וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט: לא נאפשר תפילה מעורבת ברחבה המרכזית בכותל מחר

6.7.2016 / 19:50

היועץ המשפטי לממשלה גיבה את עמדתו עמיתו מהמשרד לשירותי דת, שלפיה אין לאפשר את התפילה. הרפורמים והקונסרבטיבים: "נתכנס בכותל, אך לא נתפלל"

עריכה: מתן חדד

בווידאו: עימותים בין חרדים למשתתפים בתפילה המעורבת ברחבת הכותל המערבי, בחודש שעבר

היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת עו"ד ישראל פת הודיע היום (רביעי) על כוונתו שלא לאפשר את תפילת הרפורמים והקונסרבטיבים שתוכננה למחר בבוקר, במתכונת מעורבת של גברים ונשים, ברחבה המרכזית בכותל המערבי. ההחלטה מבוססת על נוהל שגובש ב-2013 על ידי רב הכותל שמואל רבינוביץ' יחד עם משרד המשפטים, שלפיה הרחבה אינה מיועדת לכל תפילה, אלא רק לביקורים שוטפים.

במכתב ששיגר למנכ"ל התנועה הרפורמית גלעד קריב ולמנכ"ל התנועה המסורתית עו"ד יזהר הס, כתב פת: "הרחבה המרכזית אינה מיועדת לתפילה ולטקסים דתיים אלא לביקורים שוטפים, וזאת בלי קשר לאופי התפילה או הטקס הדתי". לדברי פת, "בכוונתנו לקבל החלטה כי לעת הזו, לאחר איזון בין כלל האינטרסים השונים הנצרכים לעניין, אין לקיים תפילה ברחבת הכותל המערבי המרכזית, וכי ככל שמבוקש לקיים תפילה מעורבת ניתן לקיימה בעזרת ישראל". פת ביקש מקריב והס להשיב למכתבו עד הערב "בטרם קבלת החלטה סופית". כוונתו של פת לאסור את התפילה קיבלה גיבוי מהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

אם התפילה תתקיים בכל זאת, לא תהיה זו הפעם הראשונה שבה הזרמים שאינם אורתודוקסיים עורכים תפילה מעורבת ברחבה המרכזית. ביום שני השבוע הגיעו כ-150 נשים וגברים על מנת להתפלל במקום וכך גם בחודש שעבר. מולם התייצבה קבוצת חרדים שהביעה מחאה על התפילה במקום.

עוד בוואלה! NEWS:
עשרות חרדים הפגינו נגד התפילה המעורבת בכותל: "לכו למסגדים"
המתווה בסכנה: לראשונה זה 16 שנה - תפילה מעורבת ברחבת הכותל
מחיצה הוצבה ברחבה המעורבת בכותל: "חבלה ביחסים עם יהודי העולם"

תפילה מעורבת של רפורמים וקונסרבטיבים ברחבת הכותל המערבי. 16 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
לא הפעם הראשונה שתתקיים תפילה מסוג זה. הרפורמים והקונסרבטיבים בכותל, בחודש שעבר/נועם מושקוביץ

התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית תכננו לקיים מחר בבוקר טקס תפילה מעורב של גברים ונשים ברחבה המרכזית בכותל המערבי במחאה על אי יישום המתווה שהושג עמם ואושר בממשלה לפני כחצי שנה. השבוע הודיעה המדינה לבג"ץ כי בכוונתה להתחיל בהכנות להכשרת מתחם "קשת רובינסון" בכותל המערבי לתפילה עבור הזרמים הלא-אורתודוקסיים.

ההערכה היא כי הודעת המדינה נועדה למשוך זמן במטרה להגיע להבנות עם המפלגות החרדיות סביב המתווה, שאליו הם מתנגדים. המדינה אף ביקשה חודש נוסף כדי לעדכן את עמדתה הסופית בסוגיה, בשל רצון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע להבנות עם החרדים ובמקביל גם הרפורמים והקונסרבטיבים.

הרפורמים והקונסברטיבים: "עומדים על זכותנו לקיים התפילה כמתוכנן"

התנועה המסורתית והתנועה הרפורמית מסרו בהודעה משותפת: "נדהמנו לקבל את מכתבו של היועץ המשפטי למשרד הדתות, שמעלה סברות ופרשנות משפטית שלא עומדת בשום מבחן משפטי מקובל". לדבריהם, "על פי פסיקתו של השופט סובל, הגישה שהתקבלה בפסיקת בית המשפט העליון היא שיש לתת לביטוי 'מנהג המקום' פרשנות פלורליסטית-חילונית-לאומית. מדברים אלה ברור, כי לא ניתן לאסור את קיומה של תפילה מעורבת ברחבה העליונה שכן אין מדובר על עריכת טקס דתי שלא על פי מנהג המקום".

הם הדגישו: "אנו עומדים על זכותנו לקיים התפילה מחר כמתוכנן, אך אם הדבר ייאסר עלינו, לא נפר חוק אלא נפעל בשתי דרכים מקבילות: ראשית נתכנס מחר כמתוכנן, אך ללא תפילה במשמעותה הרגילה. על תפילה שבלב, דברי תורה, ושירה איש לא יכול לאסור. שנית, נעתור בימים הקרובים לבג"ץ על מנת לשים קץ אחת ולתמיד להשתלטות הביריונית של רב הכותל על האתר הקדוש לעם היהודי כולו".

תפילה מעורבת של רפורמים וקונסרבטיבים ברחבת הכותל המערבי. 16 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
עימותים בין החרדים למתפללים בתפילה המעורבת בכותל, בחודש שעבר/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully