וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: ישראל הצליחה להבריח ספרי קודש עתיקים מסוריה

19.11.2000 / 17:42

העיתון "א-שרק אלאווסט" מגלה כי המבצע החשאי התנהל על ידי המוסד הישראלי; החפצים הוצגו השבוע בטקס חגיגי שנערך בביתו של נשיא המדינה, משה קצב; ההברחה בוצעה דרך צרפת, לאחר התנגדות טורקיה לסייע במבצע; לפני חצי שנה הוברחו ספרי קודש מעיראק במבצע דומה

מאת שי שריג

בפעם השנייה תוך חצי שנה מצליח המוסד להבריח לישראל ספרי קודש וחפצים יקרי-ערך יהודיים ממדינת אויב.

העיתון הערבי הנפוץ "א-שרק אלאווסט" חושף, כי לפני כשבועיים הוכתר בהצלחה מבצע חשאי ומסובך במהלכו הוברחו מהעיר חלב שבסוריה גווילי תורה וספרי קודש עתיקים – רכוש הקהילה היהודית בסוריה. מבצע ההברחה הראשון בוצע בחודש מאי האחרון, כשהמוסד הצליח להבריח ספרי קודש יהודיים עתיקים מבית כנסת השוכן בבגדאד, דרך גבול עיראק-ירדן.

העיתון נשען בדיווחו על עדות של אזרח ערבי, תושב ירושלים, העובד באוניברסיטה העברית. האזרח, שביקש להישאר בעילום שם, מספר כי ביום שלישי האחרון התקיים בביתו של נשיא המדינה, משה קצב, בירושלים, טקס רשמי במהלכו הוצגו ספרי הקודש ושאר החפצים ההיסטוריים, שנגנבו לאחרונה מסוריה. בטקס נכחו רבנים, פוליטיקאים ונציגי השדולה היהודית בחו"ל. בין היתר נכח גם הרב אליהו בקשי דורון ומנהלת הספרייה הלאומית בעיר, הפרופ' שרה יפת, ששהתה בחו"ל עד תום מבצע ההברחה, שנסתיים לפני כשבועיים.

אברהם חמרא, רב יהודי סוריה לשעבר, השוהה בארה"ב ובישראל, נכח גם הוא בטקס שנערך ביום שלישי האחרון בבית הנשיא בירושלים. "א-שרק אלאווסט" טוען כי הרב חמרא תכנן כבר לפני כשנה להבריח לישראל את רכוש הקהילה היהודית מסוריה. טורקיה ביטלה ברגע האחרון את הסיוע שהיתה מוכנה להגיש למען הצלחת המבצע. בסופו של דבר, ההברחה בוצעה, על פי אותו דיווח, דרך צרפת.

עוד נטען, כי המבצע נערך בשלבים, תוך שיתוף פעולה עם כנופיה המתמחה בהברחת חפצים יקרי-ערך מהעולם כולו. סך הכל הוברחו לישראל כ-40 גווילי תורה, ספרי קודש ופרשנויות שונות לתנ"ך המופיעות בכתב יד עתיק, לפני כ- 700 שנה. אלו היו מוחזקים בבתי כנסת יהודיים בדמשק ובחלב, בהן נמצאת מרבית הקהילה היהודית המעטה שעוד נותרה בסוריה. חלק מהרכוש שהועבר לארץ שופץ ונשמר בספרייה הלאומית באוניברסיטה העברית בירושלים.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully