וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הסערה: נתניהו ממנה את רן ברץ לתפקיד שהממשלה לא תוכל להתנגד לו

חודשים אחרי הסאגה שהביאה לעיכוב מינוי ברץ לתפקיד ראש מטה ההסברה הלאומי בעקבות התבטאויותיו נגד אובמה וריבלין, ימונה ליועץ לענייני נאומים. שר הרווחה כץ: "מי שמזלזל בסמלי מדינה לא ראוי להיות נציגה"

צילום: מתוך כנס האיחוד ליהדות רפורמית, עריכה: יאיר דניאל

(ביידן מגיב בחריפות לדברי ברץ, נובמבר 2015)

רן ברץ, איש התקשורת שאותו ביקש ראש הממשלה נתניהו למנות לתפקיד ראש מטה ההסברה הלאומי, החל לאחרונה בהליכי קליטה בלשכת ראש הממשלה, אך לא לתפקיד אליו ייעד אותו נתניהו, אלא ליועץ לענייני נאומים. מינויו של ברץ לתפקיד ראש מטה ההסברה הלאומי נתקל בקשיים לאחר שהתברר כי ברץ כינה את נשיא ארצות הברית אנטישמי בחשבון הפייסבוק שלו, ובנוסף פרסם דברים פוגעניים על נשיא המדינה, ראובן ריבלין.

נתניהו הודיע על כוונתו למנות את ברץ לתפקיד הדוברות החשוב ביותר במדינת ישראל בנובמבר 2015, ימים אחדים לפני טיסה חשובה לוושינגטון שבמהלכה נפגש עם הנשיא אובמה ודן עמו בסיוע הביטחוני של ארצות הברית לישראל. כאשר נחשפה העובדה שרן ברץ התבטא בצורה החריפה כלפי אובמה, הודיע נתניהו על הקפאת המינוי, תוך שהוא מבטיח בעמימות "לטפל בנושא" עם שובו ארצה מהביקור בוושינגטון. סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הבהיר כי הממשל האמריקני לא יסכים לעבור בשתיקה על מינוי אדם שהתבטא בצורה כל כך חמורה כנגד הנשיא.

ואולם, לאחר שנתניהו חזר מוושינגטון, הנושא לא טופל במשך חודשים ארוכים. נתניהו למעשה לא פעל כלל לקדם את מינויו של ברץ - עד לחודש מרץ השנה, אז הודיע במפתיע ראש הממשלה כי בכוונתו להוציא לפועל את המינוי. ההערכות במערכת הפוליטית היו כי נתניהו עשה זאת בגלל הביקורת הקשה שנמתחה עליו בשורות הימין, בעקבות פרשת הירי בחברון שבתחילתה גיבה את המפקדים על כך שהחליטו להעמיד לדין את החייל אלאור אזריה, שחרג מפקודות צה"ל וירה למוות במחבל מנוטרל.

רן ברץ, ראש מערך ההסברה הלאומי. פייסבוק, צילום מסך
בינתיים, תפקיד ראש מטה ההסברה הלאומי עדיין לא מאויש. ברץ/צילום מסך, פייסבוק

בימים שלאחר התקרית, הודיע נתניהו לפתע על מספר צעדים שהמכנה המשותף לכולם הוא ניסיון לרצות את קהל התומכים שלו בימין. ראשית, הוא הודיע על מינוי דני דיין, לשעבר יו"ר מועצת יש"ע, לקונסול הישראלי בניו יורק - תפקיד שרק כמה שבועות קודם לכן אמר לדיין שאין באפשרותו למנות אותו אליו. דיין אמר כי ההודעה על המינוי הגיעה אליו רק שעות אחדות לפני שיצאה לתקשורת.

בהמשך הודיע נתניהו על כך שהוא מתכוון לקדם את מינויו של ברץ, למרות ההתנגדות של הממשל האמריקני, הנשיא ריבלין וגם של נציבות שירות המדינה, שהודיעה כי ברץ אינו עומד בניסיון הניהולי הנדרש כדי לשאת בתפקיד הדובר הבכיר ביותר במדינה. ברץ, בעל תואר דוקטור בפילוסופיה, שימש בשנים האחרונות כעורך של אתר האינטרנט הימני "מידה". באותו השבוע הודיע נתניהו גם על כך שהוא התקשר לאביו של החייל אזריה והביע תמיכה בחייל ובמשפחתו.

המינוי של ברץ ירד מהכותרות מיד לאחר מכן, בין השאר מכיוון שההתנגדות של נציבות שירות המדינה למינוי נותרה בעינה. גם שרים בממשלה, ובהם ח"כים בליכוד, הודיעו כי אם המינוי יעלה להצבעה בממשלה הם יתנגדו לו. כעת נראה כי על רקע כל הקשיים הללו, נתניהו למעשה ממנה את ברץ לתפקיד יועץ בלשכתו, כפי שפורסם לראשונה במעריב. בניגוד לראש מטה ההסברה הלאומי, התפקיד הנוכחי לא דורש את אישור הממשלה.

אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו בחתימה על ההסכם הקואליציוני, 25 במאי 2016. יותם רונן
בימים שלאחר התקרית, עסק נתניהו בניסיונות לרצות את הימין/יותם רונן

ואולם, שר הרווחה חיים כץ דבק בעמדתו והודיע כי הוא ממשיך להתנגד נחרצות למינויו של ברץ בלשכת ראש המשלה. "מי שמזלזל בסמלי מדינה לא ראוי להיות נציגה", אמר.

סביר להניח שגם הממשל האמריקני יגיב פחות בחריפות, אם בכלל, למינוי הזה, בניגוד לתסריט שבו ברץ היה הופך לדובר הראשי בפועל של ראש ממשלת ישראל. בתפקידו כיועץ, ברץ לא צפוי לנהל את המגעים השוטפים של ראש הממשלה מול התקשורת הישראלית. טרם ברור אם ימונה אדם אחר לתפקיד ראש מטה ההסברה הלאומי, שאינו מאויש זה שנה וחצי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully