וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרה מסורבת גט כבר 20 שנה: "האמת? טוב לו בכלא, הוא לא נשבר"

13.6.2016 / 9:30

הצעת החוק שתידון בוועדת השרים לענייני חקיקה, תחמיר סנקציות דתיות על סרבני גט, ותאפשר להוציאם מהאגף התורני בכלא. מסורבת גט לוואלה! NEWS: "מה שווה התורה שלו כשהוא לא חושב על הילדים?"

עריכה: ניר חן

בווידאו: ד"ר אילן רבינוביץ' מדבר באולפן וואלה! NEWS על סרבנות גט

זה 20 שנה ששרה (שם בדוי) מסורבת גט. בשנת 2000 נשלח בעלה לכלא, לפי החלטת בית דין אזורי, אולם הוא המשיך להצהיר כי הוא מתנגד לתת גט. היום (ראשון) ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לדון בהצעת חוק שנועדה להחמיר את הסנקציות נגד סרבני גט – ושרה תולה בכך תקווה. לפי ההצעה, סרבני גט לא יוכלו לשהות באגף התורני; שירות בתי הסוהר לא יעניק לאסירים אלה אוכל כשר למהדרין; לא תינתן להם אפשרות לקיים שיחות טלפון פרט לשיחות לטוען הרבני מטעמם או לעורך דינם; ולא יתאפשר להם להחזיק ספרי קודש או להשתתף בשיעורי תורה.

"האמת, טוב לו (בעלה, י"א) בכלא", סיפרה שרה בשיחה עם וואלה! NEWS על מצבה, המסביר את חשיבות הצעת החוק. "הוא עכשיו חב"דניק. יושב לומד תורה בתא, משתתף בשיעורי תורה ומעבר לזה הוא מבחינתו עוסק בלהחזיר אסירים בתשובה. מטיף להם הלכות, אומר להם מה לעשות ומה אסור לעשות, כאילו הוא צדיק גדול. אבל הוא ממש לא", קבעה. "הרבנים והדיינים אמרו לו לשחרר אותי אבל הוא לא מקשיב להם. אז מה שווה התורה שלו, המצוות שלו אם גם לא מעניין אותו שהילדים שלו רעבים. מה שווה הכיפה והזקן שלו אם הוא לא שואל את עצמו מה נאכל לפני השינה. העבירות שלו חמורות מכל המצוות שהוא חושב שהוא עושה בכלא".

לקריאה נוספת:
פנייה לבג"ץ: החזירו הדרכון השייך לאמו האמריקנית של סרבן גט
בחסות בית הדין והמשטרה: אמריקנית תקועה בישראל כבר חצי שנה
בג"ץ עיכב תקדים של בית דין רבני: אביו של סרבן גט לא יישלח למאסר

שרה (שם בדוי), מסורבת גט, תל אביב. יוני 2016. ראובן קסטרו
"הוא ממש לא צדיק גדול". שרה/ראובן קסטרו

המגבלות שהחוק מציע, לטענתה, "יגעו בו במקום רגיש, לכאורה". היא מקווה שהסנקציות יובילו לשבירתו ולמתן הגט המיוחד. "כל יום שעובר קשה בפני עצמו. אני מצפה שבתי הדין יבואו אליי עם פתרון ושאני אהיה משוחררת ממנו לתמיד. הבריאות שלי מידרדרת כי נפשית אני כבר שנים שלא יכולה לשקם את עצמי מהזוגיות עם הבן אדם הזה".

לפני שש שנים הגיש בעלה של שרה עתירה לבג"ץ נגד החלטת בית הדין הרבני הגדול שהורתה לשב"ס לשלול ממנו אוכל כשר למהדרין. עו"ד שרה מרקוביץ', המייצגת את שרה, טענה כי לא ייתכן שאדם שלא סר למשמעתם של הרבנים ימומן על ידי משלם המסים ויסופק לו אוכל כשר מהדרין, שכידוע יקר יותר מאוכל בכשרות רגילה. אך העתירה של הבעל התקבלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הדיינים מזמינים אותו פעמיים בשבוע לדיון". בית הדין הרבני האזורי בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

שנתיים מאוחר יותר הגיש הסרבן עתירה נוספת שבה טען כי החזקתו בכלא יותר מעשור מנוגדת לחוק זכויות אדם וחירותו, אך זו נדחתה. הבעל ממשיך לשהות בכלא ועדיין מסרב לתת לשרה גט. "הדיינים מזמינים אותו פעמיים בשבוע לדיון אבל הוא לא מראה סימני שבירה", הצהירה מרקוביץ'. "אני תומכת ביוזמת החקיקה להוסיף סנקציות בחוק לסרבני גט", הוסיפה, "לרבות קבלת כל דבר שיש בו סממן של זכויות דת, שהרי אדם זה אינו מציית לדת".

הצעת החוק שתובא היום לוועדת השרים מקודמת על ידי יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי וזוכה לתמיכה של תנועת נשים דתית-לאומית, "אמונה". "אדם שמעגן את אשתו ואינו מוכן לקבל את הוראת הדיינים לחדול מלהתעלל בה, הוא לא באמת אדם שחשובה לו ההלכה וקיום אורח חיים יהודי", אמרה ח"כ מועלם. "הוא רומס את העיקרון היסודי שביהדות 'ואהבת לרעך כמוך' רק כדי למרר את חייה של אשתו. לפיכך, הוא לא ראוי ליהנות משלל הפריבילגיות שבתי הכלא מאפשרים לאסירים דתיים". עו"ד ציפורת שימל, היועצת המשפטית של תנועת "אמונה", הוסיפה כי הן "מאמינות שהחמרת תנאי מאסרם של סרבנים, בהתאם להצעת החוק, תוביל לשחרורן של נשים מסורבות גט מכבלי עגינותן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully