וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר בקואליציה סביב ביטול חזקת הגיל הרך: מה יעלה בגורל החוק?

28.6.2016 / 21:08

בעקבות התנגדות מצד ח"כיות בקואליציה ובאופוזיציה, החליט ח"כ ביטן לדחות את העלאת החוק לקריאה טרומית ולנסות לגבש פשרה. יוזם החוק יואב קיש והשרה גמליאל מתעקשים לקיים את ההצבעה מחר

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן, צילום: יותם רונן ורוני כנפו

יו"ר הקואליציה דוד ביטן (הליכוד) החליט שלא להעלות לקריאה טרומית את הצעת החוק לביטול חזקת הגיל הרך, שאושרה בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון, בעקבות מחלוקות קשות בקואליציה סביב החוק. בתגובה לכך, עשרות גברים התומכים בחוק הפגינו הערב (שלישי) מחוץ לביתו של ביטן בראשון לציון במחאה על העיכוב.

בניסיון לפתור את המשבר, ביטן עשוי לכנס מחר ישיבה של ראשי סיעות הקואליציה בניסיון להגיע להסכמות. לדברי גורמים בקואליציה, ביטן מנסה לגבש פשרה ולפיה החזקה לא תבוטל כליל – אלא תחול על פעוטות עד גיל שנתיים או שלוש. הצעת החוק, שיזם ח"כ יואב קיש (הליכוד), מבטלת למעשה את חזקת הגיל הרך, לפיה ילדים עד גיל שש בתהליך גירושים נשארים אוטומטית במשמורת האם, אלא אם כן בית המשפט מחליט אחרת.

חרף הניסיונות של ביטן להגיע לפשרה, קיש מתעקש ולוחץ להעלות את ההצעה שלו להצבעה – ללא שינוי – כבר מחר. מדובר בפעם השנייה שהוא מנסה להעביר את החקיקה בנושא, כאשר בפעם הקודמת הוכשל על ידי האופוזיציה.

גדר הפרדה בין גן ילדים חרדי לגן ילדים חילוני בירושלים. מגד גוזני
החשש: החוק יגרור אימהות וילדים לסכסוכים משפטיים/מגד גוזני

לפי הצעת החוק של קיש, בעידודה של השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל שמקדמת חקיקה בנושא מזה שנים, הסעיף המכונן את חזקת הגיל הרך יבוטל. במקומו, יהיה על בית המשפט להתחשב בשני שיקולים בקביעת משמורת: טובת הילד ומימוש מקסימלי של הורות משותפת, ללא העדפה מוקדמת של אחד ההורים. עם זאת, הצעת החוק מעוררת התנגדות נחרצת בקרב ארגוני נשים ובקרב ח"כיות מהאופוזיציה והקואליציה כאחד. מלכתחילה סוכם כי החוק יעלה לקריאה טרומית, אך שרת המשפטים איילת שקד התעקשה שהמשך קידומו ימתין לוועדה של משרד המשפטים שתבחן את הנושא בארבעת החודשים הקרובים ותגבש המלצות מקיפות.

ואולם, גם בבית היהודי וגם בכולנו יש ח"כיות שמתנגדות נחרצות להצעה, מחשש שתגרור ילדים לסכסוכים משפטיים קשים ותעודד סחטנות בזמן הגירושים. במושב הכנסת הקודם, החבירה של חכיות מהקואליציה לח"כיות מהאופוזיציה סיכלה ניסיון של קיש להעלות הצעת חוק דומה, שאושרה בוועדת שרים לחקיקה אך נפלה בקריאה טרומית. הדבר נחשב אז להפסד מוחץ לקואליציה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
ח"כ שולי מועלם בכנס חירום בנושא שכחת ילדים ברכב. יולי 2013. יואב דודקביץ'
לחצה על ביטן לחופש הצבעה על החוק. ח"כ מועלם-רפאלי/יואב דודקביץ'

בימים האחרונים הפעילו ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי) וח"כ רחל עזריה (כולנו) לחצים על ביטן לאפשר חופש הצבעה, אך האחרון סירב והחליט בינתיים לא להעלות את החוק בקריאה טרומית ולא לגרום מבוכה נוספת לקואליציה. אמש, בפאתי מליאת הכנסת, ניסה ביטן לפשר בין קיש ומועלם, אך אלו נקלעו לדיון קולני וסוער שלא הניב הסכמות. במהלך הדיון הלילי במליאה, קיש וגמליאל נצפו לוחצים על ביטן בניסיון לנטרל את הלחצים של מועלם ועזריה, ולדברי קיש, חרף ההתנגדות, הוא נחוש להעלות את ההצעה מחר.

הפולמוס בנושא חזקת הגיל הרך מתנהל בשנים האחרונות בטונים קולניים וצורמים. ארגוני אבות פועלים בתוקפנות לקידום ביטול חזקת הגיל הרך, בטענה שאבות מקופחים בגללו, ומתבססים על מסקנות ועדה ממשלתית שהמליצה ב-2011 לבטל את חזקת הגיל הרך ולהחליפה בנוסחה רכה יותר שתאפשר לשני ההורים לממש את אחריותם ההורית. מנגד - ארגוני נשים טוענים כי חלוקה שוויונית תפגע בנשים וילדים, וכי ביטול החזקה מבלי שתיקבע חזקה חלופית הולמת תגרור ילדים ואימהות לסכסוכים משפטיים קשים שיפגעו בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully