וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוריס ג'ונסון עבד במטבח, תאצ'ר הזדעזעה מהחדר: הקיבוץ של מנהיגי אירופה

3.7.2016 / 0:53

הפוליטיקאי שהוביל את קמפיין ברקזיט התנדב בו כשהיה בן 20, אשת הברזל הגיעה אליו בעקבות בתה קרול שגרה בו וגם נשיא צרפת לשעבר פרנסואה מיטראן שמר פינה חמה בלב למקום שבו עבד בנו בפרדס. סיפורו של קיבוץ כפר הנשיא, שהפך לביתם לרגע של המיוחסים שבמתנדבים בישראל

מרגרט תא'צר בביקורה בקיבוץ כפר הנשיא בגליל העליון, יחד עם קולין פרימוס, בשנת 1979. באדיבות המצולמים
מרגרט תאצ'ר בביקורה בקיבוץ/באדיבות המצולמים

רעידת האדמה הדרמטית שהתרחשה בשבוע החולף באיחוד האירופי עוררה עניין מיוחד בקיבוץ כפר הנשיא שבגליל העליון. רוב מייסדיו של הקיבוץ עלו לארץ מהממלכה המאוחדת, שהשבוע הפכה למוקד הרעש עם החלטתה לפרוש מהאיחוד. בוריס ג'ונסון, ממובילי המחנה שתמך בעזיבה, התנדב בקיבוץ בשנות ה-80. המשפחה שאימצה אותו בתקופה ההיא הופתעה לראות כיצד הצעיר זהוב השיער שהתרוצץ בין מכונת שטיפת הכלים בחדר האוכל למכבסה של הקיבוץ, הפך בתוך 32 שנים למנהיג המהלך ההיסטורי שמטלטל את אירופה.

"העבודה במכבסה לא התאימה לו, אבל הוא צבר קצת ניסיון בניקוי כביסה מלוכלכת, אז הוא ידע מה לעשות עם זה עכשיו", צחק אלק קולינס מקיבוץ כפר הנשיא, שהתנדב יחד עם רעייתו לאמץ למשפחתם את ג'ונסון ואת אחותו רייצ'ל בעת שהותם במקום. "אני זוכר שהיו לו יותר שערות מאשר היום. הוא היה מאוד מצחיק וסימפטי, כבר אז הוא היה ליצן באופי - הרבה יותר מאחותו רייצ'ל, שהייתה יותר רצינית".

האחים ג'ונסון הגיעו כמתנדבים לקיבוץ כפר הנשיא בקיץ 1984. בוריס היה אז רק בן 20 והוא הגיע לקיבוץ במהלך חופשת הקיץ הראשונה שלו מלימודיו באוניברסיטת אוקספורד. במהלך השנים שעברו מאז סיפרה רייצ'ל ג'ונסון בנוסטלגיה לעיתונות הבריטית על החוויות הבלתי נשכחות מהקיבוץ שנמצא הרחק מלונדון הקרה ושוקקת החיים. "הגעתי לקיבוץ בחום הלוהט של יולי. 'בריזה חמה נשבה', כתבתי באותה תקופה ביומני. כתבתי גם 'ריח של פריחה וצואת פרות'", סיפרה ג'ונסון לעיתון "דיילי מייל" הבריטי.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי הפיגוע: נתניהו וליברמן אישרו בניית 42 יחידות דיור בקריית ארבע
כך כמעט גילו המחבלים מאנטבה את סודות הגרעין של ישראל
"הילרי מושחתת": בכרזה החדשה של טראמפ - מגן דוד על רקע שטרות כסף

אלק קולינס, קיבוץ כפר הנשיא. יולי 2016. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
התנדב לארח את ג'ונסון "הליצן" ואחותו. קולינס/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

"מיד אחרי שהגענו (לקיבוץ - ע"ח), שובצנו לעבודה. אני נשלחתי למשימות סניטציה. בוריס נשלח לעבוד במטבח ששירת את 600 חברי ומתנדבי קיבוץ כפר הנשיא, שסעדו ביחד שלוש ארוחות ביום. יוגורט, חומוס, ביצים, ותפוחי אדמה. זה כל מה שאני זוכרת שאכלתי בכל ארוחה", שחזרה.

בספר הביוגרפי "עלייתו של בוריס ג'ונסון", שאותו כתב הפרשן הפוליטי והביוגרף הבריטי אנדרו ג'ימסון, התייחסה גם אלגרה ג'ונסון, מי שמאוחר יותר הפכה לאשתו הראשונה, לתקופה שבה הצעיר האנגלי נאלץ לעזוב את החיים הנוחים לטובת עבודה מפרכת בקיבוץ. "הוא ישן בחדר מהביל ורותח, הוענש בגלל השיער הבלונדיני שלו", סיפרה ג'ונסון על הימים שבהם המתינה בלונדון לחזרתו מישראל של בן זוגה, שאותו הכירה במהלך לימודיהם באוניברסיטת אוקספורד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

בביוגרפיה מסופר כי האחים ג'ונסון הגיעו לכפר הנשיא באמצעות קשריה של אמם החורגת ג'יני, שהייתה גם אמו החורגת של סר טדי זיף, שהיה מנכ"ל הרשת הענקית "מרקס אנד ספנסר". "לאשתו של טדי זיף קראו לואי, ואנחנו היינו חברים מאוד טובים שלהם. הם גם תרמו לקיבוץ הרבה כסף, שבעזרתו בנינו למשל את חדר האוכל שלנו", סיפר קולינס. "לדעתי טדי היה זה שהציע לרייצ'ל ובוריס להגיע לכאן. למתנדבים תמיד יש הורים מאמצים מהקיבוץ ואנחנו הסכמנו לקבל אותם בשמחה".

רייצ'ל השלימה את כל מכסת הזמן שהוצעה למתנדבים שהגיעו לקיבוץ בעונות הקיץ, אבל אחיה הגדול בוריס החליט לסיים את "העונש על היותו בלונדיני" לאחר עשרה ימים בלבד. "הוא ברח אחרי עשרה ימים. הוא אמר לי שעל אף שנחמד לו כאן, לא טוב לו להיות במקום אחד. הוא רצה להסתובב ולראות את כל ארץ ישראל", נזכר קולינס ביום שבו ג'ונסון בישר לו על החלטתו לעזוב את הקיבוץ. "הוא היה אדם מאוד סקרן, כל הזמן התעניין בדברים ורצה לדעת הכול. גם כאן, הוא רצה ללמוד ולהכיר יותר את ישראל ולכן הוא עזב את הקיבוץ. לאחר שעזב הוא באמת הסתובב בכל הארץ".

קיבוץ כפר הנשיא 1 יולי 2016. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
ג'ונסון ברח אחרי עשרה ימים. כפר הנשיא/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

נוסף על האחים ג'ונסון, ב-1979 ביקרה בכפר הנשיא אישיות בריטית בכירה אף יותר – מרגרט תאצ'ר, ראשת ממשלת בריטניה לשעבר. היא הגיעה לישראל זמן קצר לפני שהתמנתה לתפקיד, בעקבות בתה קרול שבאה להתנדב בקיבוץ בשנת 1978. ותיקי הקיבוץ סיפרו כי בתקופה שבה הגיעה קרול שוכנו המתנדבים "בצריפים למטה, בכוך של הקיבוץ". כשקרול שהתה בקיבוץ, אמה, "אשת הברזל", הייתה מנהיגת מפלגת השמרנים, וכבר סומנה כמועמדת המובילה לראשות ממשלת בריטניה.

למרות לוח הזמנים הצפוף שלה, מצאה מרגרט תאצ'ר הקפיטליסטית פנאי לביקור בקיבוץ, שהשקפת עולמם הסוציאליסטית של חבריו מנוגדת לחלוטין לעמדותיה. הביקור נעשה במסגרת סיור למידה שערכה במזרח התיכון, כהכנה לקראת כניסתה לתפקיד. בסך הכול שהתה תאצ'ר בישראל שלושה ימים, ולכפר הנשיא היא הגיעה בעיקר כדי לראות את החדר שבו חיה בתה כמתנדבת.

"מאוד קשה להיות ראש ממשלה באנגליה בלי להיות בקיבוץ כפר הנשיא", אמר בחיוך קולין פרימוס, שהיה מרכז המשק בשלהי שנות ה-70, בשיחה עם וואלה! NEWS. "יום לפני שתאצ'ר הגיעה אלינו עם שתי הלימוזינות, החלטתי ללכת לראות את החדר שבו בתה השתכנה. כמו שחששתי, גיליתי שהיא קיבלה את החדר הכי עלוב במגורי המתנדבים. היה בו ריח של תחב, הוא היה חשוך והצבע התקלף מהקירות. כבר לפני הביקור החלטתי שמה שלא יהיה - אני לא אקח אותה לשם. לא רציתי שיהיה משבר ביחסים הדיפלומטיים בין ישראל לאנגליה".

מרגרט תא'צר בביקורה בקיבוץ כפר הנשיא בגליל העליון, יחד עם קולין פרימוס, בשנת 1979. באדיבות המצולמים
מצאה פנאי לביקור בקיבוץ. תאצ'ר בכפר הנשיא/באדיבות המצולמים

"למחרת תאצ'ר הגיעה לכאן עם שתי לימוזינות מתל אביב, והדבר הראשון שהיא אמרה לעוזר שלה היה 'אני חייבת לראות את החדר של קרול'. בהתחלה היא פגשה את החברים בחדר האוכל וקיבלה אוכל רגיל, כמו כולם", שחזר. "אחר כך היא באה לשוחח עם חברי הקיבוץ במועדון. החבר'ה, שהיו די סוציאליסטים, ניסו להקשות עליה בשאלות, אבל הייתה לה תשובה מושלמת לכל שאלה. כל התשובות היו לפי הספר, מאוד מאכזבות. היא הייתה אישה מאוד קשה, מאוד קורקטית, הכול שחור או לבן, בלי ניואנסים של אפור".

כך, סיפר פרימוס, חלפו להן השעות, ובקיבוץ חשבו שהצליחו למנוע מ"אשת הברזל" לראות את החדר ב"כוך של הקיבוץ", שבו השתכנה בתה כמה חודשים קודם לכן. "היא הייתה צריכה לצאת בשעה חמש, וממש זמן קצר לפני כן, ברבע לחמש, היא קמה ואמרה לעוזר שלה: 'בוא נלך לחדר של קרול'. הוא אמר לה שאי אפשר כי הם יאחרו לפגישות נוספות שנקבעו מראש, אבל היא חתכה אותו ואמרה בנחרצות: 'קולין, אני לא עוזבת את קיבוץ כפר הנשיא בלי לראות את החדר של קרול'", תיאר פרימוס. "אז בלית ברירה, לקחתי אותה לחדר והסתכלתי על פרצופה כשנכנסנו אליו. היא לא הסגירה את רגשותיה, אבל הרגשתי שהיא הייתה בהלם. כשהיא יצאה מהקיבוץ היא בקושי אמרה שלום, וחזרה לתל אביב". מאז, סיכם בהומור, מלווה אותו תחושת אשמה, משום שלדעתו קלקל את היחסים בין ישראל לבריטניה.

קיבוץ כפר הנשיא 1 יולי 2016. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
הילך קסם על המתנדבים. קיבוץ כפר הנשיא, כיום/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

אולי שם הקיבוץ מעורר הכבוד הוא שהילך קסם על המתנדבים שהגיעו אליו, ואולי זהו מוצאם של מייסדיו. כך או כך, האחים ג'ונסון וקרול תאצ'ר לא היו הצעירים המוכרים היחידים שהגיעו לכפר הנשיא מאירופה בשנת ה-70 וה-80. בשנת 1970 הגיע לקיבוץ מתנדב צרפתי צעיר ואנונימי בשם כריסטיאן מיטראן. 11 שנים אחר כך, הפך אביו פרנסואה לנשיא צרפת. הוא ואשתו שמרו לאורך שנים על קשר עם משפחת גולן, המשפחה שאימצה את בנם בעת שהותו בקיבוץ.

"כריסטיאן בא בתור מתנדב לחודש ימים והרגיש פה כמו בבית. הוא עבד בפרדס והיה חוזר כל יום עם המון שריטות על הידיים, אבל הוא כל כך אהב את זה שהוא ביקש להישאר עוד", אמרה בחיבה רותי גולן. "אבל אמא שלו, דניאל, כל הזמן צלצלה מצרפת ולחצה עליו. היא הייתה שואלת: 'נו, מתי אתה חוזר? אני מתגעגעת'. אחר כך גם היא הגיעה לכאן ונעשינו ידידות טובות".

כתבה בעיתון צרפתי על משפחת מיטראן וקיבוץ כפר הנשיא. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
כתבה בעיתון צרפתי על משפחת מיטראן וקיבוץ כפר הנשיא ששמרה רותי גולן/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

עם סיום ההתנדבות, במשך שנים נשמר הקשר בין שתי המשפחות. כשפרנסואה מיטראן נבחר לתפקיד נשיא צרפת ניצלה דניאל אשתו את הביקורים הממלכתיים שלו בישראל, כדי לבקר את ידידתה בקיבוץ - הפעם כשפמליית מאבטחים ליוותה אותה עד לגליל העליון. "פעם אחת היא באה עם בנה וכלתה לחגוג איתנו יום הולדת לחבר שלנו. היא הביאה איתה שמפניה ולא היו לי כוסות לשמפניה, כי מי שותה שמפניה בקיבוץ? אז נתתי להם כוסות רגילות והרגשתי נורא שכך אני מארחת את אשת הנשיא", סיפרה גולן.

"היא אמרה לי שנמאס לה לארח אצלה כל הזמן אנשים חשובים ושועי עולם, ושהיא מתגעגעת לחזור ולחיות שוב ככה, בפשטות. היא הייתה אישה נהדרת ורגישה", אמרה. לדברי גולן, גם הנשיא מיטראן הגיע לבקר את משפחתה בקיבוץ פעם אחת בזמן כהונתו. "היו כאן המון מאבטחים, אבל כשהוא נכנס להתארח אצלנו המאבטחים חיכו לו מחוץ לבית. נשארנו כל השנים בקשר. גם כשאנחנו היינו בפריז, היינו מבקרים אותם ובתקופה שפרנסואה כיהן כנשיא צרפת, התארחנו אצלם פעם אחת בארמון האליזה", אמרה.

רותי גולן, חברת קיבוץ כפר הנשיא. יולי 2016. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
"נשארנו כל השנים בקשר". רותי גולן/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

ד"ר גיורא גודמן, מרצה להיסטוריה במכללת כנרת המתגורר בעצמו בקיבוץ כפר הנשיא ומתמחה בהיסטוריה בריטית מודרנית, הסביר כי ייבוא המתנדבים לתנועה הקיבוצית שנמשך ארבעה עשורים, יצר רווח חברתי ותדמיתי חשוב לישראל. "משנות ה-60 ועד שהמפעל הזה הסתיים בשנות התשעים שהו בארץ כ-350 אלף מתנדבים מ-35 מדינות שונות, בעיקר מצפון אמריקה, מערב ומרכז אירופה, אוסטרליה, ניו זילנד ודרום אפריקה", אמר.

שיא ההתנדבות היה לדבריו בשנות ה-70, כשבכל שנה הגיעו לקיבוצים ברחבי הארץ 12 אלף מתנדבים. "ישראל ממשיכה עד היום לקצור את הפירות מהתופעה החברתית יוצאת הדופן הזאת, מכיוון שרבים מאלה שהתנדבו בקיבוצים בצעירותם נמצאים כיום בעמדות בכירות בפוליטיקה ובכלכלה בעולם המערבי, והחוויות הללו מקרינות על היחס שלהם לישראל. ברבות השנים, החוויה הזאת הפכה להיות בעיקר לגורם של הזדהות ותמיכה בישראל", הסביר.

גודמן אף נתן דוגמה לתופעה: "ראינו את זה יפה אצל בוריס ג'ונסון. כשעיתונאי בתחנת רדיו לונדונית הקשה בשאלות בריאיון שקיים עמו באוגוסט 2014, אחרי שהוא תקף את ישראל על התנהלותה במבצע "צוק איתן", הוא ענה "אני ציוני נלהב, אני תומך בישראל. אני מאמין בקיומה. הייתי בקיבוץ למען השם. להיות בקיבוץ הפך לסמל סטטוס".

(עדכון ראשון: 19:10)

קיבוץ כפר הנשיא 1 יולי 2016. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
"החוויות בקיבוץ מקרינות על היחס שלהם לישראל". כפר הנשיא, כיום/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully