וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג בתי החולים: היכן תטופלו מהר ואיפה מעכבים טיפול בקשישים?

29.6.2016 / 11:00

משרד הבריאות פרסם את מדד איכות בתי החולים לשנת 2015. בתי החולים בארץ נבחנו ב-19 קריטריונים, בהם משך הזמן עד לביצוע צנתור לאדם שנמצא בהתקף לב, והיכן מטפלים כראוי בשברים בירך ובשבץ מוחי

בווידאו: שר הבריאות יעקב ליצמן בכנס שבו הוצגו הנתונים על בתי החולים, היום במלון "דן פנורמה" בתל אביב

בית החולים מאיר כפר סבא. אבי כהן
הראשון במדד המהירות בצנתורי לב. בית החולים מאיר בכפר סבא/אבי כהן

משרד הבריאות פרסם היום (רביעי) את מדד איכות בתי החולים בישראל לשנת 2015, בכנס שנערך במלון "דן פנורמה" בתל אביב. הדוח בחן 19 פרמטרים שונים אשר נבחנו מתוך 90 בתי חולים ומוסדות אשפוז ברחבי הארץ. עשרה מהם מתייחסים לבתי החולים הכלליים, ארבעה נוגעים לבתי החולים הגריאטריים וחמישה עוסקים בבריאות הנפש. זו השנה השנייה שבה מתפרסם הדוח, אך בשנה שעברה נבחנו רק ארבעה מדדים.

אחד המדדים שנבחנו הוא אם נעשה צנתור באדם עם אוטם חמור בלב בתוך שעה וחצי מרגע הגעתו לבית החולים. זאת, משום שבישראל מאובחנים בכל שנה כ-11,500 התקפי לב, ואלו אירועים שכיחים מאוד בכל העולם המערבי. בראש הרשימה נמצאים בית החולים מאיר בכפר סבא, שבו מצליחים לעשות את הצנתור בתוך שעה וחצי ב-94% מהמקרים, אחריו בית החולים קפלן ברחובות שהצלחתו בהיבט זה עומדת על 93%, והשלישי ברשימה הוא בית החולים הדסה עין כרם בירושלים שבו הצנתור נעשה תוך שעה וחצי ב-92% מהזקוקים לכך. בית החולים היחיד שלא עמד ביעד של 80% שקבע משרד הבריאות הוא בני ציון בחיפה.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
ארדואן הלך לישון עם כלבים - והתעורר עם חיות טרף במיטה
הקבינט מתכנס לאישור הסכם הפיוס; משפחת שאול: "נשתק את המדינה"
תושבי לוד מוחים על זיהום משריפות בכפר הסמוך: "אנחנו נחנקים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף לכך, משרד הבריאות בדק מתן המלצה לנטילת אספירין לאחר התקף לב. אספירין מוריד את הסיכוי לתמותה, לשבץ מוחי ולשבץ לב. מחקרים הראו שהטיפול באספירין במטופלים לאחר התקף לב מפחית את הסיכון לאירועים לבביים חוזרים ולתמותה ב-20% מהמקרים.

במקום הראשון עם 100% המלצות לנטילת אספירין הם בתי החולים חולים מאיר בכפר סבא, העמק בעפולה, הדסה הר הצופים בירושלים ולניאדו בנתניה. גם בבית החולים בילינסון בפתח תקווה ממליצים על נטילת אספירין בכל המקרים, והוא הראשון בדירוג בקרב ששת המרכזים העל-רפואיים, שמציעים את כלל השירותים הרפואיים. בתי החולים שלא עמדו ביעד שהציב משרד הבריאות, של 95% המלצות, הם איכילוב בתל אביב, בני ציון בחיפה ובית החולים הסקוטי בנצרת. באופן מפתיע נמצא שהרופאים ממעיטים להמליץ על נטילת אספירין דווקא למבוגרים.

איפה נאלצים להמתין הכי הרבה לבדיקת סי-טי?

הדוח בדק גם תוך כמה זמן נערכות בדיקות סי-טי ראש לחולים שהגיעו לבית החולים תוך שלוש שעות וחצי מרגע שהופיעו אצלם התסמינים. זאת, מכיוון ששבץ מוחי הוא מצב חירום רפואי וגורם תחלואה ותמותה מרכזי בישראל ובכל העולם. בארצות הברית שבץ מוחי מהווה 5% מכלל מקרי התמותה בכל שנה. על-פי סקר של ארגון הנוירולוגים, בישראל מאובחנים בכל שנה מאובחנים כ-13 אלף מקרים.

בתי החולים שבהם נערכת הבדיקה במהירות הגדולה ביותר הם לגליל בנהריה, שבו היא נעשית בממוצע תוך 23 דקות מרגע הגעת החולה לבית החולים; הדסה עין כרם בירושלים, שבו היא נערכת תוך 24 דקות בממוצע; והכרמל בחיפה, שבו היא נעשית תוך 31 דקות בממוצע. בתי החולים שבהם נאלצו החולים להמתין את פרק הזמן הממושך ביותר הם בני ציון בחיפה, שם מחכים 112 דקות וחצי בממוצע; השרון בפתח תקווה, שם ממתינים 106 דקות בממוצע; ובית החולים איכילוב, שם נאלצים החולים לחכות 95 דקות בממוצע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו כן, משרד הבריאות בדק המסת קרישי דם בטיפול שניתן דרך הוריד, לאחר שבץ מוחי. בעזרת הטיפול ממיסים את קריש הדם הגורם לשבץ, ומחזירים את אספקת הדם לרקמת המוח הפגועה. המדד בחן כמה מתוך אלף מטופלים שהגיעו לבית החולים תוך שלוש שעות וחצי מרגע שהופיעו אצלם התסמינים, קיבלו את הטיפול להמסת הקרישים – או לחילופין עברו צנתור מוח תוך פחות משמונה שעות.

בראש הרשימה נמצא בית החולים הדס עין כרם בבירה עם 6.4 בני אדם מתוך אלף מטופלים, אחריו אסף הרופא בבאר יעקב עם 5.3 בני אדם ובמקום השלישי קפלן ברחובות עם 4.1 בני אדם. בתחתית הרשימה נמצאים בני ציון בחיפה עם 0.2 בני אדם מתוך אלף מטופלים, שערי צדק בירושלים עם 0.5 בני אדם וכן פוריה בטבריה עם 0.5 בני אדם.

בית החולים וולפסון, חולון. ראובן קסטרו
לא עמד ביעד של משרד הבריאות בביצוע ניתוח בצוואר הירך. בית החולים וולפסון בחולון/ראובן קסטרו

נושא נוסף שנבחן הוא הטיפול בשברים בצוואר הירך. שברים בצוואר הירך שכיחים בקרב קשישים, ומהווים מקור משמעותי לתחלואה ולתמותה. נשים סובלות משברים בצוואר הירך יותר מגברים, משום שהקצב של איבוד צפיפות העצם מהיר יותר אצלן. מחקרים רבים מצאו כי הזמן שחולף מרגע שאירע השבר ועד שנעשה ניתוח לתיקונו, משפיע רבות על תוצאות הניתוח ועל השיקום. נמצא כי ביצוע ניתוח תוך 48 שעות מרגע שאירע השבר, קשורה באופן מובהק לירידה בשיעורי התמותה והתחלואה.

לכן, משרד הבריאות בדק מהו אחוז המאושפזים שעברו את הניתוח תוך 48 שעות. במקומות הראשונים נמצאים לניאדו בנתניה עם 92%, אסף הרופא בבאר יעקב עם 91%, השרון בפתח תקווה עם 89% וסורוקה בבאר שבע עם 89%. בתי החולים שלא עמדו ביעד שקבע משרד הבריאות, ביצוע הניתוח תוך 48 שעות ב-80% מהמקרים, הם בית החולים הסקוטי בנצרת, פוריה בטבריה, קפלן ברחובות, וולפסון בחולון והעמק בעפולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully