וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ ביטן ריכך את נוסח הצעת חוק חזקת הגיל הרך: ח"כ קיש משך אותה

29.6.2016 / 13:58

הישג לחברות הכנסת שהתנגדו לביטול חזקת הגיל הרך: יו"ר הקואליציה הציע פשרה לפיה החזקה תבוטל רק מגיל שנתיים וחצי. אך, יוזם ההצעה, ח"כ יואב קיש, שזעם על ביטן כי ההצעה מנוגדת לסיכום עמו, החליט להסיר אותה מסדר היום

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן, צילום: יותם רונן ורוני כנפו

בתום ישיבת הנהלת קואליציה סוערת הודיע הבוקר (רביעי) יו"ר הקואליציה דוד ביטן כי הצעת החוק הנוגעת לחזקת הגיל הרך תעלה היום לקריאה טרומית אך במתכונת אחרת - החזקה תצומצם לגיל שנתיים וחצי, ולא תבוטל כליל. ואולם, יוזם ההצעה, חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד), שנטש בזעם את הישיבה והתנגד לנוסח המרוכך, טען כי ח"כ ביטן הפר סיכום עמו על הורדת החזקה לגיל שנתיים. בשל כך, החליט קיש למשוך את הצעתו המקורית.

לפי החלטת הנהלת הקואליציה, שהתקבלה הבוקר, אם קיש לא היה מקבל את הצעת הפשרה, הקואליציה הייתה מצביעה נגד הצעת החוק שלו שאושרה השבוע בוועדת שרים לחקיקה. ההחלטה של קיש להוריד את הצעתו מסדר היום מהווה הישג לחברות הכנסת שולי מועלם רפאלי ורחל עזריה שהפעילו לחצים על יו"ר הקואליציה ביטן לא להעלות את ההצעה לקריאה טרומית. במושב הקודם של הכנסת הצעת חוק דומה של קיש סוכלה בשיתוף פעולה של מועלם ועזריה עם ח"כיות מהאופוזיציה. גם אז היא אושרה בוועדת השרים לחקיקה אך נפלה על חודו של קול בהצבעה בקריאה טרומית.

לקריאה נוספת:
משבר בקואליציה סביב ביטול חזקת הגיל הרך: מה יעלה בגורל החוק?
בשורה להורים: אושרה בקריאה שלישית חופשת לידה לאבות
ילדים לא יועברו אוטומטית לאם: ועדת השרים ביטלה את חזקת הגיל הרך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בושה וחרפה". קיש/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבוקר אמר קיש, המשמש גם יו"ר ועדת הכנסת: "יו"ר סיעת הליכוד, שכח את מי הוא מייצג ומתנהג כיו"ר סיעת הבית היהודי. לא ייתכן שהוא ישב איתי רק אתמול ויסכם איתי בצורה חד-משמעית דבר אחד, ואז מאחורי גבי, חבר סיעתו, יכנס הנהלת קואליציה ויסכם דבר אחר לחלוטין".

קיש הוסיף כי יתרה מכך, "לזמן לישיבת הנהלת הקואליציה למי שאינו שייך ואף מתנגד להצעת החוק שלי, ואפילו לא להודיע לחבר סיעתו, זו בושה וחרפה ומעילה באמון של חברי סיעתו". חבר הכנסת אמר כי הוא לא יוותר. "לא על שתי הצבעות בעד הצעת החוק שלי על גיל אפס בוועדת שרים לחקיקה ולא על סיכום חד-משמעי והבטחה של יו"ר סיעתי".

לפי הצעת החוק של קיש, בעידודה של השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל שמקדמת חקיקה בנושא זה שנים, הסעיף המכונן את חזקת הגיל הרך יבוטל. במקומו, יהיה על בית המשפט להתחשב בשני שיקולים בקביעת משמורת: טובת הילד ומימוש מקסימלי של הורות משותפת, ללא העדפה מוקדמת של אחד ההורים. עם זאת, הצעת החוק מעוררת התנגדות נחרצת בקרב ארגוני נשים ובקרב ח"כיות. מלכתחילה סוכם כי החוק יעלה לקריאה טרומית, אך שרת המשפטים איילת שקד התעקשה שהמשך קידומו ימתין לוועדה של משרד המשפטים שתבחן את הנושא בארבעת החודשים הקרובים ותגבש המלצות מקיפות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
רחל עזריה במטה מפלגת כולנו של משה כחלון, ת"א מרץ 2015. יוסי ציפקיס
שמחה על ההחלטה. רחל עזריה/יוסי ציפקיס

בבית היהודי ובכולנו התנגדו ח"כיות נחרצות להצעה מחשש שתגרור ילדים לסכסוכים משפטיים קשים ותעודד סחטנות בזמן הגירושים. יו"ר סיעת הבית היהודי מועלם רפאלי הגיבה בסיפוק רב על ההחלטה של יו"ר הקואליציה שלא לבטל את חזקת הגיל הרך: "קבלת עמדתי כי אין לבטל את חזקת הגיל הרך היא ניצחון לעקרון טובת הילד. המציאות המשתנה והרצון למעורבות של האבא והאימא בגידול ילדיהם מחייב דיון ציבורי על המשמעות החזקה כפי שהחוק הגדיר אותה עד היום. אולם ביטולה המוחלט היה יוצר מציאות שאף אחד לא היה רוצה בה והיא פגיעה בילדים".

גם ח"כ עזריה (כולנו) שמחה על ההחלטה. "אני שמחה כי הנהלת הקואליציה החליטה לא לקדם את החוק במתכונתו הנוכחית. שינוי בחזקת הגיל הרך לא יכול להיעשות בבריונות ובכיפופי ידיים, אלא רק בהסכמה רחבה. לנגד עינינו טובת הילדים וההורים ולכן הסכמנו להגיע לפשרות בעניין. לא מחוקקים חוקים מתוך כעס ואמוציות, יש לנו אחריות ציבורית לילדי ישראל".

ביטן עצמו הסביר את הלך הדברים הבוקר: "שוחחתי עם הצדדים, ניסיתי להגיע להסכמה, ולאחר משא ומתן ארוך המתנגדים הסכימו לשלוש שנים והיוזם לשנתיים, לכן הצעתי שנתיים וחצי. הרבה מאוד גורמים בתוך הליכוד ומחוצה לה מתנגדים לביטול חזקת הגיל הרך ואין טעם לערער את הקואליציה כשמדובר בקריאה טרומית בלבד. מדובר בנושא מורכב וחשוב לכל הצדדים וחבל שנושא כל כך חשוב נצבע בצבעים של שחור או לבן. לא מדובר בסוגיה פוליטית ואסור בנושא כזה לכופף ידיים".

(עדכון ראשון: 11:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully