וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפט דלף למי הים במפרץ חיפה: חופי הקריות נאסרו לרחצה

צינור נפט ישן נפגע על ידי ספינה שפינתה "צינורות ישנים מתקופת המנדט הבריטי", והנפט שהיה כלוא בו החל לזרום. במשרד להגנת הסביבה צופים כי ניקוי הנפט יסתיים עד מחר. "ישראל לא יודעת להתמודד עם זיהום ים". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

צילום: ערן גילווארג, באדיבות חדשות 10 והמשרד להגנת הסביבה. עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

צינור נפט במפרץ חיפה נפגע היום (שלישי) על ידי ספינה, ונפט נשפך לים. חלקו, כאלף עד 1,500 ליטרים, שהם קוב עד קוב וחצי של נפט, החל לזלוג לכיוון חופי הקריות, ובעיקר קריית ים. עד ראייה בחוף קריית ים סיפר כי "מדובר בכתם ענק הנראה כמו שמן, אשר נשפך במפרץ חיפה. החופים נסגרו ואניות בים מנסות לעצור את הדליפה". המצילים במקום דיווחו שנאמר להם שאסור לעמוד על החוף כי מדובר בחומר מסוכן ונדיף שאסור לנשום אותו, ואסרו על כניסה לים.

הספינה שפגעה בצינור שטה באזור במסגרת פעילות של חברת תש"ן לפינוי צינורות ישנים. לדברי יעקב סופרים, סמנכ"ל תפעול בחברה, אמר כי הצינורות הונחו בתקופת שלטון הבריטים בארץ, ולא היו פעילים. כלומר, הדליפה היא ככל הנראה של נפט שהיה כלוא בצינור. לדבריו, המשרד להגנת החברה דרש את פינוי הצינורות והעבודה נעשתה בתיאום עמו. חברת תש"ן לקחה אחריות על האירוע ומטפלת בו בהנחיה צמודה של המשרד. הצוותים בשטח חופרים תעלות באזור החוף כדי לעצור את התפשטות הדלק.

"במסגרת הערכת הסיכונים שערכנו יחד עם החברה המבצעת והמשרד לקחנו בחשבון זיהום בים, מאחר שלא ידענו מה מצבם של הצינורות הללו", אמר סופרין, והדגיש כי תש"ן הצליחה לאסוף את מירב הנפט שדלף. עם זאת, כמות קטנה שטרם נאספה התפזרה על פני המים וקיים חשש שהיא תגיע לחוף.

עוד בוואלה! NEWS:
קרב על כבוד? הרשות עצרה את העברת הסחורות הטורקיות לעזה
"הפתעה גדולה": החור בשכבת האוזון מעל לאנטרקטיקה החל להתכווץ
"פצצת הגרעין של נסראללה": צעד נוסף לסגירת מיכל האמוניה בחיפה

דליפת נפט בחופי הקריות. המשרד להגנת הסביבה, ספק 500
"החופים נסגרו ואניות בים מנסות לעצור את הדליפה". חוף הים, היום/ספק 500, המשרד להגנת הסביבה

"אנחנו עוקבים אחר הכתם הזה שיכול להתפזר בים. אם יגיע לחוף, יש לנו סיירים שערוכים מחוף קריית ים וצפונה לטפל בזיהום ובחוף. הערכתנו היא שעל אף שהאירוע מדאיג, הוא יסתיים היום בלילה", אמר סופרין. הוא הבהיר כי אינו יודע אם יינתן פיצוי לתושבים, והדגיש כי "אם החליטו לסגור את החוף זה היה מתוך אחריות".

בשנת 2002 החליטה הממשלה לפנות את מכליה הישנים של חברת תש"ן שנמצאים סמוך לחוף הים. עם זאת, סמנכ"ל החברה טען כי אינו יודע מדוע הם עדיין לא פונו. "אני באמת לא יכול ולא ערוך לענות על השאלה. התבקשתי לדבר על הזיהום וכך אני עושה. אני מקווה שנושא הזיהום ירד מהפרק במהלך היום ומבקש לסיים את השיחה", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"קיימת סבירות לכך שאירוע דומה יישנה"

בשל מצב הים, הצפי הוא כי הנפט ייסחף לחוף מאזור קריית ים וצפונה. הכתם ינחת על החוף ואז ינוקה. בשבועות הקרובים ימשיכו הפעולות המבוקרות המבוצעות להוצאת הצינורות האחרים, והקבלן יבצע את כל הפעולות הנדרשות כדי להימנע מדליפות נוספות. עם זאת, הגורמים המעורבים במאמצים הבהירו כי "קיימת סבירות לכך שאירוע דומה יישנה".

בעקבות הפגיעה בצינור הנפט, שאירעה בשעות הבוקר, ובשל
החשש להגעת הנפט לחופי הרחצה קרית ים וקרית חיים, משרד הבריאות פרסם אזהרה לציבור מפני רחצה בחופים אלה עד לניקוי המפגע.

נתי זילברמן דובר קריית ים, הביע צער על הדליפה, ואמר: "החוף היה גדוש במתרחצים ובמבלים. הקיץ והחופש הגדול החלו, נאלצנו להבריח את כולם והחופש כרגע נטוש. אני לא ידוע מתי נפתח את החוף מחדש. היו לנו הרבה מאוד תכניות לגבי החוף במהלך הקיץ ואנחנו לא יודעים מה נעשה. אנחנו מחכים לבדיקות ולהחלטה של משרד הבריאות לגבי מה שיהיה כאן בהמשך".

מנכ"ל מועדון גלישה: "הנפט כבר הגיע לחוף"

"רואים בים סירה עם מצופים, שנועדו למנוע את התפשטות הכתם, אבל זו בדיחה"

רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "לא מדובר בזיהום חמור מאוד, אבל אנחנו מתייחסים לכל אירוע במלוא הרצינות והחומרה". לדבריו, "כעת מנסים לתפוס את הנפט ולמזער את הפגיעה בסביבה הימית ולשמור על בריאות הציבור". להערכתו, הטיפול בדליפה יסתיים היום או מחר.

גיל הורביץ, ממועדון הגלישה "סרף סייקל" שבחוף קריית ים סיפר: "הנפט כבר הגיע לחוף. רואים בים סירה עם מצופים, שנועדו למנוע את התפשטות הכתם, אבל זו בדיחה. ממש לא רציני". לדבריו, "חפרו תעלה בחול כדי להכיל את השמן שהגלים סחפו אתם". הורביץ התייחס להחלטה לסגור את החוף, ואמר: "אנחנו מפעילים קייטנה של 15 נערים ונאלצנו להפסיק אותה ולעבור לפעילות ביבשה. זה בהחלט אירוע מעציב".

דליפת נפט בחופי הקריות. המשרד להגנת הסביבה, ספק 500
"תפסו את מדינת ישראל לא מוכנה". כתם הנפט בים, היום/ספק 500, המשרד להגנת הסביבה

ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית, אמר כי "רק הבוקר בוועדת הכלכלה, הזהרתי מסכנות של זיהומי נפט והיעדר ההערכות לתסריט שכזה, והנה יש לנו תזכורת, הפעם בקנה מידה קטן של מה שעלול לקרות". לדבריו, "הממשלה ממשיכה לבלום חוק נפט עדכני ומודרני שיוכל לספק הגנות אמיתיות לסביבה הימית, חסרה רגולציה, חסרים תקנים ותקציבים להתמודדות ומשרד האנרגיה ממשיך להגן על האינטרסים של טייקונים הגז והנפט במקום על הציבור".

ח"כ יעל כהן פארן טענה כי "ישראל לא יודעת להתמודד עם זיהום ים, וזאת לאחר שנים רבות שארגוני הסביבה מתריעים על הסכנות הרבות". לדבריה, "תפסו את מדינת ישראל לא מוכנה באירוע עברונה לפני כשנה וחצי, ברגעים אלו אנו עדים לזיהום נפט במפרץ חיפה, ולא רחוק היום שבו התנהלות המדינה תביא לכך שקידוחי הנפט והגז בים יביאו אסון על כולנו".

נפט בעברונה. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
"קידוחי הנפט והגז יביאו אסון על כולנו". כתם הנפט בעברונה/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים

חנה קופרמן, יו"ר הפורום הישראלי לשמירה על החופים, מסרה: "יש בעיה בדיווח של המשרד להגנת הסביבה. הוא טוען שמדובר בזיהום של נפט, אבל נפט כמו שאנחנו מכירים אותו הוא שחור. לעומת זאת, הכתם היה גדול מאוד, התפרס על פני שטח ענק והוא בהיר כמו שמן. אני שואלת מהו החומר שדלף באמת?". קופרמן הוסיפה כי "ההנחיות שקיבלו המתרחצים הן שאסור להיות בים, אסור לגעת בחומר ואסור לנשום אותו כי מדובר בחומר רעיל ומסוכן לבריאות. לעומת זאת, עד כמה שאני יודעת נפט אינו מסוכן למגע".

רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, התייחס לדבריה של קופרמן, ואמר: "ראינו את התמונות וקיבלנו גם כן את הצילומים של פעילי הסביבה והתשובה היא נורא פשוטה. הכתם המתועד בתמונות הללו הוא כתם של רחף של חול במים. הספינה שפגעה בצינור עשתה פעולה של חפירה תת מימית לשם גילוי הצינור. כשהספינה חופרת היא מזיזה חול כדי לפנות את הנתיב לצינור והחול לא שוקע מיד, אלא מרחף במים. הכתמים הלבנים הגדולים שרואים בתמונות הם תרחיף של חול במים".

מעמותת "צלול" נמסר כי "האירוע בחיפה מוכיח שגם כשלא מדובר בתקלה אלא כשהעבודות יזומות - דליפת נפט בים היא אירוע עם פוטנציאל נזק קשה ויש לטפל בו בדחיפות רבה". על פי ההודעה, "ישראל עומדת לחדש את ההיתרים לקידוחי גז ונפט אך אינה ערוכה לטיפול בדליפות בים. זהו תמרור אזהרה שמעיד על הצורך להאיץ את חוק התלמ"ת שדורש היערכות לחירום עם אנשי מקצוע מיומנים, ציוד חירום ותקציבים נאותים".

"מציאות כואבת"

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל עמותת "אדם טבע ודין", הוסיף: "לאורך חופי חיפה פזורים צינורות נפט ישנים שהוזנחו לאורך שנים ואין גורם הנושא באחריות לטיפול ולמניעת מקרים מסוג זה". לדבריו, "לאירוע דליפת נפט בים יש השלכות מרחיקות לכת החל בסגירת חופים ונזק תיירותי כלכלי, נזק אקולוגי לדגה ובמקרים קיצוניים אף סגירת מתקני התפלה ופגיעה בבריאות הציבור. חצי שנה לפני פתיחת הים למתן רישיונות חדשים לקידוחי נפט, מוטלת על ממשלת ישראל להקים רשות מתוקצבת שתדע להתמודד עם אירועים מסוג זה ולמנוע את הישנותם".

מור גלבוע, מנכ"ל "מגמה ירוקה", התייחס אף הוא למקרה. "לצערנו הרב, אנחנו מתמודדים עם מציאות כואבת בה המשרד להגנת הסביבה כושל בתפקידו להגן על חייהם ובריאותם של קרוב למיליון תושבי האזור", טען. "המשרד להגנת הסביבה מפנה את עיקר האנרגיה שלו בהתמודדות עם זיהום האוויר מתחבורה, שאחראי רק על 30% מזיהום האוויר, וכושל בתפקידו להגביל ולצמצם את התעשייה המזהמת ואת רמת פליטות זיהום האויר במפרץ".

"המשרד להגנת הסביבה, יחד עם משרד הבריאות והאוצר חייבים להוביל תכנית חירום לאומית לצמצום משמעותי של התעשייה המזהמת במפרץ חיפה", הוסיף. "אנחנו דורשים מהממשלה לפעול לפי חוק אוויר נקי ולהכריז על אזור חיפה והקריות כאזור מוכה זיהום אוויר. רק כך תוכיח הממשלה את מחוייבותה לטיפול אמיתי ועמוק בסוגייה הכואבת הזאת".

(עדכון ראשון: 13:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully