וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בשדה התעופה באיסטנבול: מכה ל"מתקפת החיוכים" של ארדואן

1.7.2016 / 22:50

יום לאחר חתימת הסכם הפיוס עם ישראל וההכרזה על הפשרת היחסים עם רוסיה ומצרים, הותקף נמל התעופה המרכזי של טורקיה. גם אם לא מדובר בתגובה ישירה לקולות השלום מאנקרה, היא מאיימת על המאמצים הדיפלומטיים, התיירותיים והכלכליים

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

פיגוע ההתאבדות המשולש שהכה ביום שלישי בנמל התעופה אטאטורק שבאיסטנבול, הנמל השלישי העמוס ביותר באירופה וה-11 בעולם, מגיע בסיומו של יום לא פחות מהיסטורי עבור הדיפלומטיה הטורקית. במדינה שנסמכת במידה רבה על ענף התיירות ומנסה לבסס את מעמדה האזורי, הפיגוע מאיים להנחית מכה על המאמצים הדיפלומטיים מחד ועל זרם התיירים הזרים מאידך – ועל הרווח הכלכלי שינבע מהם.

עלי קיאלאר, כתב העיתון הטורקי "הורייט", טען כי "בלי קשר לזהות או למטרותיו של ארגון הטרור שאחראי למתקפה בשדה התעופה, היא לא משאירה כל מקום לספק כי הפיגוע מאיים על מאמצי השלום של אנקרה, אם הוא לא תגובה ישירה אליהם". קיאלאר מתייחס להסכם הפיוס שנחתם עם ישראל, ומצטרף למאמצי הפיוס עם רוסיה ועם מצרים, ולמגעים להידוק הקשרים עם המדינות שנמצאות לחוף הים השחור.

עוד בוואלה! NEWS:
לילה מדמם בנמל התעופה באיסטנבול: 36 נהרגו, כ-150 נפצעו
גורם אמריקני: המחבלים מאיסטנבול - לוחמי דאעש שנשלחו לטורקיה
תיעוד משדה התעופה באיסטנבול: המחבל נורה – ומפוצץ את עצמו

זירת הפיגוע בשדה התעופה אטאטורק באיסטנבול, טורקיה. רויטרס
"מאיים על מאמצי השלום של אנקרה". זירת הפיגוע בשדה התעופה/רויטרס

לאחר מכתב ההתנצלות שהעביר הנשיא רג'פ טייפ ארדואן למקבילו הרוסי ולדימיר פוטין, שבו הביע "צער עמוק" על מותו של טייס הקרב הרוסי שהופל בגבול טורקיה-סוריה בחודש נובמבר האחרון, הכריז ראש הממשלה בינאלי יילדרים כי "תהליך הפיוס עם רוסיה החל". בניגוד לדיווחים הטורקיים, דובר הנשיאות איברהים קלין אף מסר כי אנקרה תהיה מוכנה לשלם פיצויים למוסקבה אם תידרש לכך.

עוד באותו יום, הכריז יילדרים כי אנקרה מוכנה לחדש את היחסים עם מצרים, שהידרדרו באופן חמור לאחר ההפיכה הצבאית שבמסגרתה עלה לשלטון הנשיא המכהן עבד אל-פתאח א-סיסי בחודש יולי 2013. טורקיה, תחת ראש הממשלה דאז ארדואן, הגיבה בחריפות להדחתו של מנהיג "האחים המוסלמים" מוחמד מורסי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ראש ממשלת טורקיה בינאלי ילדירים פונה לתקשורת באנקרה, טורקיה. רויטרס
"בכוונתנו לשפר את היחסים עם כל המדינות סביב לים השחור ולים התיכון". יילדרים, השבוע/רויטרס

בדבריו בישיבת הסיעה של מפלגת השלטון הטורקית, "מפלגת הצדק והפיתוח" (AKP), הכריז יילדרים כי "בכוונתנו לשפר את היחסים לא רק עם רוסיה ועם מצרים, אלא גם עם כל המדינות סביב לים השחור ולים התיכון". הוא הבהיר כי נורמליזציה עם מדינות האזור היא הכרחית עבור טורקיה, ועבור האינטרסים הכלכליים שלה. "ננקוט צעדים לסיים את המשבר, ושיתוף הפעולה הכלכלי יגיע בעקבות זאת", הוסיף בריאיון ביום שני בערב לרשת TRT, בנוגע לפיוס עם רוסיה.

אין להתעלם מהתזמון של הפיגוע ביחס לפעילותה של אנקרה נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) והאינטרסים של הארגון בפגיעה בבטן הרכה של טורקיה ובהפגנת כוחו, אולם אין ספק כי להמשך של גל הפיגועים הנוכחי במרכזי הערים הגדולות ובמוקדים תיירותיים עלול להיות השפעה מכרעת על המאמצים הדיפלומטיים שמובילה ממשלתם של ארדואן ויילדרים.

איש ביטחון טורקי שומר על הכניסה לנמל התעופה אטאטורק באיסטנבול בעקבות הפיגוע. רויטרס
המתקפה תשפיע על מהלך הדיפלומטיה הטורקית? שדה התעופה אטאטורק/רויטרס

הדחתו של ראש הממשלה לשעבר אחמט דאווטאולו בתחילת החודש שעבר אפשרה במידה רבה את רצף המגעים הנוכחיים לפיוס ולהידוק היחסים הדיפלומטיים, לאחר שרבים מיועציו בתחום מדיניות החוץ הועברו מתפקידם. עם זאת, פרשן "אל ג'זירה" גליפ דלאי טען כי לכתו של דאווטאולו אינה הסיבה המרכזית לשינוי הרוחות במדיניות החוץ הטורקית.

מאז עלייתה לשלטון של AKP בשנת 2002, ציין דלאי, ובתקופה האחרונה בפרט, ביקש הנשיא ארדואן להגדיל את מספר בעלות הברית של אנקרה, על מנת להקל עליה את ההתמודדות עם האתגרים האזוריים והפנימיים, כולל המאבק בכורדים בדרום-מזרח המדינה והתמוטטות מדינות האזור לאחר "האביב הערבי". לדבריו, מדיניות זאת הייתה בתכנון עוד לפני פיטוריו של דאווטאולו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully