וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "להסכם הפיוס יהיו השלכות חיוביות על הכלכלה"

בפתח פגישתו עם שר החוץ האמריקני קרי התייחס לראשונה ראש הממשלה להסכם עם טורקיה. סגן שר החוץ לשעבר דני אילון באולפן וואלה! NEWS: "זה אולי לא הסכם טוב, אך נחוץ". השר לשעבר גדעון סער: "משט טרור יצא מטורקיה, ואנחנו משלמים"

צילום: רוני כנפו ובאמצעות הסמרטפון של וואווי, עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: ניצן ליבנה ותום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שני) לראשונה להסכם הפיוס עם טורקיה ואמר כי "יהיו לו השלכות חיוביות על הכלכלה". נתניהו אמר את הדברים בפתח פגישתו עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ברומא. בשעה 13:00 צפוי נתניהו לערוך מסיבת עיתונאים באיטליה ובה יכריז על ההסכם.

נתניהו הוסיף: "עדכנתי את קרי על ההסכם שלנו עם טורקיה, שאותו נראה בצהריים. אני חושב שזה צעד חשוב לנרמול היחסים מצד אחד", אמר נתניהו וחזר שוב על ההשלכות שלו על הכלכלה הישראלית. "אני מתכוון להשלכות חיוביות עצומות". לדבריו, מומחה נפט של סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שפגש בוועידה בדאבוס, אמר לו אז כי ההסכם "יצור את היסודות, חלק מהיסודות, לעתיד של הכלכלה שלכם".

סגן שר החוץ לשעבר דני אילון, שכיהן בתפקיד עם תחילת המשבר עם אנקרה, אמר היום באולפן וואלה! NEWS כי הסכם הפיוס "אולי לא טוב, אך הוא נחוץ". עם זאת, הוא הוסיף כי הוא מועיל לשני הצדדים. לדבריו, ישראל זכתה בכמה נקודות מפיוס זה, "בין היתר, טורקיה כמדינה חברה בנאט"ו, התנגדה לחלוטין לשיתופי פעולה של ישראל עם הברית ועכשיו הסירה התנגדותה". אך הוא ציין כי "ההחמצה הגדולה ביותר של ההסכם הוא האי-עמידה על החזרת גופות החללים".

לקריאה נוספת:
הציבור הטורקי אדיש להסכם הפיוס, ורק "נסחף אחרי ארדואן"
ישראל תפצה את הרוגי משט המרמרה: "ההסכם לא מקובל"
הסכם הפיוס יוכרז מחר: "טורקיה תסייע בסוגיית הנעדרים בעזה"

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי ברומא, איטליה. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
יציג את ההסכם במסיבת עיתונאים ברומא. נתניהו וקרי, הבוקר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בריאיון לאולפן וואלה! NEWS תקף שר הפנים לשעבר גדעון סער את ההסכם שגובש ואת הפיצויים שנכללו בו: "מי ששומע את הצהלות של ח"כ זועבי מבין עד כמה זה שגוי. משט טרור יצא מטורקיה, ואנחנו משלמים?", תהה. סער הסביר כי לישראל אין אינטרס בשיקום היחסים עם טורקיה: "זו מדינה אסלאמיסטית שתומכת באידאולוגיות ג'יהאדיסטיות. זה לא שלישראל יש אינטרס בטורקיה יותר משלה יש אינטרס אצלנו. ישראל לא נהנתה בחמש שנים שהיחסים היו כפי שהיו וגם טורקיה לא נהנתה". הוא אמר כי אם היה היום שר בממשלה היה מצביע נגד ההסכם.

ביקורת על ההסכם נשמעה גם מכיוונו של יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג. "החזרת היחסים עם טורקיה היא יעד מדיני חשוב אבל הפיצוי לתוקפי חיילי צה"ל הוא בלתי נתפס בייחוד כשחתומים עליו שלישיית נתניהו-ליברמן-בנט. תדע כל אם עברייה שמנהיגי הימין ישלמו פיצוי לתוקפי בנה", כתב הרצוג בחשבון הפייסבוק שלו.

בתוך כך, העיתון הטורקי "הורייט" דיווח כי מפלגת השלטון בטורקיה הזמינה את אמירה אורון, הממונה על שגרירות ישראל בטורקיה, לארוחת שבירת צום הרמדאן שתיערך הערב באנקרה. לפי הדיווח, אורון אישרה את הגעתה.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

לקראת הודעת ישראל וטורקיה על הסכם הפיוס ביניהן היום בצהריים, שוחח אמש נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועדכן אותו על פרטיו. השניים שוחחו על המצב ההומניטרי ברצועת עזה, שאליה תעביר טורקיה סחורות במסגרת ההסכם. גורמים המקורבים לאבו מאזן מסרו כי הוא בירך על השגת ההסכם.

אמש גם שוחח ראש הממשלה נתניהו עם סגן נשיא ארצות הברית ביידן והודה לו על תמיכתו בהשבת היחסים בין טורקיה וישראל על כנם. ביידן בירך את נתניהו על הסכם הפיוס אליו הגיעו המדינות וציין במיוחד את היתרונות הכלכליים והביטחוניים שהוא צפוי להביא להן, ולאזור כולו.

הסכם הפיוס צפוי לשים קץ למשבר ביחסים בין המדינות שהחל בשנת 2010. ההסכם יוכרז ברומא, בירת איטליה, שם נפגשו אתמול צוותי המשא ומתן של המדינות. בפגישה ייסגרו הקצוות האחרונים של ההסכם, המקיף תחומים מגוונים - החל מהמצב ברצועת עזה ועד לשיתופי פעולה בין המדינות בתחום הגז הטבעי.

במסגרת ההסכם, ישראל תפצה את טורקיה בכ-20 מיליון דולר על תקרית משט המרמרה, שבמהלכה נהרגו מירי צה"ל עשרה פעילים טורקים בארגון אסלאמיסטי שארגן משט לרצועה. בתגובה, טורקיה תחוקק חוק שימנע הגשת תביעות נגד קציני וחיילי צה"ל שהיו קשורים למבצע ההוא. בנוסף לכך, ישראל תבצע הקלה מסוימת במצור על עזה, בכך שתאפשר לטורקיה להעביר סחורות רבות לתחומי הרצועה דרך נמל אשדוד. טורקיה, מצדה, תגביל במידת מה את פעילות חמאס בתחומיה - הארגון הפלסטיני יוכל להמשיך לפעול על אדמתה, אך ייאסר על פעיליו לארגן פעולות טרור נגד ישראל משטח טורקיה.

(עדכון ראשון: 9:40)

הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם. עיבוד, עיבוד תמונה
הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם/עיבוד תמונה, עיבוד
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיתוני טורקיה מדווחים הבוקר על הסכם הפיוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully