וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לבנון תפרוש מהמזרח התיכון": תגובות בעולם הערבי למשאל בבריטניה

אילן זלאיט

27.6.2016 / 3:28

מנהיגי מדינות ערב שמרו על שתיקה בנוגע לפרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי, אך מזכ"ל הליגה הערבית אמר כי היא "לא מבשרת טובות". בלבנון עלה ברשת קמפיין הומוריסטי הדורש לערוך הצבעה על עזיבת המזרח התיכון

עריכה: ניר חן צילום סטילס: ראובן קסטרו

כמו בכל רחבי העולם, גם במדינות ערב עקבו במתח אחר תוצאותיו הדרמטיות של משאל העם בבריטניה, שבו התקבלה ההחלטה ההיסטורית על פרישתה של הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי. לאחר שהתקבלה ההחלטה, החלו להעריך את ההשפעות שעשויות להיות לה על המזרח התיכון.

בעוד מנהיגי המדינות שמרו עד כה על שתיקה בנושא, מזכ"ל הליגה הערבית נביל אל-ערבי אמר היום כי יציאת בריטניה מהאיחוד "לא מבשרת טובות". בשיחה עם עיתונאים הכריז אל-ערבי כי זוהי "סטירת לחי לעשייה האירופית המשותפת", והביע תקווה כי המודל הבריטי לא יעודד פילוג נוסף בעולם הערבי ובעשייה המשותפת של המדינות הערביות בתחומים שונים.

פייסל קאסם, עיתונאי בריטי ממוצא סורי המגיש תכנית פופולארית ברשת "אל-ג'זירה" וידוע כמתנגד חריף לנשיא סוריה בשאר אסד, השווה את ההודעה על התפטרותו של ראש משלת בריטניה דייוויד קמרון בעקבות הכישלון במשאל למצב בסוריה: "בבריטניה כאשר העם אומר 'לא', קמרון הולך מיד. בסוריה כאשר העם אומר 'לא', העם הולך, ואסד נשאר".

בריטניה עוזבת את האיחוד - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
סקוטלנד לא רוצה לצאת מהאיחוד: "נחסום את משאל העם"
בעקבות הכישלון במשאל העם: מרד בלייבור נגד יו"ר המפלגה קורבין
גל הפליטים והציבור הממורמר: באיחוד התעלמו מתמרורי האזהרה לברקזיט

תגובות בעולם הערבי לפרישת בריטניה מהאיחוד. צילום מסך, ספק 500
אנחנו יכולים, כלבנונים, להצביע על עזיבת המזרח התיכון?/ספק 500, צילום מסך

פרשנים בעולם הערבי וכן גולשים רבים ברשתות החברתיות קישרו בין הקרע האירופי והפיצול הפנים-בריטי שהוא עשוי לגרום, לבין הסכם סייקס-פיקו שעליו חתמו הבריטים בדיוק לפני מאה שנים, לקראת סיום מלחמת העולם הראשונה. בהסכם המפורסם, שנחשב כהפרת הבטחה של האימפריה הבריטית לערביי האזור, חילקו ביניהם הבריטים והצרפתים את שטחי המזרח התיכון. החלוקה גרמה לפיצול העולם הערבי למדינות לפי גבולות שנקבעו באירופה, ונחשבים בעיני רבים לשורש המלחמות העדתיות המתנהלות באזור עד עצם היום הזה. "לאחר מאה שנים, עכשיו בריטניה היא שצריכה להילחם על אחדותה", כתבה אחת הגולשות.

מנהיג הדרוזים בלבנון וואליד ג'ונבלאט אמר כי "מאה שנים לאחר סייקס-פיקו, העולם הערבי מתפרק מבפנים, וכעת גם השלום העולמי עומד למבחן". גולשים רבים שמחו לאיד על הפילוג הבריטי, במיוחד לנוכח הקשר בינו לבין בעיית הפליטים הסורים, שגם היא לתפיסתם תוצר של הסכם סייק-פיקו.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
תגובות בעולם הערבי לפרישת בריטניה מהאיחוד, יוני 2016. צילום מסך, ספק 500
מפת המזרח התיכון - עם לבנון כאי נפרד/ספק 500, צילום מסך

תגובה מקורית במיוחד הגיעה מלבנון, שם עלה בסוף השבוע האחרון קמפיין רשת הומוריסטי בדרישה לקיים משאל עם במדינה על "עזיבתה" של לבנון את המזרח התיכון. הקמפיין משקף את תחושת אי-השייכות והמיאוס של לבנונים רבים, בעיקר מהעדה הנוצרית, כלפי עולם הערבי ותהפוכותיו. הוא זכה לכינוי Lebxit (לבקזיט), על משקל ה-Brexit (ברקזיט), יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. ברשתות החברתיות במדינה נפוצה תמונה של המזרח התיכון כשלבנון מנותקת ממנו, כאי בים התיכון. "האם אנחנו הלבנונים יכולים להצביע על עזיבת המזרח התיכון? זה החלום שלנו" שבו ושאלו הגולשים, ואחרים העלו דרישה צנועה יותר: "לפחות אפשר לעזוב את הליגה הערבית?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully