וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הפך "הליצן" שפרט על נימי הפחד - למועמד המוביל להחלפת קמרון

25.6.2016 / 0:15

מי שהפך מידידו של ראש הממשלה היוצא לאויבו המר, הוא אחד מהפוליטיקאים הפופולריים והחריגים בממלכה. בוריס ג'ונסון הספיק להשוות את מטרות בריסל לאלו של היטלר ולצחוק על ארדואן - וכעת יצטרך להוכיח לאזרחים שהשתלם להקשיב לו ולהיפרד מהאיחוד

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

עד לפני קצת יותר משנה היה בוריס ג'ונסון שותף חשוב של דייוויד קמרון. ראש עיריית לונדון באותה תקופה סייע לראש ממשלת בריטניה המתפטר לגרוף ניצחון מוחץ בבחירות לפרלמנט ולמפלגה השמרנית שבה השניים חברים. 12 חודשים אחרי, ג'ונסון רושם לעצמו הישג נוסף עם הכרעת רוב האזרחים לעזוב את האיחוד האירופי בניגוד לרוב התחזיות ועתה הוא המועמד הטבעי לרשת את מי שהפך ליריבו המר בחודשים האחרונים.

היטלר וצ'רצ'יל כבר גויסו לקרב על בריטניה ועתידה של אירופה

ג'ונסון, שסיים לפני חודשיים את תפקידו כראש עיריית לונדון אחרי שמונה שנים, חרש את רחבי הממלכה מאז שהודיע קמרון על קיום משאל העם על חברותה של בריטניה באיחוד. ראש הממשלה הימר בענק על עתידו הפוליטי, באמונה שיצליח לשכנע את האזרחים שההסכם החדש שקיבל מבריסל מחזק את מעמדה המיוחד של הממלכה בתוך הגוש האירופי בן 28 המדינות. כך, הוא קיווה, ייחלשו הקולות האירו-סקפטיים בשורות מפלגתו שמאסו במה שהם הגדירו "הדיקטטורה של בריסל". עם זאת, קמרון נכשל בסופו של דבר לגעת בלבם של האזרחים המבוגרים ושל תושבי הפריפריה, שהכריעו את ההצבעה הגורלית.

בריטניה עוזבת את האיחוד - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
נתניהו על פרישת הממלכה מהאיחוד: "נמשיך לשתף פעולה עם בריטניה"
נקמת המדוכאים: הבריטים נהרו לקלפיות וניפצו את הבועה הלונדונית
האיחוד האירופי: "על בריטניה לפרוש בהקדם - לא משנה כמה כואב ההליך"

ראש עיריית לונדון לשעבר בוריס ג'ונסון במבשלת בירה בעיירה סנט אוסטל, בריטניה, מאי 2016. רויטרס
הזהיר מפני צונאמי של פליטים שישטוף את האי הבריטי. ג'ונסון/רויטרס

ג'ונסון הוא אחד הפוליטיקאים הפופולריים ביותר במדינה וגם אחד החריגים שבהם. הוא ספג ביקורות רבות על לשונו הבוטה ונחשב לליצן טלוויזיוני, גם בשל תסרוקתו המוזרה והפרועה שאינו מתיישבת עם תדמית סמכותית של מי שרוצה להנהיג את הכלכלה החמישית בגודלה בעולם. למרות זאת, מי שאמר פעם כי הסיכוי שיהיה ראש ממשלה "דומה לסיכוי למצוא את אלביס במאדים או לכך שאוולד מחדש כזית", עשוי להחליף את קמרון בתפקיד באוקטובר הקרוב, אז תבחר המפלגה השמרנית את מחליפו של ראש הממשלה בשש השנים האחרונות.

במהלך הקמפיין לעזיבת האיחוד, פרט ג'ונסון על נימי הפחד של חלק גדול מהאוכלוסייה – סוגיית ההגירה. משבר הפליטים המתחולל ביבשת בשנה האחרונה חיזק את מתנגדי האיחוד וגורמי הימין הקיצוני ברחבי אירופה, שלא הסכימו לקבל את המדיניות מסבירת הפנים שניסתה להכתיב גרמניה בראשות אנגלה מרקל. יחד עם שר המשפטים מייקל גוב, חברו למפלגה ששמו עלה אף הוא כמי שיכול לרשת את קמרון אך בסבירות נמוכה, ולצד מנהיג מפלגת העצמאות התמהוני נייג'ל פראג', הוא הזהיר מפני צונאמי של פליטים שישטוף את האי הבריטי בהוראת הבירוקרטים בבריסל.

ראש עיריית לונדון בוריס ג'ונסון, מאי 2015. GettyImages
קרץ למבוגרים שהתרפקו על הנוסטלגיה שקדמה לחבירה לאיחוד/GettyImages

האדרת עברה המפואר של האימפריה הבריטית קרצה לאזרחים המבוגרים שנזכרו בנוסטלגיה מוטעית בימי הפאר שקדמו לשיתוף הפעולה הבין-אירופי. בעיניהם, מעמדה המיוחד והחזק במסגרת האיחוד שממנו הרוויחה רבות אינו מספיק. כשג'ונסון, המזכיר לרבים את דונלד טראמפ הן חיצונית והן מחשבתית, השווה בחודש שעבר בין מטרותיה של בריסל לאלו של אדולף היטלר ונפוליאון נדמה היה שהלך צעד אחד רחוק מדי. ואולם, היום הוכח כי ג'ונסון, שניצל את קמפיין משאל העם כדי להתפרסם מחוץ מהבועה הלונדונית, מצא אוזן קשבת אצל אלו הסולדים מהעובדה שהם אינם אלו שקובעים את המסים המוטלים עליהם.

העיתונאי לשעבר בן ה-52, בוגר אוניברסיטת אוקספורד, עשוי לגלות בקרוב שלהשתלח במנהיגי העולם – בין היתר כתב לאחרונה חמשיר מלגלג על נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בשל פגיעתו בחופש הביטוי – זה דבר אחד כשאתה חבר פרלמנט או ראש עיר ודבר שונה לגמרי כשאתה מנהיג מעצמה גרעינית בעלת זכות וטו במועצת הביטחון של האו"ם. הוא כבר לא יוכל לגלוש באומגה כשהוא מנופף בדגליה של בריטניה, כפי שעשה לפני אולימפיאדת לונדון ב-2012, אז נתקע במבוכה רבה ולא הצליח לסיים את המסלול.

יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי – מה יקרה הלאה?. רויטרס
יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי – מה יקרה הלאה?/רויטרס

הבוקר הוא כבר הספיק לספוג שריקות בוז וקללות מצד מתנגדי העזיבה לאחר שיצא מביתו בדרך למסיבת עיתונאים, שבה התייחס לניצחון המחנה שהוביל במשאל העם. כיאה לפוליטיקאים שמבינים לפתע שמעמדם מחייב אותם להתנהג בצורה ממלכתית יותר, הוא אמר מילים שקולות ושיבח את קמרון, שותפו לשעבר, והבטיח כי בריטניה תהיה חזקה יותר בסופו של יום. גם הוא יודע שבתום תקופת הגירושים מהאיחוד, שלא ברור כמה זמן תימשך, יהיה עליו לספק תוצאות שיצדיקו את יציאת הממלכה אל הלא-נודע. אם התחזיות הכלכליות הקודרות שהושמעו מצד מתנגדי העזיבה יתממשו, ואכן אלפי בריטים יאבדו את עבודתם ורמת החיים תצנח, איש כבר לא יתרשם מהשוואות בין גרמניה הנאצית לאיחוד או מעוד תמונות של ג'ונסון שותה בירה עם אזרחים מהשורה.

(עדכון ראשון: 20:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully