וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתח לא מגנה, ופרס את חסותו על סוכות האבלים של המחבלים

3.7.2016 / 14:15

מקורבו של אבו מאזן הגיע לבקר בבית המחבל שרצח את הלל אריאל ובביתה של מחבלת נוספת בכפר בני נעים, ובסוכות האבלים מתנוססים דגלי פתח. למרות זאת, בכפר שוללים השפעה של הסתה ממוסדת: "מדובר בפיגועים ספונטניים"

צילום: דובר צה"ל

(בווידאו: פעילות צה"ל בכפר בני נעים)

"מוחמד אחראי למעשה שלו – ולא המשפחה", עונה אבו-ת'איר טראיירה, דודו של המחבל מוחמד טראיירה שרצח את הלל יפה אריאל, כשהוא נשאל אם משפחתו מגנה את הפיגוע בקריית ארבע ביום שישי. "הצעירים היום קוראים דברים בפייסבוק, שומעים מה שהחברים שלהם אומרים ואז עושים משהו. אבל זה היה על דעת עצמו בלבד", הוא מסביר בשיחת טלפון מהכפר בני נעים הסמוך לחברון.

"אף אחד לא רוצה שבנו יעשה מעשה שכזה", מודה טראיירה, "אבל אתה צריך להבין. הוא לא היה שייך לארגון, לא לחמאס, לא לפתח. הוא לא השמיע אמירות קיצוניות מעולם, לא נגד יהודים ולא נגד אף אחד אחר. הוא עזב את בית הספר ועבד בחנות של עוגות בדורא. הוא ישן שם בלילה שלפני הפיגוע. הוא לא דיבר עם בני המשפחה שלו על הכוונה שלו לעשות את זה". טראיירה לא יודע למה נעצרה הלילה אחותו של מוחמד. "אמרו שלוקחים אותה לחקירה".

מושל חברון כאמל חמייד מבקר בסוכת האבלים של מוחמד טראיירה, רוצח הילדה מקרית ארבע. פייסבוק, צילום מסך
מושל חברון מבקר בסוכת האבלים/צילום מסך, פייסבוק

מוחמד בן ה-17 הוא לא הראשון מבני נעים לבצע פיגוע. בשבוע שעבר, צעירה פלסטינית מהכפר, מחמולה אחרת, ביצעה פיגוע דריסה בסמוך לקריית ארבע ונהרגה מירי של חיילי צה"ל. מוחמד הקדיש לה בפייסבוק שיר אהבה של ממש.

"רשום העט את הדבר היפה ביותר, וכתוב שם בשורות היפות ביותר: זאת מג'ד חדור בת בני נעים. מג'ד, פרח, את הגאווה... הלכת כהרף עין ובכה עליך כל הבית", שורר מוחמד, "הבית שתה כוס של כאב מהפרידה ממך... עין, הזילי דמעה ותרצי בגורל. מג'ד, שהידה לנצח בגן העדן הנעים, אחות גיבורה, כולך עוצמה וסודות. שמך, מג'ד, היום הפך לדגל. תתלונני לאלוהים על פצעי העם. שבענו ייסורים ותבוסה... הנייר לא יכול לתאר אותך. את חופשיה וירושלים תתגאה בך", סיים מוחמד.

מושל חברון כאמל חמייד מבקר בסוכת האבלים של מוחמד טראיירה, רוצח הילדה מקרית ארבע. פייסבוק, צילום מסך
סוכת האבלים של מוחמד טראיירה/צילום מסך, פייסבוק

ביום שישי, צעירה פלסטינית ממשפחתו של מוחמד, סארה טראיירה, ניסתה לדקור חיילי מג"ב במערת המכפלה. ונראה שמשהו מדבק כמעט אחז בצעירי בני נעים. התופעה הזו, "ההדבקה", כפי שהיא מכונה בז'רגון המקצועי, מוכרת לכוחות הביטחון ממקומות אחרים בגזרת חברון. כך היה בבית עולא שבדרום גזרת חברון, וכך בסעיר, כפר ש-12 מתושביו נהרגו במהלך חודשי "אינתיפאדת היחידים", רובם בפיגועים או בניסיונות פיגועים ורובם בני אותה חמולה- שלאיילה.

ראש כפר בני נעים, מחמוד מנסרה, אומר כי גם בכפרו, בדומה לסעיר, פעלו אנשי הרשות הפלסטינית בניסיון להרגיע את הצעירים. "אלה פיגועים ספונטניים, שנעשים באופן אישי בלבד", הוא מסביר, בדומה להסבר שהשמיע הדוד. "האירוע עם סארה טראיירה אינו ברור לנו ואנחנו לא יודעים לומר שזה היה פיגוע. הצעירים הללו לא מתייעצים, לא מדברים עם אף אחד".

מושל חברון כאמל חמייד מבקר בסוכת האבלים של מוחמד טראיירה, רוצח הילדה מקרית ארבע. פייסבוק, צילום מסך
הביקור הרשמי בבית האבלים/צילום מסך, פייסבוק

ראש הכפר, מנסרה, נמנע אולי מלספר בריאיון לכלי תקשורת ישראלי שתנועת הפתח החליטה לקבל חסות על סוכות האבלים של מוחמד טראיירה ושל בת משפחתו סארה. במקום מתנוססים דגלי פתח והתנועה מממנת את ההוצאות שם. יתרה מכך, מושל חברון, כאמל חמייד, הנחשב למינוי אישי של יו"ר הרשות אבו מאזן, ביקר אתמול בשתי סוכות האבלים.

הפעולות הללו ממחישות את כפל המסרים של הרשות: מצד אחד, אבו מאזן אומר כי הוא מגנה רצח חפים מפשע, ומצד שני אנשיו מממנים סוכות אבלים כמו זו של הרוצח טראיירה. זאת, עוד לפני שמאזינים להצהרות השנויות במחלוקת של אבו מאזן בנוגע לקריאת רבנים להרעלת בארות, ולהצהרות בכירים בפתח, כמו סולטאן אבו אל-עינין, חבר הוועדה המרכזית, שהבטיח כמה ימים לפני הרצח של הלל יפה אריאל, כי אם יפגוש בישראלי ישסף את גרונו.

ראש עיריית בני נעים מנסרה, מספר כי מאז הפיגוע, אין יוצא ואין נכנס מהכפר. "יש 26 אלף תושבים וכל הכניסות סגורות. זו עיירת סוחרים, אנשים שיש להם עסקים בישראל וברחבי הגדה ואנחנו בערב חג כאן (ככל הנראה ביום שלישי יתחיל עיד אל-פיטר, מחר בערב ייקבע סופית המועד- א"י). זו מהלומה כלכלית קשה עבורנו", הוא מסביר בשיחה עם וואלה NEWS.

מוחמד טראיירה, המחבל שביצע את הפיגוע בקריית ארבע. 30 ביוני 2016. פייסבוק, צילום מסך
מוחמד טראיירה, המחבל שרצח את הלל יפה אריאל/צילום מסך, פייסבוק

בינתיים תושבי חברון יכולים לנשום לרווחה. על אף הכותרות המפוצצות על כתר ומצור על העיר, הרי שאין כתר בפועל. התושבים מספרים שהם יכולים לצאת ולהיכנס מהעיר, כשמדי פעם יש נבדקים כלי הרכב. נראה שעם כל הכבוד להצהרות הקבינט, יש פער בהשוואה למתרחש בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully