וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה פשע": כך הפכה אחת מרצועות החוף היפות בישראל למזבלה

22.6.2016 / 9:39

את החול המוזהב כמעט אי אפשר לראות. הררי אשפה שמדיפים ריחות בשרים שהרקיבו, שאריות אוכל ואפילו כלים לצריכת סמים, מטשטשים כל זכר ליופי של חוף פלמחים, ואיש לא לוקח אחריות. ח"כ פורר קרא לדיון דחוף בכנסת: "הזנחה פושעת"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: יאיר דניאל

המאהל הקטן על קו המים, שהקימו כמה תלמידי תיכון שהגיעו לחוף עם תחילת החופש הגדול, הוקם על החול של רצועת החוף שאמורה להיות מהיפות ומהיקרות ביותר בישראל. הים רגוע, צבוע בטורקיז וללא גלים – אך צחנת הזבל מעיבה על הניסיון לחגוג את החופש בחוף פלמחים. התלמידים נאלצים לפלס את דרכם בין הררי אשפה שמדיפים את ריח הבשרים שהרקיבו בשמש, כלים ששימשו אחרים לצריכת סמים, בקבוקי שתייה, קליפות אבטיחים ופסולת של מנגלים. כך, הפך בשבועות האחרונים חלקו הדרומי של חוף פלמחים לחוף הזבל – ואין גוף שמסוגל לקחת אחריות למצב.

ישראל אינה שופעת חופים פתוחים לציבור. רצועת החוף של פלמחים היא מהבודדות שנותרו פתוחות, ומתחילה מדרום למטווח 24 הסמוך לחופי ראשון לציון, ועד לתחנת הכוח באשדוד. קטע קטן מהרצועה הזו הוא חוף מוסדר לציבור; חלקו הצפוני באחריות קיבוץ פלמחים והגישה אליו היא לחברי הקיבוץ ולאורחיהם. החלק השני הוא גן לאומי המופעל על ידי רשות הטבע והגנים והכניסה אליו כרוכה בתשלום. בתמורה, פועלים במקום שירותי הצלה, הוקמו סככות וניתנים שירותי הסעדה ומלתחות. בין שני החלקים קיים שטח קטן שאינו בפיקוח ומכונה "חוף הדייגים", ומדרום לחוף המוכרז, נמצאים 300 מטרים של חוף, מכוסים באשפה.

זבל ולכלכוך בחוף פלמחים הדרומי  - ראשון לציון. ראובן קסטרו
"כל אחד מפיל אחריות על השני, זה גועל נפש"/ראובן קסטרו
זבל ולכלכוך בחוף פלמחים הדרומי  - ראשון לציון. ראובן קסטרו
"רצינו לנקות קצת, אבל יש פה טונות של אשפה. צריכים עשרות אנשים"/ראובן קסטרו

"רצינו לנקות קצת, אבל יש פה טונות של אשפה. צריכים עשרות אנשים כדי לנקות את המקום", אמר בעצב תלמיד כיתה י' ממודיעין. "אנחנו אוספים את האשפה שלנו בשקיות ונשליך אותן כשנגיע למודיעין. זה כל כך מוזנח כאן, כל כך עצוב לראות את הרי האשפה. זה החוף הכי יפה בארץ, הטבע פה נחשף במלוא הדרו – ותראה מה עשו מהמקום".

רוחץ אחר טוען כי אין אכיפה על השלכת האשפה. "מה שקורה כאן זה פשע. אין פחי אשפה, אין שילוט, אין פקחים שיירשמו דוחות למלכלכים והדוחות שכן ניתנים, הם רק למי שנוסע על קו החוף עם טרקטורון או ג'יפ", אמר. "מדי כמה ימים בא לפה משהו ושורף חלק מהאשפה. לפעמים באים מתנדבים ומנסים לנקות קצת. בלילה יש פה מסיבות סמים, אפילו המשטרה לא באה לכאן. זה חוף שמותר לעשות בו הכול – סמים, אהבה חופשית וללכלך".

זבל ולכלכוך בחוף פלמחים הדרומי  - ראשון לציון. ראובן קסטרו
"המשטרה לא מטפלת והצחנה עולה מהחוף"/ראובן קסטרו
רשות הטבע והגנים: "אנחנו לא קבלני האשפה בחופים בישראל"

על החול מסתובב גבר שאוסף בקבוקים ופחיות למחזור. "בכל קיץ זה אותו הדבר. עושים פה מסיבות, חוגגים וזורקים את האשפה. אף אחד לא דואג למקום. לא המועצה ולא רשות הטבע והגנים. אחד מפיל על השני את הטיפול, זה גועל נפש", אמר. בתוך שעה, הוא הספיק למלא שני שקים גדולים של בקבוקים ופחיות.

לדברי אנשי רשות הטבע והגנים, האכיפה במקום היא רק נגד תופעת הנהיגה בקו החוף. לטענתם, השטח לא באחריותם – אלא באחריות המועצה האזורית גן רווה. "אנחנו לא קבלני האשפה בחופים בישראל. השטח לא באחריות שלנו. אנחנו יודעים שהוגשו כתבי אישום נגד המועצה האזורית על האשפה", אמרו. "הסיפור הזה הוא עצוב - כל לילה במהלך הקיץ יש בחוף הזה מסיבות וסמים. המשטרה לא מטפלת והצחנה עולה מהחוף, אבל זה לא באחריות שלנו".

זבל ולכלכוך בחוף פלמחים הדרומי  - ראשון לציון. ראובן קסטרו
"אין פחי אשפה, אין שילוט ואין פקחים"/ראובן קסטרו

בעקבות הפרסום דרש ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) לקיים דיון דחוף במליאת הכנסת בנושא "ההזנחה הפושעת" של חוף פלמחים. ח"כ פורר ביקש ממשרדי הפנים ומהמשרד להגנת הסביבה לציין כיצד הם מתכוונים לפעול לפתרון המצב. "אי אפשר להכריז על גן לאומי בחלק אחד של החוף ולהפקיר להזנחה פושעת את החלק הסמוך, תוך שנערמות שם ערימות אשפה, שקיות ניילון, ואפילו כלים לצריכת סמים", אמר פורר.

לדבריו, המפגע הסביבתי זולג גם לאזורים סמוכים וגורם נזק גם לבעלי החיים בסביבה. "על משרד הפנים לפעול להצלת החוף יחד עם המשרד להגנת הסביבה בפיקוח, בניקיון ובבטיחות", הוא הוסיף. "חוף פלמחים הוא פנינת טבע שבילינו בה כנערים, וכיום אנו מגיעים לשם כהורים לילדים. חבל שחלקים ממנו הפכו למזבלה. אני בטוח שעם קצת רצון מצד משרדי הממשלה ניתן להפוך את החוף למקום שנעים לבקר בו".

זבל ולכלכוך בחוף פלמחים הדרומי  - ראשון לציון. ראובן קסטרו
מחוף פלמחים - לחוף הזבל/ראובן קסטרו
זבל ולכלכוך בחוף פלמחים הדרומי  - ראשון לציון. ראובן קסטרו
"אי אפשר להכריז על גן לאומי בחלק אחד של החוף ולהפקיר להזנחה פושעת את החלק הסמוך"/ראובן קסטרו
זבל ולכלכוך בחוף פלמחים הדרומי  - ראשון לציון. ראובן קסטרו
"עם קצת רצון מצד משרדי הממשלה ניתן להפוך את החוף למקום שנעים לבקר בו"/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully