וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חברון לא תעזוב אותי": בירת הטרור של הגדה מעיניו של מפקד החטיבה

8.7.2016 / 18:30

"הרצח של דפנה מאיר יישאר איתי להרבה שנים", "הפיגוע בשרונה מאוד קשה. כשזה יוצא מהגזרה שלי זה עליי, גם כשהפיגוע קורה בתל אביב". מח"ט יהודה היוצא, אל"מ יריב בן עזרא, מסכם שנתיים סוערות בגזרת חברון ומספר על מבצע החיסול של חוטפי שלושת הנערים בגוף ראשון. ריאיון

כתב: אמיר בוחבוט, עריכה: שי ענבל, עריכת וידאו: שניר דבוש, צילום: ניב אהרונסון, דובר צה"ל, ארגון "בצלם", דוברות המשטרה

בווידאו: סיור בגזרת חברון עם אל"מ יריב בן עזרא, מפקדה היוצא של חטיבת יהודה

השיירה של מפקד חטיבת יהודה אל"מ יריב בן עזרא, נעצרת בלב חמולת קוואסמה בחברון, שחלק מבניה היו מחבלים מתאבדים וחלקם מפקדי הזרוע הצבאית של החמאס בעיר. חמולה שהוציאה לפועל פיגועים רצחניים נגד ישראלים. יומיים קודם לכן, בוצעו במתחם מעצרי מבוקשים. "פה מבחינתי הסתיים סיפור חטיפת שלושת הנערים (נפתלי פרנקל, גלעד שער, ואיל יפרח ז"ל שנרצחו בקיץ 2014, א.ב)", אמר אל"מ בן עזרא כשהוא עומד מול מבנה ומצביע על פתח חלון צדדי, "זו הנגרייה בה הסתתרו יותר מחודשיים שני החוטפים מרואן סעדי קוואסמה ועמאר אבו-היישה". מעבר לכביש, ליד החנויות הסמוכות, החלו להתגודד עשרות צעירים פלסטינים עם מבטים מאיימים כשברקע נשמעות קריאות בערבית.

שבוע ויומיים אחרי שנכנס לתפקיד המאתגר של מח"ט יהודה, נחטפו בגזרת חטיבת עציון השכנה שלושת הנערים ומדינה שלמה עקבה בדריכות אחרי כל התפתחות. הגופות אותרו אחרי 18 יום אך החוטפים הסתובבו חופשי. שני החוטפים מגיעים אל נגר בן למשפחת קוואסמה, שייצר את הריהוט לאחד מהם אחר יום חתונתו, וביקשו להסתתר בנגרייה. הנאמנות לחמולה היא כנראה מעל הכול והם מקבלים חדר בגודל של שני מ"ר, בזמן שצה"ל ושב"כ מחפשים אותם בכל הגדה המערבית.

"זו הייתה תקופה שלא ישנתי בכלל. כל החטיבה שלי, בנוסף לעוד שתי חטיבות וכוחות מיוחדים, פעלו בעשרות מבצעים. אני הבנתי שאני באחד המבחנים הגדולים שלי בתפקיד הזה. כבר בהתחלה הצביע השב"כ על מי ביצע את הפיגוע. 'הם יצאו מגזרתך'", נזכר המח"ט בפרשה המסעירה, אירוע השיא בתקופה בה פיקד על אחת החטיבות המאתגרות בצה"ל. אזור חברון הוא מעוז של חמאס, והגזרה שעליה הופקד בן עזרא להטה מהרגע הראשון. שנתיים אחרי הוא מסיים את תפקידו, ומסכם את התקופה המורכבת שהחלה בחטיפת הנערים, והסתיימה לאחרונה בפרשת החייל היורה אלאור אזריה.

אל"מ יריב בן עזרא, מח"ט יהודה בצפון חברון בסיור, יולי 2016. ניב אהרונסון
אל"מ יריב בן עזרא בסיור בחברון, יוני 2016/ניב אהרונסון
"בעל הנגרייה, שמתגורר בבית אחר, מבין מה קורה, פונה אלינו, ואומר 'האנשים שאתם מחפשים אצלי בנגריה'. מפעילים מטען חבלה גדול שממוטט את התקרה. השניים יוצאים מתוך הפיר שפתחנו ומנסים לירות על כוחותינו"

"במשך שבועיים עבדנו על המידע הזה", חוזר בן עזא לקיץ 2014. "לילה לילה מתבצעת פעילות של יחידות מבצעיות, ימ"מ, שב"כ, החטיבה בכוננות מלאה. לא היה לנו מודיעין ודאי אבל אנחנו והשב"כ מקבלים החלטה למתוח את עצמנו עד לילה לפני ראש השנה. התחושות טובות, יש מודיעין, אבל ממש לא קרוב למאה אחוז. רצינו לסגור מעגל. להבין שהם פה. לילה לפני ראש השנה הולכים על מבצע רחב".

ב-23 בספטמבר 2014 יצאה חטיבת יהודה למבצע בפיקודו של אל"מ בן עזרא עם יחידת דובדבן שפילסה את הדרך אל המבנה באמצעות מסתערבים. את הפעולה ביצעו לוחמי הימ"מ. "בלילה ההוא יצאנו למבצע בסבירות יחסית גבוהה. עם הרבה מאוד חששות. לא רצינו להיכנס לתקופת החגים בידיעה שהם חופשיים. עלינו בבת אחת על שבעה בתים שקשורים איכשהו לחוטפים על בסיס המודיעין שהצטבר. בשלב הראשון אנחנו מטילים ספק".

החפ"ק של אל"מ בן עזרא התמקם על גג מבנה סמוך לנגריה, ממנו שלט בכוחות בשטח. "לא היינו בטוחים עד לרגע האחרון שזה זה. עד שתוך כדי הפעילות בעל הנגרייה, שמתגורר בבית אחר, מבין מה קורה, פונה אלינו, ואומר 'האנשים שאתם מחפשים אצלי בנגריה ואני מבקש לא להרוס אותה'. אנחנו מתחילים 'סיר לחץ' על הבית. קוראים להם להסגיר את עצמם. לא יוצאים? השופל מתחיל לעבוד. המחבלים לא יוצאים. מפעילים מטען חבלה גדול שממוטט את התקרה למטה. השניים יוצאים מתוך הפיר שפתחנו והם מנסים לירות על כוחותינו. מכת אש ראשונה, מחבל אחד נפגע, אנחנו רואים את הגופה שלו. מחבל שני נפל למטה. זורקים לשם שני מטענים ומפוצצים את כל הנגרייה. גם המחבל השני נהרג".

הידיעה על חיסול החוטפים מתפשטת במהירות. במערכת הביטחון נושמים לרווחה. המצוד תם. "באותו בוקר הייתה לנו הרמת כוסית עם ההתיישבות, והבשורה להיכנס לחג אחרי תקופה מורכבת של מבצע 'שובו אחים' ו'צוק איתן' במהלכו היו לנו מהומות ואלימות בגזרה זו, הייתה באמת תחושה מדהימה" הוא נזכר ומחייך בסיפוק.

מרואן אל ווקאסמה ועאמר אבו-עיישה החשודים ברצח שלושת הנערים. AP
רוצחי שלושת הנערים החוטפים מרואן סעדי קוואסמה ועמאר אבו-היישה/AP

מאז אותו מבצע סיכל שב"כ 19 חוליות שנערכו בשלבים שונים לחטוף אזרחים ישראלים וחיילים ברחבי יהודה ושומרון. "מדובר באיום אסטרטגי בעל השפעות מרחיקות לכת בהיבט הביטחוני-מדיני", מדגיש אל"מ בן עזרא, שחווה אירועי חטיפה בעבר - אחד מהם היה בפרשת נחשון וקסמן. "כשוקסמן נחטף אני הייתי בכוח של דובדבן שעצר את הרכב ובו הסייענים שהביאו אוכל לחוטפים. כל החקירה שלהם נעשתה בתוך הפלגה שלנו, במחנה רמה. זה לא היה משהו בלתי מוכר עבורי. הבנתי לעומק את המשמעויות".

אוגדת יו"ש שינתה את דפוסי הפעולה בכל מה שקשור לאירועי חטיפה. במיוחד במודעות לכך שפיגוע חטיפה יכול להתרחש כל רגע, מאחר שקיימת מוטיבציה גבוהה בשטח. בוצעו תרגילים רבים עם כוחות מיוחדים, הוקמה יחידת מילואים שהורכבה מסיירים בעלי יכולת נדירה להכרת השטח, והורכבו שיטות פעולה ייחודיות. כל פיסת מידע מודיעיני נבדקה בשיא הרצינות. רגע לפני שעוזבים את המתחם של חמולת קוואסמה, משליך צעיר פלסטיני אבן מאוד גדולה לעברו של המח"ט ומפספס את ראשו במטר. תזכורת לאווירה הנפיצה במרחב. "זה בסדר, זה בסדר, חג רמדאן, אני מבין אותם", ניסה אל"מ בן עזרא להחליק את האירוע שיכול היה להסתיים לגמרי אחרת.

אל"מ יריב בן עזרא, מח"ט יהודה בצפון חברון בסיור, יולי 2016. ניב אהרונסון
אל"מ בן עזרא בסיור ברחובות חברון, יוני 2016/ניב אהרונסון

בתחילת חודש אפריל 2015, החליט ניב אסרף לביים חטיפה יחד עם חברו והסתתר בקריית ארבע במעין חושה, כשברשותו שק שינה. "הדיווח הראשון שמגיע מהמשטרה מצביע על פיגוע חטיפה, ולא ברור אם זה אירוע פלילי שהסתבך. המון כוחות הגיעו לכאן לפני ערב חג הפסח", אומר אל"מ בן עזרא. הוא עומד על ציר 60, לא הרחק מהמקום בו חנה הרכב עם התקר בגלגל עבורו הלך לכאורה אסרף לבקש עזרה.

"אני מתחיל לתחקר את החבר שלו והבנתי שמשהו לא בסדר. אבל עדיין מפעיל את כל האמצעים. סריקות, כתרים, בדיקות בבתים, והפעלת מערכת מודיעינית רחבה מאוד מתוך הבנה שיש לנו אירוע חטיפה. בלילה החברה והחבר נשברים בחקירות ומספרים את האמת. החבר מוביל אותנו לחושה שנמצאת מעל תחנת הדלק. מצד אחד הרבה שמחה. ראינו את עצמנו נגררים למבצע כמו 'שובו אחים'. לחפש חטוף. אנחת רווחה. יש לזה הרבה משמעויות מבחינת מדינת ישראל. מצד שני, מעצבן אבל לא מתפקידי לטפל באירוע שכזה. איום החטיפה ביו"ש חי וקיים. כל מידע הכי קטן נבדק. לא לוקחים סיכון ולו הקטן ופועלים במהירות האפשרית לסכל אותו".

מסע"ת מחוץ לביתו של ניב אסרף, באר שבע. אפריל 2015. בני בן סימון, מערכת וואלה! NEWS
ניב אסרף מחוץ לביתו בבאר שבע, אפריל 2015/מערכת וואלה! NEWS, בני בן סימון
"הערכנו הרבה מאוד אפשרויות ותרחישים, אבל לא הגענו לתרחיש של הסכינים עם נערים ונערות"

השנה הראשונה של אל"מ יריב בן עזרא בתפקיד מח"ט יהודה נפתחה בסערה. בשבועות האחרונים נרשמה ירידה משמעותית של אירועי הטרור בהשוואה לחודשים הקודמים. לקראת הריאיון שמסכם את כהונתו אנחנו נפגשים ביום שני, 27 ביוני, במהלך תרגיל של גדוד 77 שזה עתה נכנס לתעסוקה בגזרת חברון. שני התרחישים בתרגיל כוללים ירי על כלי רכב ובריחה של חוליית הירי, ולאחר מכן חדירת מחבל ליישוב ומסע הרג. בתום הריאיון שאלתי את אל"מ יריב בן עזרא אם שבוע לפני סיום תפקידו הוא מרגיש את כובד המשקל מתחיל לרדת לאט מהכתפיים והוא השיב בנחרצות, "בגזרה הזו שום אחריות לא יורדת ממך עד הרגע האחרון". שלושה ימים אחרי הריאיון נרצחת במיטתה בקרית ארבע הלל יפה אריאל בת ה-13 על ידי מחבל בן 16 מהכפר הפלסטיני בני נעים. יממה לאחר מכן, סמוך לצומת אדוריים על ציר 60, חוליית מחבלים פותחת באש לעבר רכבו של מיכאל מרק ז"ל מעתניאל, הורגת אותו ופוצעת שלושה מבני משפחתם, בהם אשתו שמאושפזת עדיין במצב קשה.

מחודש מאי 2015 גזרת ירושלים מתחממת והיא מתחילה להשפיע על יהודה ושומרון. בצה"ל נערכים להתפרצות אלימה במיוחד ומקיימים תרגילים והכנות. "הערכנו הרבה מאוד אפשרויות ותרחישים, אבל לא הגענו לתרחיש של הסכינים עם נערים ונערות", מספר אל"מ בן עזרא ומוסיף "לא היה יום ללא אירועים בהר הבית. התמונות, הסרטונים, הפצועים, הביאו לשינוי אווירה בגזרה".

בסוף חודש ספטמבר 2015 מתבצע ניסיון זריקת רימון לעבר סיור צבאי במשולש חורסה. הרימון מתפוצץ בידו של המחבל וכמה שעות לאחר מכן מתבצע ניסיון פיגוע דקירה במעבר חסם שוטר בחברון. זהו יום שמהווה נקודת ציון עבור חטיבת יהודה ממנה מתחילה ההידרדרות הביטחונית בגזרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביתה משפחתה של הלל יפה אריאל, לאחר הפיגוע בו נרצחה הנערה, יוני 2016/מערכת וואלה!, צילום מסך
הדיל אל-השלמון, נערה בת 18 מחברון, הניחה את התיק ורואים את היד השנייה עם סכין. האירוע הזה נתפס כאירוע חריג, בנות צעירות שבאות לדקור. היום היא מיתוס"

בחודש אוקטובר 2015 מרים הטרור הפלסטיני את ראשו. 17 פיגועי דקירה במרחב החטיבה, חמישה מקרי ירי השלכת רימונים ומטען וניסיון דריסה אחד. האירוע שהיווה נקודת תפנית מבחינת המח"ט היה ניסיון הפיגוע בבוקר ערב יום כיפור של הדיל אל-השלמון, נערה בת 18 מחברון, בת המעמד הגבוה בעיר, שניסתה לדקור לוחם בעמדת 'חסם שוטר'. בוצע ירי לעבר המחבלת, היא נפצעה באורח אנוש ומתה מפצעיה לאחר מכן. תמונות שמצלם צלם זר במקום מעוררות מהומה ברחוב הפלסטיני, הרואה בירי של הקצין במקום כפגיעה בנערה תמימה.

"המקרה תפס ברשתות החברתיות והתחילה הסתה פרועה גם באמצעות שירים. מהתחקיר התברר שהיא עברה במחסום ארבע פעמים לפני שהיא הגיעה. המ"פ, המ"מ והחיילים מכירים אותה. בצורה שהיא נכנסת לחסם חשבו שיש לה יד אחת, יד ימין, בגלל האופן שבו היא החזיקה את התיק. באירוע עצמו היא באה שוב עם התיק. היא הניחה את התיק ורואים את היד השנייה עם סכין. האירוע הזה נתפס כאירוע חריג, בנות צעירות שבאות לדקור. היום היא מיתוס".

הפלסטינים טענו כי הצבא הרג את המחבלת בכוונת תחילה ודובר צה"ל פרסם הודעה כי הכוח פעל כמצופה ממנו. מאוחר יותר כל הנשים והנערות שניסו לבצע פיגוע סיפרו בחקירות כי הדיל אל-השלמון שימשה עבורן השראה. אחרי ימים אחדים האווירה בחברון הפכה לאלימה מאוד. אחרי תקרית הדיל השלמון הפיגועים החמירו ובאו ברצף. בחודש נובמבר התרחשו ארבעה פיגועי ירי ושני פיגועי דריסה.

"התחלנו לפתח יכולות בהתאם לאיום הסכינאות. מה הם סימנים מחשידים. שיפרנו תשתית מבצעית. אפילו סימנו פסים על הרצפה שיהיה ברור לחייל - מפה זה חריג, מפה זה לא חריג", סיפר מפקד החטיבה והוסיף כי, "זו לא רק אווירה של ילד בן 13 בירושלים שדוקר ילד בן 13 או נערות בנות 12-13 שדוקרות. בנוסף לאיום הזה חמאס מנסה לגלגל כאן פיגועים ומתבצע ירי במערת המכפלה בשבת חיי שרה, בזמן שיש 5,000 אזרחים במרחב, וראינו ילד באותו לילה יורה עם 'שאט גאן' בראש של חייל ופוצע אותו קשה".

תיעוד הפיגוע: המאבטח בודק את התיק - המחבלת שולפת סכין ודוקרת. ספק 500
מחבלת שולפת סכין ומנסה לדקור מאבטח, נובמבר 2015/ספק 500

אירוע נוסף שמסמל את מורכבות הגזרה הוא זה שבו קשישה ניסתה לדרוס חיילים. עבור בן עזרא נסיבות המקרה ברורות מאוד. "היא ניסתה לדרוס. יש מכתב צוואה שהיא שמה אותו. הייתה סכין. החתן שלה הוא אחד מפעילי החמאס הכי גדולים שקיימים כאן. חד וחלק - פיגוע". 56 מחבלים מגזרת חברון נהרגו מאז ה-1 באוקטובר 2015.

50 מתוכם נקברו בבית העלמין ה'שוהדא' בחברון, 200 ממטר מנקודת הבידוק 'חסם שוטר'. "זו נקודת חיכוך משמעותית כשאתה יודע שמסע ההלוויות עובר באזור. אבל עם המון שכל הצלחנו להביא לידי ירידה בחיכוך ולתוצאה שהלוויות בודדות זלגו לחסם שוטר".

שעות ספורות לפני הריאיון הסתיימה בהצלחה ביקורת אכ"א בחטיבה, שבחנה את הטיפול בהיקף הגדול של כוחות שפעלו בגזרה בשנה החולפת. בשל העלייה התלולה בטרור נאלצו בצה"ל לתגבר את חטיבת יהודה ב-32 גדודים ו-44 פלוגות עצמאיות, לא כולל יחידות מיוחדות. למרות חומרת האירוע עדיין מקוננת ביריב בן עזרא המחשבה על פיגוע שישנה את המציאות.

באמצע חודש נובמבר 2015 נרצח ביריות על ידי מחבל ליד עתניאל הרב יעקב ליטמן ובנו נתנאל בן ה-18 ימים ספורים לפני חתונת בתו. "המחבל הצליח לברוח מהזירה. באירוע מהסוג הזה אתה שואל את עצמך כמה מהר אתה תופס אותם לפני שהם מוציאים עוד פיגוע. הם יודעים שהם חיים על זמן שאול, אז הוא ירצה לצאת ולעשות עוד פיגועים נוספים". אל"מ בן עזרא מספר כי התמונות בזירה היו קשות מאוד, אך הוא מנסה להתנתק ולחשוב כמה צעדים קדימה. לעצור את המחבל. צה"ל הטיל כתרים על האזור ופתח בסריקות נרחבות.

אחרי יממה, במוצאי שבת, קצין האג"ם של החטיבה מקבל שיחת טלפון מסיור בשטח שמספר על פלסטיני שמבקש דבר מה, ולא מבינים מה הוא רוצה. בן עזרא, בערבית קצוצה מימיו כמסתערב בדובדבן, מבין שיש קשר לפיגוע של משפחת ליטמן ומעלה על הקו רכז שב"כ לשיחת ועידה. אחרי תחקור מעמיק נוסף, פונה הרכז למח"ט ואומר לו: 'זה נשמע יותר מדי טוב. תשמור על הפלסטיני, אני בדרך". האב, שחשש מהרס ביתו, מסר פרטים לגבי בנו שביצע פיגוע ירי, ותוך 40 דקות כוחות צבא ושב"כ בפיקודו של אל"מ בן עזרא עצרו את המחבל.

אל"מ יריב בן עזרא, מח"ט יהודה בצפון חברון בסיור, יולי 2016. ניב אהרונסון
אל"מ בן עזרא בסיור בחברון, יוני 2016/ניב אהרונסון
"בשלב המעצר לא האמנו שזה הבן אדם שרצח את דפנה מאיר. הוא היה לו קור רוח מדהים. יושב בבית ומסתכל עלינו. אמרנו בשלב ראשון שזה לא הגיוני, עד שהוא נשבר בחקירה בשטח"

הפיגוע המזעזע הבא אירע בינואר השנה ביישוב עתניאל. נער בן 16 מהכפר הסמוך חודר ליישוב, רצח את דפנה מאיר ז"ל בדקירות סכין לעיני ילדיה ונמלט. המידע הראשוני מתקבל ממוקד מד"א. דיווח על פצועה מדקירה. המח"ט, שסייר במעלה חבר, מיהר להגיע אל היישוב והנחה לסרוק את כל היישוב מחשש שיש עוד מחבלים שאורבים בתוכו. קצה חוט מודיעיני הוביל לנער בן 16 מהכפר הסמוך. "בשלב המעצר לא האמנו שזה הבן אדם. הוא היה לו קור רוח מדהים. יושב בבית ומסתכל עלינו. אמרנו בשלב ראשון שזה לא הגיוני, עד שהוא נשבר בחקירה בשטח".

אחר כך יתבטא המח"ט בנימה יותר אישית ויסביר כי ממצאי החקירה הגבירו את התסכול כשהתגלה שהנער ניצל תקלה טכנית במכ"ם, ולכן לא הייתה התרעה. הפיגוע המזעזע בוצע בקלות בלתי נסבלת. "כהורה לילדים רק לחשוב על אירוע כזה עושה צמרמורת. זה רק מחזק לנו את החשיבות של העשייה, הביטחון, הנחישות שלנו, המסירות שלנו להגנה על התושבים פה. האירוע הזה יישאר איתי לעוד הרבה שנים קדימה. המראות. האירוע. הלמידה. התובנות".

תוך כדי הנסיעה חולפת השיירה של המח"ט על פני שדרת חנויות ארוכה. מרביתן פתוחות. באמצע הדרך הוא עוצר ברמזור ולצדו חונה מכונית ספורט מסוג אאודי TT מבריקה. "היית מאמין שזה המצב פה?", הוא שואל אותי ומוסיף, "כשהייתי לוחם בדובדבן אבטחתי בציר הזה את האוטובוס בדרך לבאר שבע, שלא יזרקו פה אבנים. בצוק איתן היו פה הרבה הפגנות, הרבה אלימות. המצב נרגע. אנחנו מנסים להעביר מסר שמטפלים רק בטרור. המסר מחלחל. ככל שנשקיע זה לא ימנע טרור, זה יצמצם. יש להם פרנסה? זה מונע מהם להיות ברחובות. פחות הפרות סדר". סיור של שוטרים פלסטינים חולף על פניו של המח"ט. הרחובות נראים מצוחצחים. לאחר מכן הוא יעצור בשוק הסיטונאי וידבר עם אחד הסוחרים בערבית.

הלוויתה של דפנה מאיר נרצחה בפיגוע בעתניאל. תצפית TPS
הלווייתה של דפנה מאיר, יונואר 2016/תצפית TPS

גזרת חברון כוללת בתוכה את הכפרים והעיירות. רוח הטרור מנשבת לא רק מהר הבית והמתרחש בו, אלא גם ממקומות נוספים כגון מפקדת חמאס בעזה ובטורקיה, וגם מהתעמולה של דעאש. שני המחבלים שביצעו את הפיגוע במתחם 'שרונה' יצאו מיטא, עיירה בדרום הר חברון.

"זה פיגוע מאוד קשה. כמה שאתה מנסה להיות ממוקד בסוף זה קורה. זה יוצא מגזרתך. מבחינתי זה שלי. גם כשהפיגוע קורה בתל אביב", מסביר המח"ט וממשיך לנהוג בג'יפ ברחובות חברון תוך שהוא מחליף פקודות עם ניסים, לוחם בחפ"ק שאוחז במפה ובמכשיר הקשר, מעביר מידע על המתרחש בגזרה. "מה זה משנה אם הם ביצעו את הפיגוע בעתניאל או בתל אביב? הם יצאו מגזרתי. מדובר בקור רוח עם פנטיות מסוימת". שני המחבלים ניצלו את הפרצות בגדר על ציר השוהים הבלתי חוקיים וחדרו לישראל. יחד עם זאת מציין המח"ט שכל עוד יש ביקוש לעבודה בישראל והיצע ביו"ש המצב הבעייתי יימשך.

אל"מ יריב בן עזרא, מח"ט יהודה בצפון חברון בסיור, יולי 2016. ניב אהרונסון
אל"מ בן עזרא, יוני 2016/ניב אהרונסון

הריאיון מתקיים לפני מתן עדותו בבית הדין הצבאי על הלוחם אלאור אזריה, שירה למוות במחבל פצוע והרג אותו. במהלך הדיון טען המח"ט כי לא הייתה הצדקה לירי של אזריה לעבר המחבל. בריאיון הסכים לומר, "הבנו בהתחלה שיש אירוע חריג. הבנתי את זה מהר מאוד. לכן אנחנו מתעסקים עם זה. האירוע כרגע נדון בהליכים משפטיים, במצ"ח ובבית הדין הצבאי, ולכן אני לא ארחיב. מה שאנחנו כן לוקחים זה את הלקחים המבצעיים שיכולים להשפיע על אירוע דומה, שיכול להתרחש בכל רגע נתון, ואני מתמקד כרגע בעיקר בהכנת הכוחות ולמידה מהאירוע".

56 סכינאים יצאו מגזרתך. אתה חושב שאתם ערוכים לגל הטרור הבא, אם יתחדש מחר?

"אנחנו ערוכים הרבה יותר טוב. להגיד שיש נוסחה שתמנע את זה לחלוטין? לא. אבל בהיבט המודעות, תשתיות מבצעיות, מודיעין שאנחנו יודעים להוציא בצורה טובה יותר, מודל התרעה שיצא לנו בעניין הזה - אנחנו במצב הרבה יותר טוב ממה שהיינו לפני כן. אנחנו יודעים לנתח את הדבר הזה. למשל הבנו מהר מאוד שכשבן משפחה אחד יצא לדקירה בודקים מי היה קרוב אליו, מה יקרה. בפרספקטיבה לאחור חמאס ניסה ועדיין מנסה, ולא מצליח. עלינו על למעלה מ-2,400 בתים (סריקות וחיפושים א.ב). איתור אמל"ח, שיחות אזהרה ודברים אחרים. תשעה בתים נהרסו בגזרה. למרות זאת אנחנו נערכים לכך שבעוד דקה יהיה פיגוע. שקט בשטח, אבל המצב נפיץ מאוד. אני חשוף למודיעין, אני יודע מה קורה פה, אני רואה את הרצונות, הכוונות ואת הניסיונות. אנחנו עובדים יום ולילה. אנחנו מבינים שאירוע אחד יכול להוביל אותנו לגל של הסלמה".

על גזרת חברון וימיו האחרונים בתפקיד לפני מסירת הפיקוד לאל"מ איציק כהן, המח"ט הטרי, אמר בן עזרא, "אני התחלתי להסתובב בגזרת חברון עוד שהייתי לוחם לפני למעלה מ-23 שנים. אני עוזב את חברון, אבל חברון לא תעזוב אותי".

אל"מ יריב בן עזרא, מח"ט יהודה בצפון חברון בסיור, יולי 2016. ניב אהרונסון
בן עזרא בסיור בחברון, יוני 2016/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully