וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושבים פחות - יצירתיים יותר: המחקר שמפצח את הסוד למקוריות

חוקרים מאוניברסיטת בר אילן מצאו קשר בין יצירתיות לעומס מנטלי מופחת. הנבדקים שהתבקשו לשנן כמות רבה של מידע העלו אסוציאציות מגוונות פחות מאשר מי ששיננו פחות מידע

הרצאה של פרופסור משה בר בנושא זיכרון

מחקר חדש שערכו חוקרים ישראלים מצביע על קשר בין עומס מנטלי לבין פגיעה בחשיבה היצירתית. פרופסור משה בר, ראש המרכז לחקר המוח באוניברסיטת בר-אילן, יחד עם החוקרת שירה בראור, ערכו שורת ניסויים בהם בדקו את הנטייה לחשוב באופן יצירתי אל מול הדרישה להתמודד עם מידע רב במקביל. ממצאי המחקר של השניים פורסמו החודש בכתב העת "פסיכולוג'יקל סיינס (Psychological Science)".

בניסוי המרכזי במסגרת מחקרם, הציגו החוקרים לשתי קבוצות נבדקים שורת מספרים שהיה עליהם לשנן. קבוצה א' קיבלה רק שני מספרים לשנן ואילו קבוצה ב' קיבלה שבעה מספרים. לאחר מכן הציגו החוקרים לנבדקים מילים שונות וביקשו מהם לומר בתגובה מה המילה הראשונה שעולה במוחם. נבדקים מקבוצה א' נטו יותר להעלות אסוציאציות חופשיות בתגובה, מאשר אלו שבקבוצה ב'. כך לדוגמה, נבדק שהתבקש לשנן שני מספרים בלבד יכול היה בתגובה למילה "לבן" להשיב: "ענן"; בעוד נבדק שנאלץ להתמודד עם שינון שורת מספרים ארוכה הציע בתגובה את המילה "שחור".

עוד בוואלה! NEWS:
מכתש במאדים ייקרא על שם כפר שנהרס ברעידת האדמה בנפאל
מבנה נטוש נהרס בשוק בחדרה - מאות עטלפים מתו
ארגון הבריאות העולמי: משקאות רותחים גורמים לסרטן, קפה לא

עובדות על המוח. ShutterStock
עובדות על המוח/ShutterStock

ניסוי נוסף שנערך במסגרת המחקר מצא קשר בין זמני תגובה ארוכים לבין תגובות פחות מגוונות - כלומר מי שלקח להם זמן רב יותר להגיב נטו פחות להשיב תשובות "יצירתיות". ניסוי זה נועד לשלול את האפשרות שמי שמתמודדים עם עומס מנטלי מופחת יכולים להקדיש זמן רב יותר כדי לחשוב על תשובה, ומגיעים בשל כך לתוצאות מגוונות יותר.

פרופסור בר, המכהן גם כמרצה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד בארצות הברית פרסם בעקבות המחקר מאמר ב"ניו יורק טיימס". במאמרו הצביע בר על כך שבאופן טבעי המוח האנושי מצוי במתח בין שני מצבים עיקריים – חקירה אל מול הסתמכות על ידע קודם. מסקנת המחקר הייתה כי באופן טבעי, תהליך של העלאת אסוציאציות הוא "חקירתי" באופיו, אך עומס מנטלי גבוה מאלץ את המוח להצטמצם להסתמכות על ידע קודם לשם כך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

לדברי בר, כל מצב מספק יתרונות משלו עבור האדם, וסייע בהתפתחות המוח האנושי לאורך ההיסטוריה. החקירה סייעה לאדם הקדמון להעז לצאת מהמערה ולהמציא כלים ששימשו אותו בחיי היומיום. ואילו ההסתמכות על ידע קודם, שהופק כתוצאה מלמידה והתנסות, מנעה ממנו לקחת סיכונים מיותרים. הוא מדגיש כי רצוי להימנע מלדבוק רק במצב אחד באופן קבוע וכי יש למצוא את האיזון הנכון בין השניים. הוא מזהיר כי עומס מנטלי ממושך עלול להקהות את יכולת החשיבה היצירתית ואף לפגוע ביכולת לחוות הנאה. אחת הדרכים להקל על העומס המנטלי לדבריו, היא נקיטת מאמצים לניקוי המוח ממחשבות ומהסחות דעת, כגון מדיטציה או ויפאסנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully