וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלימים עם רוסיה: ארדואן התנצל בפני פוטין על הפלת מטוס הקרב

דובר הקרמלין מסר כי נשיא טורקיה כתב למקבילו הרוסי, ומסר כי הוא "מתנצל מעומק הלב" על מותו של הטייס הרוסי בחודש נובמבר האחרון. הוא הוסיף כי אנקרה מעוניינת לשקם את היחסים. טורקיה: "מקווים שמשפחות הטייסים יסלחו לנו"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בווידאו: ארדואן מצדיק את הפלת המטוס הרוסי

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן התנצל בפני רוסיה על הפלת מטוס הקרב הרוסי בידי חיל האוויר הטורקי בגבול סוריה-טורקיה בחודש נובמבר 2015 – כך מסר היום (שני) דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין. לדבריו, ארדואן העביר מכתב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הביע את תנחומיו על התקרית, והוסיף: "אני מצטער מעומק לבי" על מותו של הטייס הרוסי.

כמו כן, פסקוב הוסיף כי ארדואן עוד ציין כי טורקיה מוכנה לפעול לצד רוסיה בהתמודדות עם "המשבר באזור והמלחמה בטרור", בהתייחסות ללחימה בסוריה ולמאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). בנוסף לכך, נמסר כי הנשיא הטורקי מעוניין לשקם את היחסים בין אנקרה למוסקבה, שנקלעו למשבר חמור בעקבות הפלת המטוס.

עוד בוואלה! NEWS:
גנרל אמריקני: שוקלים להציב "כיפת ברזל" באירופה להרתעת רוסיה
כדי להדוף את לחץ המערב, רוסיה וסין מהדקות את הברית ביניהן
התיעוד הרוסי חשף בטעות: פצצות מצרר על מטוסי הקרב בסוריה

ולדימיר פוטין ורג'פ טייפ ארדואן, אנקרה. רויטרס
רוסיה התנתה את הסרת העיצומים בהתנצלות רוסית. פוטין וארדואן/רויטרס

עוד מסר פסקוב כי ארדואן הבהיר במכתבו כי נפתחה חקירה נגד אזרח טורקיה שהואשם בהרג אחד מהטייסים הרוסים, ככל הנראה בהתייחסות לאלפרסלן צ'ליק, חבר המיליציה הטורקמנית הלאומנית "הזאבים האפורים", שנפתח נגדו משפט בגין הרג הטייס.

דוברו של ארדואן, איברהים קלין, אישר את הטענות הרוסיות, ומסר כי הנשיא הביע "צער עמוק" על התקרית, כמו גם "תקווה כי משפחות הטייסים הרוסים יסלחו לנו". על פי הדיווח בעיתון הטורקי "הורייט", שר הביטחון הטורקי פיקרי אישיק מסר כי "אנחנו נמצאים ערב התפתחות משמעותית ביחסים עם רוסיה".

ארדואן עצמו אמר מאוחר יותר הערב כי הוא מאמין שאנקרה תנרמל את היחסים עם רוסיה במהירות. "אני מאמין שננרמל את יחסינו עם רוסיה במהירות באמצעות סיום המצב הנוכחי, שאינו פועל לטובת אף אחד מהצדדים", אמר. טרם נמסר אם העיצומים שהטילה מוסקבה נגד טורקיה בעקבות המקרה יוסרו. בעבר הבהיר פוטין כי העיצומים לא יוסרו אלא אם טורקיה תתנצל.

לטענת חיל האוויר הטורקי, מטוס הקרב הרוסי שהופל חדר לשטח האווירי הטורקי, בעת פעילות בשטח סוריה, וסירב לשנות את מסלולו חרף אזהרות חוזרות ונשנות. הרוסים, מצדם, התעקשו כי המטוס נשאר בשטח סוריה בכל משך פעילותו.

מומחים ברוסיה פותחים את הקופסה השחורה של המטוס שהופל בידי טורקיה. 18 בדצמבר 2015.. AP
מומחים רוסים מציגים את הקופסה השחורה של המטוס שהופל/AP

בחודש דצמבר, נפגשו שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ומקבילו הטורקי מבלוט צ'בושואלו, כמה שעות לאחר נאום חריף שנשא הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, שבו אמר כי טורקיה "תתחרט על מה שעשתה". השרים נפגשו בשולי ועידת הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE) בבלגרד, בירת סרביה, ולפי כלי תקשורת בטורקיה, הפגישה ארכה 40 דקות.

בתום הפגישה אמר לברוב אמר כי לא "נפגשנו לאחר התעקשות שר החוץ הטורקי, ולא שמענו דבר חדש". הוא ציין כי רוסיה שבה וחזרה על עמדתה בנוגע לתקרית. צ'בושואלו אמר לאחר הפגישה כי לא יהיה זה ריאלי לצפות שכל הבעיות ייפתרו לאחר פגישה אחת, וציין כי חשוב לשמר ערוץ הדיינות פתוח. צ'בשאולו צפוי להשתתף בוועידה דיפלומטית בעיר סוצ'י ביום שישי הקרוב, בעקבות הזמנת הרוסים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלבד הפגיעה ביחסים הדיפלומטיים, הכלכליים והתיירותיים בין שתי המדינות, הפלת המטוס, כחודשיים לאחר תחילת המעורבות הצבאית הישירה של רוסיה בסוריה, הביאה להחרפה ביחסים בין רוסיה לנאט"ו - שבה חברה טורקיה - שכבר ספגו מכה קשה בעקבות סיפוח חצי האי קרים באוקראינה. מוקדם יותר החודש, התייחס שר החוץ של גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר לתרגיל הצבאי הגדול שבו פתחה נאט"ו במזרח אירופה, וטענה כי הארגון "מחרחר מלחמה" עם רוסיה.

בריאיון שהעניק לעיתון "בילד אם סונטאג", הפציר שר החוץ בנאט"ו להתמקד בדו-שיח עם רוסיה ובשיתוף פעולה עמה. "מי שמאמין שמצעד סמלי של טנקים בגבולה המזרחי של הברית יחזק את הביטחון טועה", אמר שר החוץ הגרמני. "עלינו לא לתת תירוצים לחידוש עימות ישן. יהיה זה הרסני לחפש רק פתרונות צבאיים והרתעה".

התרגיל בפולין נועד לבחון את יכולותיה של נאט"ו להגיב לאיומים והוא מתקיים בכל שנתיים. רוסיה, מנגד, טוענת כי נוכחותה של הברית בסמוך לגבולותיה מסכנת את ביטחונה. מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג טען מוקדם יותר בריאיון ל"בילד" כי רוסיה מנסה ליצור "אזור השפעה דרך אמצעים צבאיים" בגבולותיה עם מדינות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully