וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים לטורקיה: אבו מאזן מצפה לתיאום מלא בנוגע לרצועת עזה

בריאיון ל"קול פלסטין", אמר שר החוץ ריאד אל-מאלכי כי "כל מאמץ טורקי בעזה חייב לעבור דרך הממשלה הפלסטינית". לדבריו, "אין לנו כוונה להתערב בהסכם, שאותו אנו רואים כצעד בין שתי מדינות"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: יאיר דניאל

בווידאו: ההכרזה הרשמית על הסכם הפיוס בין טורקיה לישראל

שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי אמר היום (שני) כי "כל מאמץ טורקי ברצועת עזה חייב לעבור דרך הממשלה הפלסטינית". זאת, בהתייחסות להסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה, שבמסגרתו הצהירה אנקרה כי תפעל להקלת המצור על רצועת עזה. שר החוץ אישר כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שוחח אמש עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, ואמר לו כי הוא "מצפה לתיאום מלא עם הממשלה הפלסטינית".

בריאיון לתחנת הרדיו "קול פלסטין", הצהיר אל-מאלכי כי "אנו רואים את ההחלטה על הסכם הפיוס כצעד בין שתי מדינות ריבוניות, ואין לנו כוונה להתערב בעניינים מסוג זה. אנו מברכים על המאמצים הטורקיים בעניין רצועת עזה, ועל פרוייקטי הבנייה הטורקיים ברצועה".

עוד בוואלה! NEWS:
מארגני המרמרה מאיימים במשט נוסף: "ישראל מבינה שעשתה טעות"
משפחת גולדין על ההסכם עם טורקיה: "נתניהו פעל בניגוד להבטחותיו"
ישראל וטורקיה הכריזו על הסכם הפיוס; נתניהו: "הסגר על עזה יישמר"

אבו מאזן בביקור בארמון הנשיאותי באנקרה, טורקיה. רויטרס
שוחחו בטלפון אמש. אבו מאזן וארדואן/רויטרס

במסגרת המגעים להגעה להסכם, מקורות במשרד החוץ הטורקי מסרו כי ארדואן נועד בסוף השבוע עם ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל באיסטנבול. בשבוע שעבר דווח בעיתון הטורקי "הורייט" כי ישראל הסכימה לאשר הקמת בית חולים במימון טורקי ברצועה, והתחייבה שלא למנוע העברת ציוד רפואי ואנשי צוות מטורקיה. במקביל, דווח כי טורקיה וגרמניה יקימו במשותף תחנת כוח בעזה, וטורקיה תקים מתקן להתפלת מי ים. כל הסיוע הטורקי יגיע לרצועת עזה לאחר שיעבור ביקורת בנמל אשדוד.

בנאומו היום, שבו הכריז על הסכם הפיוס, הבהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "הסגר על עזה יישמר". נתניהו פירט בנאומו על תנאי ההסכם ואמר כי "ההסכם מדבר גם על שמירת הסדר הביטחוני מול רצועת עזה. לא הייתי מוכן להתפשר על הסעיף הזה והוא נשאר כפי שהוא. נאפשר לאוניות להגיע לנמל אשדוד ולפרוק שם מטענים הומניטריים לרצועה".

נתניהו הסביר כי ההסכם נועד גם לתאם את שיפור תנאי האזרחים ברצועת עזה בהתאם לשיקולי הביטחון. "זהו אינטרס של ישראל. אין מספיק מים בעזה, האקוויפרים מזדהמים וכשזה קורה זה עובר גם למי התהום שלנו ולכן זה אינטרס ישראלי. חשמל – כשאין מספיק חשמל מתעוררות בעיות סניטציה וכשיש מגיפות הן לא נעצרות בגדרות. על כן אנו מאפשרים את הטיפול בכך. טורקיה תוכל לסייע בעניין הזה כמו מדינות אחרות".

ראש ממשלת טורקיה בינאלי ילדירים פונה לתקשורת באנקרה, טורקיה. רויטרס
"ההסכם נוגע גם למצור על עזה". יילדרים, היום/רויטרס

במקביל, באנקרה, אמר ראש הממשלה בינאלי יילדרים בנאומו כי "ההסכם נוגע גם למצור על עזה". הוא הוסיף כי במסגרת ההסכם ספינת משא ראשונה ועליה 10,000 טונות של ציוד סיוע הומניטרי יישלח לנמל אשדוד ביום שישי הקרוב. לדבריו, בשלב הראשון של הסכם הפיוס עם ישראל הוא יתמקד קודם בהשבת הקשרים הדיפלומטיים בין שתי המדינות ונורמליזציה ביחסים ביניהן. כלומר, בשלב מאוחר יותר יעסקו שני הצדדים בשיתוף פעולה בענף הגז.

הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם. עיבוד, עיבוד תמונה
הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם/עיבוד תמונה, עיבוד

ההסכם צפוי לשים קץ למשבר ביחסים בין המדינות שהחל בשנת 2010. ברומא, בירת איטליה, נפגשו אתמול צוותי המשא ומתן של המדינות. בפגישה ייסגרו הקצוות האחרונים של ההסכם, המקיף תחומים מגוונים - החל מהמצב ברצועת עזה ועד לשיתופי פעולה בין המדינות בתחום הגז הטבעי.

במסגרת ההסכם, ישראל תפצה את טורקיה בכ-20 מיליון דולר על תקרית משט המרמרה, שבמהלכה נהרגו מירי צה"ל עשרה פעילים טורקים בארגון אסלאמיסטי שארגן משט לרצועה. בתגובה, טורקיה תחוקק חוק שימנע הגשת תביעות נגד קציני וחיילי צה"ל שהיו קשורים למבצע ההוא. בנוסף לכך, ישראל תבצע הקלה מסוימת במצור על עזה, בכך שתאפשר לטורקיה להעביר סחורות רבות לתחומי הרצועה דרך נמל אשדוד. טורקיה, מצדה, תגביל במידת מה את פעילות חמאס בתחומיה - הארגון הפלסטיני יוכל להמשיך לפעול על אדמתה, אך ייאסר על פעיליו לארגן פעולות טרור נגד ישראל משטח טורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully