וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תפצה את הרוגי משט המרמרה: "ההסכם לא מקובל"

במסגרת הפיוס, טורקיה תקבל כ-20 מיליון דולר בעקבות הרג עשרה פעילים שהיו על המשט כשעשה דרכו לרצועה, אך הורים לחייל שייטת 13 שנפצע בתקרית לא מרוצים: "הכעס לא מתקהה". ח"כ זועבי, שהייתה במשט: "זאת הודאה ברצח". ח"כ סמוטריץ': "הסכם מביש"

עריכה: ניר חן צילום סטילס: ראובן קסטרו צילום: רוני כנפו

בווידאו: דיווח באולפן וואלה! NEWS על הפגישה ברומא

כשש שנים אחרי תקרית המרמרה, שהובילה לניתוק היחסים בין ישראל טורקיה, יכריזו היום (שני) שתי המדינות על הסכם הפיוס ביניהן בתום משא ומתן ממושך. במהלך ההשתלטות של צה"ל על המשט שהיה בדרכו לרצועת עזה, נהרגו תשעה פעילים טורקים – עוד אחד מת מפצעיו כעבור כמה חודשים – ועוד עשרות נפצעו לצד עשרה לוחמים משייטת 13, בהם שניים באורח קשה. הוריו של אחד הפצועים הביעו צער על ההסכם המסתמן, שבמסגרתו יפוצו משפחות ההרוגים הטורקים.

"כל פעם שאנחנו רואים את התמונות מתהפכת לנו הבטן", אמרו זוג ההורים לוואלה! NEWS. "כל מה שנותר לנו זה ברוך השם שלא היה יותר גרוע. אנחנו כבר לא יכולים לשכב על הגדר כמו לפני שש שנים ולפגוש פוליטיקאים. זה סיפור נורא כואב. אנחנו די בוררים את המילים. כל האנשים שמכירים אותנו יודעים איפה זה מפריע ואיפה זה כואב, גם כוחנו תש. אנחנו רוצים לראות את הבן שלנו מרגיש טוב יותר מיום ליום ולא להילחם בטחנות רוח". עוד אמרו ההורים כי "מובילים אותנו להסכמים שברור שהם לא מקובלים. השנים עוברות והכעס לא מתקהה, אבל אנחנו די מניחים אותו בצד. כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה לטפל בבן שלנו".

כוחות השייטת משתלטים על ה"מרמרה". דובר צה"ל
עשרה לוחמים בשייטת 13 נפצעו. רגעי ההשתלטות/דובר צה"ל

ההסכם זכה להתייחסות גם מצדה של ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת), שהייתה על המשט. "הסכמת ישראל להעביר פיצויים על סך 21 מיליון דולר לטורקים היא הודאה ברורה באשמה ברצח תשעה בני אדם, בפציעת עשרות, בחטיפה ופעולה פיראטית בלב הים הבינלאומי", מסרה זועבי בהודעה רשמית. "זוהי הודאה שדוח טרקל היה דוח שקרי, ורשויות המדינה ניהלו פרופגנדה שקרית".

במשא ומתן שהתנהל ברומא ללא נוכחות פלסטינית, הוסיפה, אין התייחסות לתנאים ההומניטריים ברצועת עזה: "אין רשת חשמל יציבה, אין אספקה רציפה של מים נקיים, אין די מזון, אין די תרופות, אין חומרי בניין לשיקום הבתים והתשתיות שאותן הרסה המדינה, אין די תעסוקה ומצב זה הוביל לעוני מחפיר".

לדבריה, "המצור הזה הורג, רוצח, ואותו יש להפסיק. את פושעי המצור יש לרדוף בהאג ובכל הזירות הבינלאומיות. אך בהסכם אין זכר להפסקת המצור. על כן אין ברירה - עוד משט ועוד משט, ועוד מאבק בלתי נפסק נגד המצור, עד שישראל תבין ותודה בפשע הקדמון שהוביל לפרשיית המרמרה, עד שתסיר את המצור הפושע מעזה".

הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם. עיבוד, עיבוד תמונה
הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם/עיבוד תמונה, עיבוד

מהצד הימני של המפה הפוליטית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) היה היחיד שהתייחס להסכם המתגבש. "צריכה להיות סיבה טובה מאוד כדי להצדיק את ההסכם עם טורקיה, שעל פניו נראה מביש. מקווה שיש דברים שאנחנו לא יודעים ושמצדיקים את זה", כתב סמוטריץ' בחשבון הטוויטר שלו.

לאחר שאתמול נסגרו הפערים האחרונים בין הצדדים, היום יכריזו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן על הסכם הפיוס במסיבות עיתונאים מקבילות בשעה 13:00 שעון ישראל. לאחר מכן, יועלה ההסכם לאישר הקבינט. בין אלו שיצטרכו לקבלו יהיה שר הביטחון אביגדור ליברמן, שבעבר התנגד לניסיונות הפיוס עם אנקרה. ליברמן טרם ראה את פרטי ההסכם ויגיב לכך כשיקבלו.

(עדכון ראשון: 23:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully