וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מבהיר: "הסיוע האמריקני לא רק שלא יקוצץ - הוא יגדל"

15.6.2016 / 13:13

ראש הממשלה התייחס להתנגדות הבית הלבן לתוספת התקציב של הקונגרס וטען כי מדובר בוויכוח פנימי בין הקונגרס לבית הלבן על גודל התוספת השנתית לתכנית ההגנה מפני טילים. "ביטויי הפאניקה אינם במקומם", נמסר מלשכתו

צילום: רוני כנפו, עריכת תוכן: לירן מוסלי בן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

בווידאו: ח"כ מייקל אורן בשיחה לאולפן וואלה! NEWS

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (רביעי) לפרסום על התנגדות הבית הלבן לתוספת התקציב שהקונגרס הקצה לישראל, והבהיר כי אין כל קיצוץ בסיוע האמריקני. לפי לשכת ראש הממשלה, מדובר בוויכוח פנימי בין הקונגרס לבית הלבן על גודל התוספת השנתית לתכנית ההגנה מפני טילים.

בהודעה נמסר כי ראש הממשלה פועל לעגן תוספת זו כחלק מהדיונים על הסכם הסיוע לעשר השנים הבאות. "הסיוע הביטחוני להגנה מפני טילים, לא רק שלא יקוצץ אלא יוגדל", נמסר. "הניסיון להפוך את הדיאלוג עם ארצות הברית לכלי ניגוח פוליטי ישראלי אינו ראוי, וכל ביטויי הפאניקה אינם במקומם".

הלילה הודיעה מחלקת התקציב בבית הלבן כי היא מתנגדת לתוספת לטובת מימון התכנית של ישראל להגנה מפני טילים שאישר הקונגרס בחודש שעבר. התוספת שאושרה נאמדת בכ-600 מיליון דולר – 455 מיליון דולר יותר ממה שהקצה לכך ממשל אובמה בהצעת התקציב שלו לשנת 2017.

לקריאה נוספת:
התעשיות הביטחוניות חוששות מהחלטת הבית הלבן: "הפרויקטים יתעכבו"
הבית הלבן נגד תוספת התקציב שהקונגרס הקצה לישראל
המתיחות מול ארה"ב: ישראל מנסה בכל דרך להגדיל את הסיוע הביטחוני

ראש הממשלה בנימין נתניהו בזירת פיגוע הירי במתחם שרונה, תל אביב. יוני 2016. ניב אהרונסון
"הניסיון להפוך את הדיאלוג עם ארצות הברית לכלי ניגוח פוליטי ישראלי אינו ראוי". נתניהו/ניב אהרונסון

לפי ההצעה שאישר הקונגרס, היו אמורים לעבור 269 מיליון דולר למחקר ופיתוח, 62 מיליון דולר למערכת כיפת ברזל ו-270 מיליון דולר למערכות ההגנה מטילים "חץ" ו"קלע דוד". אלא שהלילה פרסמה מחלקת התקציב הודעה ארוכה של עשרות סעיפים, שבה נכתב כי הקונגרס החליט להגדיל את התקצוב לשנת 2017 בניגוד לעמדת הממשל. אחד מאותם סעיפים היה בנושא ההגנה מטילים. "הממשל מתנגד לתוספת של 455 מיליון דולר יותר מהצעת התקציב לשנת 2017 עבור רכש ישראלי להגנה מטילים, וכן עבור תכניות משותפות", נכתב בהודעה.

בהודעה נכתב מפורשות כי אם הקונגרס ינסה לקדם את כל השינויים התקציביים שצוינו במסמך, ובהם ביטול תוספת התקציב לישראל, אז "יועציו הבכירים של הנשיא ייעצו לו להטיל על כך וטו". כמו כן, בעת שהממשל הודיע על התנגדות לתוספת התקציב למימון תכניות הגנה מטילים עבור ישראל, במסמך נמתחת ביקורת על ההחלטה להפחית 324 מיליון דולר מתכנית ההגנה האמריקנית נגד טילים בליסטיים.

המסמך של הבית הלבן תוקף בחריפות את התקציב שגובש בקונגרס ומכנה אותו "מסוכן ובזבזני". אמנם פסקת הפתיחה אינה מתייחסת ישירות לישראל, אלא לכלל הצעת התקציב, אך בין הדוגמאות המובאות במסמך ככאלה שהממשל מתנגד להן, כמו תוספות מימון לנושאות מטוסים וספינות קרב, נזכרת גם תוספת התקציב לישראל. "אסטרטגיית הביטחון של הממשל היא להשקיע כל דולר במקום שבו תהיה לו את ההשפעה הגדולה ביותר", נכתב בפסקת הפתיחה. "הממשל מתנגד בתוקף להכללה של הוראות אידיאולוגיות בעייתיות, שהן מחוץ לתחום בגיבוש תקציב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully