וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קל לתפעול כמו אייפד": ה-F-35 הוא מכפיל הכוח של חיל האוויר

לוקהיד מרטין תמסור את המטוס לידי ליברמן בטקס בטקסס שיסמן עידן חדש לצה"ל. שני המטוסים הראשונים יגיעו בדצמבר. 31 נוספים בדרך - והעיניים נשואות לרכישת 50 מטוסים. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: באמצעות אפליקצית ואווי. עריכת וידאו: ניר חן. עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס. הפקה: תום רוכלין. תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט

מטוס ה-F-35 לייטנינג II הראשון, שייחשף היום (רביעי) בפורט וורת' שבצפון מדינת טקסס ויימסר מהחברה האמריקנית "לוקהיד מרטין" לידי שר הביטחון ולידי ראש מטה חיל האוויר טל קלמן, הוא מטוס הקרב הרב-משימתי הבינלאומי היחיד בעולם מהדור החמישי. לפיכך, בין המאפיינים שלו ניתן למצוא חמקנות מפני מכ"מים, מהירות על-קולית וחבילת חיישנים משולבת, מקיפה ורבת עוצמה. לטייס תהיה גישה בזמן אמת למידע על מרחב הלחימה וכיסוי מכל עבר ויכולת שליטה מרבית בסביבה הטקטית. את המידע שאוספים חיישני המטוס ניתן לשתף מידית עם מפקדים בים, באוויר ועל הקרקע ולספק מבט אמין ומדויק על מבצעים בעודם מתקיימים – כך שהמטוס הופך להיות מכפיל כוח בזמן אמת.

הסימולטור של המטוס ישתלב ביתר ההכנות של חיל האוויר לקראת ייסוד הטייסת הראשונה של המטוס החמקן. הסימולטורים המלאים שמייצרת לוקהיד מרטין מתוכננים להגיע לישראל ב-2017 ומיועדים להיות זהים למטוס האמיתי - כולל מסכי התלת-ממד הזוויתיים המקיפים את תא הטייס.

עוד בנושא:
בשל מרוץ החימוש במזה"ת: ישראל מבקשת להקדים קבלת החמקן המתקדם בעולם
"ה-F-35 קטלני יותר מכל מטוס": ריאיון עם טייס החמקן שבדרך לצה"ל
מפקד חיל האוויר: בעוד שנה נקלוט את מטוסי החמקן המתקדמים בעולם

מטוס ה-F35 לייטנינג II. לוקהיד מרטין, משרד הביטחון
מטוס הקרב הרב-משימתי הבינלאומי היחיד בעולם מהדור החמישי/משרד הביטחון, לוקהיד מרטין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטייסת כבר מונה מפקד בדרגת סגן-אלוף ועוד חמישה טייסי קרב. צוות זה יעבור אימונים ייחודיים בארצות הברית במהלך השנה הקרובה, והוא צפוי לאמן את הטייסים העתידיים של הטייסת, שתכלול 19 מטוסים. להבדיל ממטוסי קרב דו-מושביים מסורתיים הנמצאים בשירות, ה"אדיר" הוא מטוס חד-מושבי, מה שימנע מטייסים חדשים ליהנות מטיסה עם מדריך כטייס משנה.

יותר מ-180 טייסים ו-1,900 אנשי תחזוקה משש מדינות עברו את תכנית ההכשרה למטוס ה-F-35. מרכז ההדרכה למטוס ה-F-35A בבסיס חיל האוויר לוק הוכשר במלואו במאי 2015. הבסיס יהיה הצי הגדול ביותר של מטוסי ה-F-35, עם שש טייסות שיכילו 144 מטוסים.

ייצור מטוס ה-F35 לייטנינג II. לוקהיד מרטין, משרד הביטחון
יותר מ-180 טייסים ו-1,900 אנשי תחזוקה משש מדינות עברו את תוכנית ההכשרה למטוס. ייצור מטוס ה-F35 לייטנינג II/משרד הביטחון, לוקהיד מרטין
מטוס ה-F35 לייטנינג II. לוקהיד מרטין, משרד הביטחון
60 שעות סימולטור מספיקות להכשרה בטיסה על ה-F-35/משרד הביטחון, לוקהיד מרטין

גורמים בלוקהיד מרטין ציינו ש-60 שעות סימולטור מספיקות כדי להכשיר טייסי קרב לפעילות מבצעית ב-F-35. נוסף על כך, הגורמים מסרו כי טייסים ותיקים שהטיסו את המטוס והתנסו בסימולטור העידו כי "הסביבה ידידות וקלה לשימוש כמו אייפד. הכול בלחיצת כפתור. זה כמו שלפני חמש שנים איש לא דמיין שתהיה לנו גישה לאינטרנט ולמיילים בכל רגע בכיס".

העלות המשוערת של מטוס F-35A, שיירכש ב-2018 ויימסר ב-2020, היא 85 מיליון דולר, ועלות המטוס ירדה ב-57% לעומת עלות המטוס הראשון שיוצר. נכון לינואר 2015, 128 מטוסים נמסרו למחלקת ההגנה של ארצות הברית עבור החילות השונים – האוויר, הים והנחתים.

בשנים האחרונות נערכו בהצלחה כמה ניסויים במערכות הנשק של המטוס. בין היתר, בנובמבר 2013 ערך מטוס ה-F-35A ניסוי ראשון של שיגור טיל מונחה אוויר-אוויר לטווח בינוני מתקדם (AIM -120 AMRAAM). באוגוסט 2012 ערך המטוס ניסוי מוצלח בהפלת פצצת JDAM מסוג GBU-32 ובאוקטובר 2012 נערך ניסוי מוצלח נוסף, שבמהלכו הטיל המטוס פצצה במשקל 900 ק"ג על מטרה במדבר קליפורניה.

מטוס ה-F35 לייטנינג II. לוקהיד מרטין, משרד הביטחון
נערכו בהצלחה ניסויים במערכות הנשק של המטוס/משרד הביטחון, לוקהיד מרטין

יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית, סיפר על ההתרגשות לקראת קליטת המטוס. "כידוע, התעשייה האווירית מייצרת את הכנפיים עבור מטוס ה-F-35, והבחירה בנו הייתה הבעת אמון של לוקהיד מרטין ביכולות יוצאות הדופן שלנו בתחום. הצלחנו, בלוחות זמנים מהירים ובהשקעה נרחבת, להקים קו ייצור רובוטי ייעודי, להטמיע את הטכנולוגיות החדשניות ביותר בעולם התעופה ולפתח מערכות הנדסיות מהמובילות בעולם. עד כה סופקו כבר כעשר זוגות כנפיים ואנו ממשיכים בייצור בקצב מואץ. פרויקט הכנפיים, יחד עם מערכות נוספות שמייצרות חברות ישראליות עבור המטוס הזה, מהווה תרומה נכבדת, הן כלכלית והן טכנולוגית, לתעשייה האווירית ולמדינת ישראל. אנו גאים להיות חלק מהפרויקט יוצא הדופן של ה-F-35ומקווים כי שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית ובין לוקהיד מרטין הפעולה ימשיך ויעמיק".

ייצור מטוס ה-F35 לייטנינג II. לוקהיד מרטין, משרד הביטחון
"הכול בלחיצת כפתור". ייצור מטוס ה-F35 לייטנינג II/משרד הביטחון, לוקהיד מרטין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully