וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אובמה הציע לרוסיה לתקוף יחד מטרות של ג'בהת א-נוסרה בסוריה"

לפי וושינגטון פוסט, ארה"ב העבירה למוסקבה הסכם להעמיק את שיתוף הפעולה באופן חסר תקדים. בתמורה יתחייב פוטין להפעיל לחץ על אסד שלא לתקוף מורדים מתונים. השגריר לשעבר בסוריה תקף את ההסכם

עריכה: שניר דבוש

ארצות הברית הציעה לרוסיה הסכם חדש בנוגע לתיאום בסוריה, שיעמיק את שיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות בלחימה נגד ארגוני טרור מסוימים – כך דווח היום (חמישי) בוושינגטון פוסט. בתמורה, מוסקבה אמורה לגרום לדמשק להפסיק להפציץ ארגוני מורדים הנתמכים בידי וושינגטון.

לפי גורם בממשלו של ברק אובמה, ההצעה הועברה לקרמלין ביום שני האחרון לאחר שבועות של דיונים פנימיים. במהותו, ההסכם קורא למלחמה משותפת של חילות האוויר האמריקניים והרוסיים בג'בהת א-נוסרה, אחד הארגונים החזקים ביותר בסוריה שמסב אבדות כבדות למשטרו של בשאר אסד.

ההצעה, שאושרה אישית בידי אובמה וזכתה לתמיכה נרחבת מצדו של שר החוץ ג'ון קרי, הועלתה פעמים רבות מצד רוסיה מאז החלה בהתערבותה בלחימה בשנה שעברה. עוד דווח כי שר ההגנה אשטון קרטר התנגד לתכנית, אך נאלץ להתפשר בסופו של דבר.

במסגרת שיתוף הפעולה ההדוק וחסר התקדים שהוצע, רוסיה תצטרך להפעיל לחץ על דמשק לחדול מלתקוף קבוצות מורדים מסוימות שאינן מוגדרות בוושינגטון ארגוני טרור. מוסקבה לא תקבל את מיקומם המדויק, אלא אזורים גיאוגרפיים מסוימים שעליהם אמור לפסוח חיל האוויר של אסד.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשים בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, 28 בספטמבר 2015. רויטרס
יעמיקו את שיתוף הפעולה? אובמה ופוטין, בשנה שעברה/רויטרס

בעיני גורמי ממשל רבים בעבר ובהווה, בתכנית של אובמה יש פגמים רבים. רוברט פורד, לשעבר שגריר ארצות הברית בסוריה ומבקר חריף של מדיניותו של הנשיא בסוריה, טוען כי למוסקבה אין כוונה להפעיל לחץ על אסד. לדבריו, אין מספיק מודיעין אמין כדי להבחין בין ג'בהת א-נוסרה לבין ארגוני מורדים אחרים, משום שהם לרוב פועלים בסמיכות. גורם אחר בממשל התלונן על כך שלתכנית אין צעדי תגובה למקרה שרוסיה וסוריה לא יעמדו בתנאים.

החודש חתמו 51 דיפלומטים אמריקנים על מזכר סודי שקרא לבית הלבן לתקוף מטרות של משטר אסד כדי להפעיל עליו לחץ ולהעניק לארצות הברית מנוף לחץ אמתי. קרי איים במשך חודשים שאם נשיא סוריה לא יכבד את הפסקת האש שהושגה בפברואר, ישנה גם "תכנית ב'", שבמסגרתה יגביר הממשל את חימוש המורדים. עם זאת, עתה מעדיף הבית הלבן את ההסכם שהוצע לרוסיה שדווקא עשוי לחזק את אסד.

דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי סירב להתייחס מפורשות לעקרונות ההסכם, אך הגן על הרעיון הכללי. "היינו ברורים בנוגע למחויבותה של רוסיה להבטיח שהמשטר מיישם את ההסכם. היינו גם ברורים לגבי הסכנה שנשקפת מצד אל-קאעדה בסוריה על הביטחון הלאומי שלנו", הסביר. "אנחנו בוחנים כמה צעדים כדי לענות על הסוגיות הללו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully