וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כמו מסע צלב": האפיפיור אמר "רצח העם הארמני" - והכעיס את טורקיה

26.6.2016 / 17:48

פרנציסקוס ביקר בארמניה וחלק כבוד למיליון וחצי הארמנים שנרצחו במלחמת העולם השנייה וחזר על הכרתו באירוע כרצח עם. "שאלוהים יברך שני העמים", איחל, אך בטורקיה זעמו: "הצהרה מצערת"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

האפיפיור פרנציקוס קרא לטורקיה ולארמניה להתפייס ולזנוח את "כוחה המדומה של הנקמה", כמאה שנה לאחר שמיליון וחצי ארמנים נטבחו בסוף ימיה של האימפריה העות'מאנית. האפיפיור אמר את הדברים בתפילה לצדם של מנהיגי הכנסייה הארמנית ביום השני לביקורו במדינה, שבמהלכו עורר את זעמה של אנקרה כשכינה את הטבח שאירע ב-1915 רצח עם - מונח שלו טורקיה מתנגדת.

סוגיה זו, לצד תמיכתה של ירבאן בבדלנים במובלעת הארמנית נגורו-קרבאך שבאזרבייג'ן, הובילה ליחסים קרים בין שתי המדינות, שכוללים גבולות סגורים וחוסר קשרים דיפלומטיים. "שאלוהים יברך את עתידכם ויבטיח שהעם הארמני והטורקי יתפייסו ומי ייתן והשלום יפציע גם בנגורונו-קרבאך", אמר פרנציסקוס בתפילה שהתקיימה בלילה בכיכר בירבאן. לדבריו, "זיכרון משולב עם אהבה" יכול להפוך "מודלים של שנאה למיזמי פיוס".

אתמול בבוקר (שבת) חלק פרנציקוס כבוד עם קורבנות רצח העם כשהגיע לטזיטזרנקברד, אתר ההנצחה והמוזיאון הרשמי השוכן בגבעה המשקיפה על עיר הבירה. "אני מתפלל כאן, עם כאב בלבי, שלעולם לא יתרחשו טרגדיות דומות, כך שהאנושות לא תשכח ותדע כיצד להתגבר על הרוע באמצעות הטוב", כתב האפיפיור בספר האורחים.

לקריאה נוספת בנושא
לאחר ההכרה בשואת הארמנים: איומים על מחוקקים ממוצא טורקי בגרמניה
למרות הזעם על גרמניה, ארדואן לא צפוי להשתמש ב"נשק יום הדין"
גרמניה לטורקיה: הימנעו מתגובות מוגזמות להכרה ברצח העם הארמני

האפיפיור פרנציסקוס ומנהיג הכנסייה הנוצרית-ארמנית בסיור בגיומרי, ארמניה, 25 ביוני 2016. רויטרס
האפיפיור ומנהיג הכנסייה הנוצרית-ארמנית, אתמול/רויטרס

ביום שישי בערב, כשנאם מול הנשיא, הממשלה ודיפלומטים שונים, חרג האפיפיור מהטקסט והשתמש במינוח "רצח עם", שבו השתמש לראשונה לפני כשנה. טורקיה המתינה יותר מ-24 שעות כדי להגיב, במה שעשוי לרמז על כך שהיא לא רצתה שהתקרית תהפוך למשבר דיפלומטי חדש.

בשנה שעברה החזירה אנקרה את שגרירה מהוותיקן למשך עשרה חודשים. "כמובן שהצהתרתו של האפיפיור היא מצערת", אמר סגן ראש הממשלה נורטין צ'ניקלי לכתבים. "מצער מאוד לראות שהוותיקן והאפיפיור מתנהלים במה שנראה כמו מנטליות של מסע צלב".

טורקיה אינה מכחישה כי ארמנים נוצרים שחיו באימפריה העות'מאנית נהרגו בעימותים עם הכוחות העות'מאניים בזמן מלחמת העולם הראשונה - אך מתעקשת על מספרים נמוכים יותר ושוללת את הטענה שהיה זה רצח שיטתי ומתוכנן. היא טוענת שגם מוסלמים טורקים רבים נהרגו באותה תקופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully