וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש עתיד מצננת את חזון המפלגה הדמוקרטית הרחבה של לבני

22.6.2016 / 0:29

בימים אלה מקיימת לבני מפגשים וכנסים ברחבי הארץ במטרה לגייס תמיכה בהקמת גוש פוליטי שיאחד את מחנה המרכז-שמאל. הרצוג ויחימוביץ' הביעו תמיכה, גם במרצ קוראים לחזית אחת - אך במפלגתו של לפיד לא ממהרים להתלהב: "לא נחבור לשמאל בשום תסריט"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: לפיד מברך על הצטרפותו של ניצב בדימוס יואב סגלוביץ' ליש עתיד)

בעוד יו"ר התנועה ח"כ ציפי לבני יוזמת הקמה של "גוש דמוקרטי" של מפלגות המרכז-שמאל במטרה להחליף את שלטונו של בנימין נתניהו, ביש עתיד שופכים מים צוננים על היוזמה. "מדובר ברעיון מופרך שלא יקרה, נקודה", אמרו לוואלה! NEWS בכירים במפלגה ששוחחו בימים האחרונים עם היו"ר יאיר לפיד על הנושא. "יש עתיד לא תחבור לשמאל בשום תסריט", הוסיפו.

בשבועות האחרונים, על רקע כישלון המגעים לצירוף המחנה הציוני לממשלה, החלה ח"כ לבני לקדם תכנית להקמת גוש פוליטי שיאחד את מחנה השמאל-מרכז, המפוצל כיום בין המחנה הציוני, מרצ, יש עתיד וכולנו. זאת סביב חזון ועקרונות משותפים כשהגוש אמור להילחם בקואליציית השותפים הטבעיים של הליכוד, הכולל את ישראל ביתנו והבית היהודי. בשבוע שעבר, בנאום בכנס הרצליה, הצהירה לבני רשמית על קידום המהלך.

"בחודשים הקרובים אציג תכנית מסודרת להקמת גוש דמוקרטי ברור וחד - בעד שתי מדינות, בעד הדמוקרטיה - ונגד קואליציית השותפים הטבעיים מימין", אמרה כשציינה את המערכת הדו-מפלגתית בארצות הברית כמודל שאליו היא שואפת. "שיהיו שתי רשימות-על ברורות, כפי שברור מה זה להיות רפובליקני ומה זה להיות דמוקרטי. אנחנו צריכים להקים כאן בישראל את המחנה הדמוקרטי הישראלי", אמרה.

לבני מקיימת בימים אלו מפגשים וכנסים ברחבי הארץ כדי לגייס תמיכה במהלך, תוך שהיא מבהירה שבשלב הזה, הפנייה היא לציבור - ולא פוליטיקאים או למפלגות נוספות. "יש בציבור היום כמיהה לראות חזית אחת חזקה שמנהלת את המאבק מול הממשלה. גוש גדול שמתרומם מעבר לשיקולי אגו או עניינים אישיים", אמרה אתמול בכנס בתל אביב. "עכשיו הציבור הוא זה שיחליט אם הוא מעוניין בגוש גדול או בפיזור מפלגות. חשוב לפתוח בפניו את האופציות".

ח"כ ציפי לבני, כנס כלכלי במלון הילטון, תל אביב. 21 ביוני 2016. גידי פישר, מערכת וואלה! NEWS
המערכת הדו-מפלגתית בארצות הברית כמודל. לבני/מערכת וואלה! NEWS, גידי פישר

הרעיון, כפי שלבני מסבירה אותו במפגשים, הוא להתאחד סביב כמה עקרונות בסיסיים בתחום המדיני-ביטחוני, הדמוקרטי והכלכלי-חברתי. בשלב ראשון, ההצטרפות תהיה על סמך המהות ועקרונות הבסיס. הקביעה מי יעמוד בראשות הגוש בפריימריז פתוחים, כך שיוכל למשוך אליו מגוון אישים ותנועות שמעוניינים להיכנס לזירה הציבורית, כשהמטרה היא להעביר את הכוח לציבור ולא לממסדים ולמנגנונים מהעבר. לפי לבני, מי שיעמוד בראש המחנה יצטרך להתחייב לעקרונות הבסיס, שכוללים תמיכה בפתרון שתי מדינות ובשמירה על הדמוקרטיה ולא לחבור לצד השני. בימים אלו בוחנים בסביבתה של לבני גם אפשרויות להגדלת מעורבות הציבור באמצעים דיגיטליים, כפי שקורה במדינות נוספות כך שהציבור יוכל להיות שותף להקמה.

היוזמה של לבני קיבלה שלשום חיזוק מעמיתה להנהגה, יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג. בישיבת סיעת המחנה הציוני הוא התייחס לביקורת שנשמעה מכיוונם של משה יעלון ואהוד ברק על ראש הממשלה בנימין נתניהו. "כפי שאומרת בתקופה האחרונה חברתי ציפי לבני, המחנה הציוני הוא הבסיס להמשך ההתרחבות הזו", אמר. "אנחנו חייבים לבנות גוש גדול יותר, אנחנו צריכים להביא כוחות נוספים, קבוצות נוספות ומנהיגים נוספים שיצרו מחנה גדול יותר, מגוון יותר וחזק יותר".

גם חברות הסיעה, שלי יחימוביץ וסתיו שפיר, הביעו בימים האחרונים תמיכה ברעיון. "נתניהו לא יהיה ראש הממשלה הבא, אך לשם כך יש לייצר כמה מהלכים משמעותיים שבנקודה מסוימת בזמן יביאו לחבירה של הכוחות הדמוקרטיים, הממלכתיים וההגונים במדינת ישראל", אמרה יחימוביץ באירוע שבתרבות בתל אביב בסוף השבוע האחרון. "בגוש שלנו יש שלוש מפלגות וחצי, במקום שתהיה חזית אחת שהולכת ביחד", אמרה שפיר בשיחה עם וואלה! NEWS. "זה מנדטים של אותו ציבור, עם מכנה משותף שהקולות שלו פשוט מתחלקים. הסיבה היחידה שיש פוליטיקאים שמסרבים ללכת עם הגוש הזה היא שהאגו שלהם גדול יותר מהרצון שלהם לשרת את הציבור הישראלי".

ישיבת סיעת המחנה הציוני, הכנסת. 13 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
תומך ביוזמה. הרצוג/נועם מושקוביץ

גם במרצ הרעיון של לבני מתקבל בחיוב. יו"ר המפלגה ח"כ זהבה גלאון אמרה השבוע בריאיון לבלוג הפוליטי "הפלוג" כי "צריכה לקום חזית דמוקרטית רחבה להחלפת השלטון, חזית שבה כל מפלגה תשמור על דגליה וערכיה ותתאחד סביב המטרה של החלפתו של נתניהו והחלפת השלטון לטובת שלטון שוחר שלום, שוויון, והגנה על זכויות המיעוט".

עם זאת, ביש עתיד, שבסקרים האחרונים מזנקת לאזור 15 עד 20 מנדטים, מתלהבים פחות מהרעיון. "בבחירות הקרובות יש עתיד תרוץ כדי להיות מפלגת השלטון ויאיר לפיד הוא המועמד שלנו לראשות הממשלה", אמר בכיר במפלגה לוואלה! NEWS. מסביבתה של לבני נמסר בתגובה לדברים כי "הדבר האחרון שצריך לעשות עכשיו זה להתכתש בתוך הנגמ"ש, בהנחה שהם בגוש".

ח"כ יאיר לפיד, ישיבת הכנסת בדיוני תקציב המדינה. נובמבר 2015. יואב דודקביץ'
המפלגה מזנקת בסקרים ופחות מתלהבת מהאיחוד הפוטנציאלי/יואב דודקביץ'

זו אינה הפעם הראשונה שלבני מקדמת חזית משותפת בשמאל-מרכז. לקראת בחירות 2013, קראה לבני ללפיד וליחימוביץ, אז יו"ר מפלגת העבודה, לדון בהקמת חזית משותפת להפלת ראש הממשלה . לבני הציעה לשניים כי יסכימו להמליץ על מועמד לגוש השמאל מרכז להרכיב את הממשלה הבאה וכי שלוש המפלגות יקבלו יחד החלטה אם להצטרף לנתניהו או להישאר ביחד באופוזיציה. המהלך לא הבשיל, בעיקר בשל התנגדותו של לפיד להתחייב שלא להצטרף לקואליציה עם נתניהו. לקראת הבחירות האחרונות, לבני יישמה את החזון חלקית, כאשר התנועה בראשותה ומפלגת העבודה חברו לרשימת המחנה הציוני. כעת, היא שואפת להרחיב את המחנה הציוני עוד יותר.

הרעיון להקים גוש דמוקרטי מצטרף לרעיון בצד הימני של המפה, שאותו הוביל נתניהו בשנה האחרונה. הוא שקל לנסות לצרף מפלגות הימין – ישראל ביתנו, הבית היהודי, וכולנו – ל"מפלגה רפובליקאית" - רשימה משותפת לקראת הבחירות הבאות. ואולם, בדצמבר האחרון, לקראת הפריימריז על ראשות הליכוד, הגיע נתניהו להסכם עם יו"ר מזכירות הליכוד, השר ישראל כץ שלפיו כל הסכם איחוד עם מפלגה אחרת לקראת הבחירות יובא להצבעה במרכז הליכוד. יתרה מזאת, ההסכם ידרוש רוב מיוחד של מעל 50% מכלל חברי המרכז. ההסכם, שיקבל תוקף של פסק דין בבית הדין המרכזי של הליכוד, יקשה על כל ניסיון של הליכוד לשריין מקומות למפלגות אחרות, שכן הרוב המיוחד שנדרש כמעט בלתי אפשרי.

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully