וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין בהלה לתקווה: הישראלים בבריטניה מעכלים את המציאות החדשה

הדס ארצי

25.6.2016 / 0:10

הידיעה על עזיבת האיחוד הגיעה אל הישראלים בממלכה המאוחדת יחד עם חוסר ודאות ובלבול. "ראיתי שהכל מתפרק", סיפר אושי, תושב לונדון. ניר מרגיש כמו "צופה מהצד", מנו משוחחת על הנושא עם החניכים בצופים - ואיריס דווקא אופטימית לגבי העתיד

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד ואוהד פיטר

"ישנתי על זה לילה, הראש כבר נקי, הבהלה שאחזה בי אתמול, כשראיתי שהכול מתפרק, כבר עברה". כך תיאר אושי שולמן, שמחזיק בדרכון ישראלי ובריטי, את הפחד הראשוני שחש כשהבין שהעם בבריטניה אמר את דברו במשאל, ובחר בהיפרדות מהאיחוד האירופי. כל מאורע היסטורי אפשר לפרוט למיליוני האנשים שמושפעים ממנו, והוא עשוי לשנות את חייהם במידה כזו או אחרת. קבוצה קטנה של אנשים כאלה היא הישראלים שחיים בממלכה המאוחדת, שעוד לא לגמרי בטוחים אילו שינויים יביא המצב החדש.

שולמן, משקיע בנדל"ן בן 32 שחי בלונדון כבר 12 שנים, סיפר שברובע האקני שבו הוא גר, 75% מהתושבים הצביעו נגד עזיבת האיחוד. לדבריו, התומכים העיקריים בפרישה "אינם חיים בערים המרכזיות, ויש להם פחות קשר גלובלי". "הם רואים את הדברים אחרת מבעלי דרכונים זרים", טען. שולמן מרגיש שהישראלים שהוא מכיר חוששים שייאלצו לעזוב את לונדון, אבל מאמין שימשיכו להגיע אליה זרים, "בגלל שהיו זרים בלונדון גם לפני שהוקם האיחוד".

"אני מאמין שיש לישראלים כאן חששות כי אף אחד לא יודע מה צופן העתיד, בעיקר משום שלא ידוע בדיוק איך תיראה עזיבת האיחוד", הסביר, אך הרגיע: "אני מאמין שאחרי כמה לילות החששות ייעלמו". לדעתו, "יהיה אולי קצת יותר מסובך לזרים להיכנס לפה בעתיד, אבל זה לא ייעצר או ישפיע בצורה דרמטית. יצטרכו פה תמיד זרים ואני חושב שלונדון בכל זאת תישאר מרכז פיננסי שלא ייעלם ברגע. יש פה בורסות, המון ידע פיננסי, מסורת פיננסית".

בריטניה עוזבת את האיחוד - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
כך הפך "הליצן" שפרט על נימי הפחד - למועמד המוביל להחלפת קמרון
נקמת המדוכאים: הבריטים נהרו לקלפיות וניפצו את הבועה הלונדונית
אובמה על פרישת בריטניה מהאיחוד: "היחסים המיוחדים יימשכו"

תומכי מחנה היפרדות מהאיחוד האירופי חוגגים את תוצאות משאל העם בבריטניה 24 יוני 2016. רויטרס
"לא עושים טרנספר ואין עניין לזעזע את אמות הסיפים". בריטים חוגגים את הפרישה/רויטרס
"כישראלית שנולדה לדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, לוותר על ערך עליון כזה ולעבור לבירוקרטיה מושחתת ופוליטית ששולטת במדינה, זה דבר שלא ייעשה"

בניגוד לשולמן, איריס גוד, עוסקת בייעוץ אסטרטגי עסקי, בת 54 שחיה בלונדון כבר עשור, תמכה בעזיבת האיחוד. "בעלי הוא בריטי שפעיל מאוד בחוגים שמתנגדים לאיחוד האירופי, הושפעתי מהידע שלו", סיפרה. "אני חושבת שבייחוד כישראלית שנולדה לדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, לוותר על ערך עליון כזה ולעבור לבירוקרטיה מושחתת ופוליטית ששולטת במדינה, זה דבר שלא ייעשה. אם הייתה לי זכות הצבעה הייתי בוחרת בזה".

לטענתה, "ישראלי שנמצא באנגליה לא יושפע בכלל, וגם כל האירופים שנמצאים כאן יישארו. לא עושים טרנספר ואין עניין לזעזע את כל אמות הסיפים. תהיה דרך מסודרת לקבל אזרחות, ומישהו שמגיע לו - ואין סיבה שלא יגיע להרבה מאוד ישראלים - יקבל אותה. זה לא משהו מאיים, אלא אפשרות לבחירה מושכלת".

גוד אמרה כי פרישה מהאיחוד עשויה דווקא לשפר את סיכוייהם של ישראלים שרוצים להגר לבריטניה. "יש עניין עצום לאנגליה לקבל ישראלים", טענה. "יש כאן מודעות גבוהה לנושא של סטרטאפים, היום יש ויזה מיוחדת לישראלים שקשורה לטכנולוגיה. אם יש לך רעיון ואת רוצה להקים סטרטאפ באנגליה, ועוברת סינון מסוים, נותנים לך ויזה". היא הוסיפה כי לדעתה "רוצים מאוד למשוך מוחות ישראלים", וטענה כי "ברגע שלבריטניה תהיה בחירה חופשית זה יפתח הרבה מאוד דלתות - זה לא יהיה שחור או לבן כמו שזה נראה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
איריס גוד, עוסקת בייעוץ אסטרטגי עסקי, ישראלית שחיה בלונדון, 24 ביוני 2016. באדיבות המצולמים
"יש עניין עצום לאנגליה לקבל ישראלים". איריס גוד/באדיבות המצולמים

ניר טולקובסקי, בן 28, דוקטורנט לפשיעה כלכלית באוניברסיטת דרבי שבמרכז אנגליה, חוקר ומרצה לפשיעה כלכלית וסייבר, התנגד לעזיבת האיחוד, אך לא מודאג באופן אישי מהשלכותיה. "אני כצופה מהצד באירועים האחרונים. ההחלטה לא תשפיע עליי, או יותר נכון – אי אפשר לדעת אם ואיך היא תשפיע עליי, כי מהלך של יציאה מהאיחוד ייקח שנתיים לפחות. גם אחרי שהפרישה תושלם, החוקים החדשים לא יחולו בצורה רטרואקטיבית", הסביר את תחושותיו. "מצבי לא השתפר ולא הורע", סיכם, אך העריך שיעזוב את בריטניה בשנים הקרובות, "מסיבות אחרות שלא קשורות לתוצאות המשאל".

לטולקובסקי יש תחזית אופטימית לגבי גורלם של ישראלים בממלכה המאוחדת. "בטווח הארוך, בריטניה יכולה להיעשות אטרקטיבית יותר לנושאי דרכון ישראלי, משום שכחלק מהאיחוד לממשלה לא הייתה מדיניות הגירה משל עצמה. היא יכולה הייתה לקבל אנשים מסוימים כאזרחים או לתת להם ויזות, אך לא הורשתה לסרב לאירופאים לגור במדינה", הסביר. לטענתו, "אם תהיה בקרה על ההגירה, מסלולי הגירה שנעשו קשים יותר בשנים האחרונות יכולים בטווח הארוך להיעשות קצת יותר קלים".

יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי – מה יקרה הלאה?. רויטרס
יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי – מה יקרה הלאה?/רויטרס

מנו אלפר, אדריכלית שעומדת בהתנדבות בראש שבט הצופים הישראלי בלונדון, "חלוץ", מחזיקה בדרכון ישראלי, בריטי ואיטלקי. היא עברה ללונדון לפני כ-18 שנים, כשהייתה סטודנטית בת 24 – ונשארה מאז. היא ובעלה, גם הוא ישראלי בעל אזרחות בריטית, הצביעו בעד הישארות האיחוד האירופי. "זה יום קצת מורכב בשבילנו", אמרה באכזבה. "אני מאמינה שכל ההצבעה עוסקת בנושא של הגירה ואולי גם פחד ממהגרים, רצון לבלום את מדיניות ההגירה שאירופה נוקטת בה".

ואולם, הפחד ממהגרים בעיניה נובע בעיקר מפחד מפני פליטים ממדינות מוסלמיות שמגיעים לבריטניה. "סגרנו את השערים כלפי מהגרים מאירופה, אבל לא זה מסיר את החשש מהגירה לא חוקים של פליטים, שמתרחשת ממילא". בדומה לטולקובסקי, גם היא לא מאמינה שלתוצאות משאל העם יהיו השפעות ישירות על מהגרים ישראלים. "אני לא חושבת שזה ישנה את היכולת של הישראלי הממוצע, שהוא לא אזרח אירופי, להגיע לבריטניה. יהיה לישראלים שרוצים לעבור לכאן אותו קושי, והם יצטרכו להוכיח שהם מועילים מבחינה כלכלית", אמרה.

את החניכים בשכבה הבוגרת בשבט הצופים, שאותו ייסדה ב-2009, הנושא מסעיר. "זה משהו שנשוחח עליו בפעילות שלנו, השכבה הבוגרת רועשת ורוחשת סביב המשאל כבר הרבה זמן. החניכים גדלים פה ומעורבים בחיים המקומיים, כמו גם בחיים בישראל". החניכים בשבט הם אזרחי בריטניה, אזרחי מדינות אחרות באירופה, או ילדים להורים שעברו לממלכה המאוחדת לזמן מוגבל. היא מאמינה שהמעמד של רובם לא צפוי להשתנות, וכי "אולי הילדים שהם אזרחים של מדינות אחרות באירופה יצטרכו ויזות, אבל לא יגרשו אותם מחר מהמדינה". לכן, היא לא מודאגת שהפרישה מהאיחוד תפגום בפעילות השבט.

(עדכון ראשון: 23:10)

מנו אלפר, ראש שבט הצופים הישראלי בלונדון, ישראלית שחיה בלונדון, 24 ביוני 2016. באדיבות המצולמים
"יום מורכב". אלפר/באדיבות המצולמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully