וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבילוי הגאה שהסתיים בטבח: כך התרחש פשע השנאה המדמם בתולדות ארה"ב

הירי שקטע מסיבה לטינית, הקריאה למבלים להימלט, המאבטח האלים שהפך למחבל - וההבנה האמריקנית שמדובר בפיגוע הירי הקטלני בתולדות האומה. פיגוע השנאה שגרם לעולם להתאבל, דקה אחר דקה

ספק 500

כ-50 בני אדם נהרגו אתמול (ראשון) ו-53 נוספים נפצעו במתקפת ירי במועדון הגייז "פולס" שבאורלנדו, פלורידה, לקראת סיומה של מסיבה לטינית שנערכה במקום במסגרת חגיגות חודש הגאווה. החל מהדיווחים הראשונים מהזירה, בסמוך לשעה 9:00 (2:00 שעון מקומי), דרך הקשר לדאעש ועד לתגובות ברחבי העולם: מתקפת הירי הקטלנית בהיסטוריה האמריקנית – דקה אחר דקה.

9:02 - יריות ראשונות נשמעו במועדון "פולס", במהלך מסיבת גייז לטינית במסגרת חגיגות חודש הגאווה. מפקד משטרת אורלנדו ג'ון מינה מסר בהודעה כי שוטרים הוזעקו לזירה.

9:09 - הודעה פורסמה בדף הפייסבוק הרשמי של "פולס", שבה נכתב: "כולם, צאו החוצה ותמשיכו לרוץ". 321 בני אדם היו במועדון באותה העת. זמן קצר לאחר מכן, היורה ככל הנראה יצא מהמועדון ושב אליו. בתוך המועדון, הוא החזיק בעשרות בני ערובה.

זירת הירי במועדון גייז באורלנדו, פלורידה, ארצות הברית, 12 ביוני 2016. AP
"כולם, צאו החוצה ותמשיכו לרוץ". ניצולים שפונו מהמועדון/AP

12:05 - 11 שוטרים מהכוחות המיוחדים של משטרת אורלנדו פרצו למועדון והוציאו מתוכו כ-30 בני ערובה. משטרת אורלנדו מסרה בטוויטר: "הרעש שנשמע לפני זמן קצר היה פיצוץ מבוקר. אנא הימנעו מדיווחים שגויים בשלב זה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

12:53 - משטרת אורלנדו בהודעה רשמית: היורה בתוך המועדון נהרג

14:17 - שריף אורלנדו ג'רי דמינגס הגדיר את האירוע מתקפת טרור שבוצעה על ידי אזרח אמריקני. "אנשי כוחות הביטחון עבדו בשעות האחרונות על מנת להבטיח את ביטחונם של האזרחים", אמר. "לקח זמן להבטיח שאין חומרי נפץ נוספים".

עדי ראייה ובני משפחותיהם מחוץ למשטרת אורלנדו אחרי הירי ב"פולס", 12 ביוני 2016. רויטרס
"קהילות גאות ברחבי העולם נאלצות לחוות את אימת השנאה והפחד שוב ושוב". עדי ראייה במשטרת אורלנדו/רויטרס

14:45 - האגודה הישראלית למען הלהט"ב מסרה בהודעה רשמית כי היא "מזועזעת מהדיווחים הקשים על הפיגוע נגד חברי הקהילה הגאה בארצות הברית". עוד נמסר: "נפנה באופן מידי לעמיתינו בפלורידה ונציע את עזרתנו בטיפול הנפשי בנפגעים. אנחנו שולחים את תנחומינו הכנים למשפחות ההרוגים ואת החיזוק שלנו לפצועים.

"קהילות גאות ברחבי העולם נאלצות לחוות את אימת השנאה והפחד שוב ושוב, כל אירוע כזה מציף את הטראומות מחדש, גם בישראל", נמסר. "רק לפני שבועיים קיימנו יחד עם השדולה הגאה דיון בנושא פשעי שנאה, והנה אנחנו עומדים שוב מול ההוכחה שהשנאה כלפי הקהילה הגאה היא עיוורת, אכזרית ואינה מבחינה בין בני אדם רק בשל נטיית ליבם ובחירתם לחיות בחופש".

14:46 - האוטובוס הראשון של עדי ראייה הגיע למטה משטרת אורלנדו, ועליו עשרות מהניצולים מהמועדון. כוחות הביטחון, כולל המשטרה וה-FBI, ביקשו מהנוכחים במועדון להגיע למסור עדות.

15:42 - נמסרה הודעה רשמית על העברת גורמי ייעוץ נפשי ופסיכולוגיה לזירת הטבח ולמשטרת אורלנדו.

16:40 - דיווח ראשון על זהות היורה

רשת CBS דיווחה כי היורה הוא עומר מטין, אזרח אמריקני תושב פלורידה בן 29 ממוצא אפגני. בהמשך התברר כי מטין עבד בעבר כמאבטח ועבר הכשרה בשימוש בכלי נשק. כמו כן, הוא רכש לאחרונה רובה ואקדח ששימשו לירי.

עומר מטין החשוד ברצח 50 בני אדם במועדון המזוהה עם קהילת הלהט"ב באורלנדו, ארצות הברית. 12 ביוני 2016. רויטרס
המשפחה "לא הייתה מודעת לשום פעולה שהוא נקט". מטין/רויטרס

17:20 - ראש עיריית אורלנדו באדי דייר מאשר כי 50 בני אדם נהרגו ו-53 נפצעו. בכך הפך הירי ב"פולס" למתקפת הירי הקטלנית ביותר בארצות הברית. בשנת 2007, סטודנט באוניברסיטת "וירג'יניה טק" ירה למוות ב-32 בני אדם בשני מבנים בקמפוס, במקרה שהיה עד אז הקטלני ביותר. הירי באורלנדו הוא מקרה הירי ההמוני ה-998 מאז רצח 27 בני אדם, בהם 20 ילדים, בבית הספר היסודי "סנדי הוק" בניוטון, קונטיקט, ב-14 בדצמבר 2012.

17:25 - ראש האופוזיציה יצחק הרצוג התייחס לאירוע הירי ומסר: ‏"ליבנו ומחשבותינו עם קורבנות החושך האנושי והשנאה בטבח באורלנדו. הקרב רחוק מלהסתיים, אבל כמילות השיר, 'We shall all overcome'".

17:58 - ח"כ דב חנין מסר: "אני נזכר בלילה של אוגוסט 2009, כשאירע הרצח בבר-נוער, בו איבדו ניר כץ וליז טרובישי את חייהם. הגעתי למקום והשתתפתי בהפגנת האבל הספונטנית שצעדה באותו לילה ברחובות תל אביב. אני נזכר גם במצעד הגאווה בירושלים, בו השתתפתי בקיץ האחרון, שם נרצחה הנערה שירה בנקי בדקירות סכין, בידי הומופוב אלים. מעולם לא הייתי באורלנדו שבארצות הברית, אבל הקולות דומים, המראות דומים, האבל דומה, והכעס דומה. עדיין ארוכה הדרך לקראת שוויון זכויות מלא".

עשרות בני אדם התאספו בגן מאיר בתל אביב להתייחדות עם זכר קורבנות הטבח באורלנדו. 12 ביוני 2016. יותם רונן
"הקרב רחוק מלהסתיים". עצרת זיכרון בגן מאיר בתל אביב/יותם רונן

18:07 - אביו של היורה טען בריאיון לרשת NBC כי "לא היינו מודעים לשום פעולה שהוא נקט, ואנחנו בהלם בדיוק כמו המדינה כולה". הוא הבהיר כי "לא היה לזה שום קשר לדת", אולם הציע הסבר למניע שמאחורי הירי, ואמר כי הבן שלו "כעס מאוד" כשראה שני גברים מתנשקים במיאמי לפני כחודשיים, והוסיף: "אולי זה גרם לזה".

18:41 - חבר בית המחוקקים מטעם פלורידה ג'ארד פוליס, הומו מוצהר, התייחס לאיסור הפדרלי על תרומות דם מצד הומואים, ומסר: "אנחנו חייבים להפוך את האיסור המסוכן והלא מוסרי הזה. זה אבסורד שאדם לא יכול לתרום דם לבן זוגו". מאות בני אדם ברחבי אורלנדו נעתרו לקריאות הרשויות והגיעו למרכזי בנק הדם "OneBlood" לתרום דם, לטובת הטיפול בנפגעים.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום לאחר הטבח ההמוני באורלנדו. 12 ביוני 2016. רויטרס
הדגל בבית הלבן הורד לחצי התורן. אובמה/רויטרס

18:54 - הסנאטור הדמוקרטי מפלורידה ביל נלסון מסר כי גורמים ביטחוניים עדכנו אותו כי היורה קשור לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

19:03 - מושל פלורידה ריק סקוט מסר בהצהרה רשמית: "זאת מתקפה על העם שלנו, על אורלנדו, על פלורידה, על אמריקה. זאת מתקפה על כולנו".

19:14 - מצב חירום הוכרז במחוז אורנג'

19:31 - המרכז האסלאמי של אורלנדו גינה את המתקפה. מוקדם יותר מסר ראש המרכז, מוחמד מסרי, במסיבת עיתונאים: "אנחנו כאן כדי לעמוד לצד הנהגת העיר ורשויות החוק בשעה קשה זו, שנפלה על עירנו. "זה היה אמור להיות בוקר יפה, אך הוא כבר שובר את הלב. אי אפשר היה להתכונן לזה, זה היה יכול לקרות בכל מקום. זה הכה כמו ברק".

19:43 - המועמד הרפובליקני המסתמן לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ מפרסם הודעה בטוויטר, לאחר שטען כי קיים קשר לאסלאם קיצוני. "אני מעריך את התשבוחות על כך שצדקתי בנוגע לטרור האסלאמיסטי", כתב. "אני לא רוצה תשבוחות, אני רוצה קשיחות ודריכות. אנחנו חייבים להיות חכמים".

עצרת זיכרון להרוגי הטבח באורלנדו, בפונדק סטונוול, ניו יורק, 12 ביוני 2016. רויטרס
עצרת זיכרון בפונדק סטונוול, ניו יורק, שהיה לזירת מצעד הגאווה הראשון בארה"ב בשנת 1969/רויטרס

19:56 - כלי תקשורת בארצות הברית דיווחו כי היורה עומר מטין היה תחת מעקב ה-FBI בחשד שהשתייך לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). לפי הדיילי ביסט, בשנים 2013 ו-2014 עקבה סוכנות הביון אחר מטין, ואף פתחה חקירה נגדו, אך היא נסגרה כעבור זמן מה. עוד נחשף כי מטין התקשר למוקד החירום 911 זמן קצר לאחר הירי הראשוני ונשבע אמונים למנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדאדי. בשיחתו, לפי דובר משטרת מסצ'וסטס, הוא התייחס לאחים צרנייב, שאחראים לפיגוע במרתון בוסטון בשנת 2013.

20:45 - דקת דומייה צוינה בפתח מצעד הגאווה בלוס אנג'לס. מוקדם יותר, אדם חמוש נעצר עם כלי נשק וחומרי נפץ, בחשד שתכנן לבצע פיגוע במצעד הגאווה.

מועדון "פולס" באורלנדו שבפלורידה. פייסבוק, צילום מסך
"אין נחמה עבור אלה אשר יקיריהם נקרעו מהם". מועדון "פולס"/צילום מסך, פייסבוק

21:00 - אובמה כינס מסיבת עיתונאים, ובה הכריז כי "עוד מוקדם לומר אם זה היה מעשה טרור או מעשה שנאה". לדברי אובמה, "מה שברור זה שהיורה היה אדם מלא שנאה, ובימים הקרובים נבין יותר פרטים. זה יום שובר לבבות לאמריקנים שהם לסביות, הומואים, ביסקסואלים או טרנסנג'דרים. אף יורה לא ישנה את הערכים שהופכים אותנו לאמריקנים". כמו כן, הוא הורה על הורדת הדגל בבית הלבן לחצי התורן.

21:30 - סוכנות הידיעות של דאעש, "אעמאק", פרסמה הודעה, שבה נכתב כי "המתקפה שכוונה נגד מועדון ההומואים באורלנדו, פלורידה, והביאה ליותר ממאה הרוגים ופצועים בוצעה על ידי לוחם 'המדינה האסלאמית'".

21:40 - נשיא המדינה ראובן ריבלין פרסם הודעה בעברית ובאנגלית בחשבון הפייסבוק שלו, שבה כתב: "אנו חשים בכאב איום בעקבות האובדן הקשה של חיי אדם, ולמראה דמם השפוך של צעירים חפים מפשע. אין נחמה עבור אלה אשר יקיריהם נקרעו מהם ברגע אחד באמצע החיים. המתקפה באורלנדו נגד הקהילה הלהט"בית פחדנית ונפשעת. העם בישראל עומד כתף אל כתף לצד אחינו ואחיותינו האמריקנים במאבקם המוסרי והמוצדק נגד האלימות בכל צורותיה".

21:52 - הודעה פורסמה בחשבון הטוויטר הרשמי של משפחת המלוכה הבריטית, שבה נכתב שהמלכה מוסרת כי "הנסיך פיליפ ואני בהלם מהאירועים באורלנדו. מחשבותינו ותפילותינו עם כל אלה שחייהם הושפעו". גם האפיפיור פרנציסקוס גינה את המתקפה ומסר את תנחומיו למשפחות ההרוגים.

בניין עיריית תל אביב מואר בצבעי דגל הגאווה, דגל ישראל ודגל ארצות הברית להתייחדות עם זכר קורבנות הטבח באורלנדו. 12 ביוני 2016. עיריית תל אביב דרך ג'ינג'ר תקשורת, מערכת וואלה! NEWS
"תזכורת כואבת". בניין עיריית תל אביב-יפו/מערכת וואלה! NEWS, עיריית תל אביב דרך ג'ינג'ר תקשורת

21:55 - ממשלות ירדן ומצרים גינו את המתקפה.

21:56 - המועמדת הדמוקרטית המסתמנת לנשיאות ארצות הברית הילרי קלינטון מסרה בהצהרה רשמית: "זה היה מעשה של טרור, וזה היה גם מעשה של שנאה. לקהילת הלהט"ב: אנא דעו שיש לכם מיליוני בעלי ברית ברחבי המדינה. אני אחת מהם". מוקדם יותר פרסמה בחשבון הטוויטר שלה הודעת גינוי באנגלית ובספרדית.

משפחות קורבנות הטבח באורלנדו מחוץ לתחנת המשטרה בעיר. 12 ביוני 2016. רויטרס
דקת דומייה ברחבי ארצות הברית. ניצולים מחוץ למשטרת אורלנדו/רויטרס

22:23 - ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי מסר: "טבח השנאה הנורא שאירע באורלנדו הוא טרגדיה נוספת בשורת האירועים שאנו חווים לאחרונה. שוב קיבלנו תזכורת כואבת על כך שהטרור ממשיך להכות בכל מקום בארץ ובעולם". בניין העירייה הואר בצבעי דגל הגאווה, כמו גם דגלי ארצות הברית וישראל.

1:00 - דקת דומייה צוינה ברחבי ארצות הברית, לבקשת מושל פלורידה ריק סקוט.

2:06 - חברת האבטחה הבינלאומית G4S מסרה כי עומר מטין החשוד בביצוע הטבח עבד כמאבטח בחברה משנת 2007. במסגרת עבודתו נשא אקדח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully