וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרור, שיטפונות ושביתות: יורו 2016 יוצא לדרך במתיחות שיא

ליטל גנה

10.6.2016 / 9:30

2.5 מיליון אוהדים יגיעו לצרפת במסגרת אליפות אירופה בכדורגל, שתיערך תחת אבטחה כבדה של 90 אלף אנשי ביטחון ואנשי יחידות עילית ועל רקע חשש מפיגועים ואזהרות מסע חמורות. המבקרים יתמודדו גם עם נזקי שיטפונות וערימות זבל ברחובות

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

ב"סטאד דה פראנס", שם ניסו בנובמבר האחרון שלושה מחבלים מתאבדים לפגוע באלפי אוהדים, ייפתח היום (שישי) טורניר אליפות אירופה בכדורגל. במקום שהיה חלק ממתקפת הטרור הגדולה של דאעש שגבתה את חייהם של 130 בני אדם, ינסו כדורגלני צרפת להשכיח ל-90 דקות את איומי הטרור שריתקו את המדינה - וגם את המחאות והשיטפונות ששיבשו את דרכיה.

במשחק הפתיחה של אליפות אירופה, אחד הטורנירים הבינלאומיים הפופולריים בעולם, נבחרת צרפת תארח הערב את נבחרת רומניה. משחקי האליפות ייערכו בכמה אצטדיונים ברחבי צרפת, על רקע החששות הביטחוניים ממתקפות טרור.

לקריאה נוספת:
יומיים לפני היורו: צרפת השיקה אפליקציה שתעדכן על פיגועים בזמן אמת
בריטניה מזהירה: איום גדול לטרור בזמן משחקי היורו בצרפת
העיר מוצפת: בפריז מתקשים לחזור לשגרה בשל השיטפונות ההיסטוריים

אוהדי כדורגל בפריז 10 יוני 2016. רויטרס
המשחקים יתקיימו בכמה איצטדיונים ברחבי המדינה. אוהדים מצטלמים עם מאמן נבחרת אנגליה בעיירה שנטילי שבצפון צרפת, אתמול/רויטרס

עם יותר מ-2.5 מיליון אוהדים שיגיעו למשחקים, הרשויות בצרפת לא לוקחות סיכון והותירו את מצב החירום שהחל לאחר הפיגועים בנובמבר, עד 26 ביולי - שבועיים אחרי שהטורניר ייגמר. השבוע הזהירה ממשלת בריטניה מפני "איום ממשי מטרור" ביורו 2016, בדומה לאזהרה שפרסמה מחלקת המדינה האמריקנית כמה ימים קודם לכן.

מיליוני האוהדים יצטרכו לעמוד בתורים ארוכים באצטדיונים ובאתרים האחרים, בעוד 90 אלף כוחות ביטחון יאבטחו את הטורניר, ובהם 42 אלף שוטרים ו-10,000 חיילים. נוסף על כך, לכל נבחרת כדורגל יוצמדו שני קצינים מיחידת העילית של המשטרה הצרפתית, RAID. כוחות שיטור יוצבו מסביב לאצטדיונים עוד בטרם יחלו המשחקים, והרשויות המקומיות יהיו אחראיות על האבטחה באזורי האוהדים ומסביבם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אוהדי כדורגל בפריז 10 יוני 2016. רויטרס
לכל נבחרת כדורגל יוצמדו שני קצינים. מאמן נבחרת איטליה עם אוהדים במונפלייה שבדרום צרפת, אתמול/רויטרס

בחודשים האחרונים ערכו כוחות הביטחון במדינה כמעט 30 תרגילים בערים שונות בצרפת. בין התרחישים שאותם תרגלו היו מתקפות טרור שבהן נעשה שימוש בכלי נשק אוטומטיים, בפצצות, בנשק כימי ובמל"טים. במהלך המשחקים יתרכזו רוב הכוחות בפריז, ושוטרים רבים יגיעו מכל רחבי המדינה לבירה. בנוסף לכך, 13 אלף מאבטחים מחברות פרטיות נשכרו כדי לאבטח אירועים בערים שבהן ייערכו המשחקים.

אחד החששות הגדולים של צרפת ושל מדינות נוספות הם אותם אזורי אוהדים, שאליהם מגיעים המונים במהלך המשחקים על מנת לצפות בהם על מסכי ענק. באזור האוהדים הנמצא בשאנז דה מארס שבפריז, לדוגמה, יכולים לשהות 90 אלף איש. בימים האחרונים ביקשה המשטרה לסגור כמה אזורים כאלה ברחבי פריז, אך עד כה הם נתקלו בסירוב, על אף האיומים.

במקביל, המשטרה בחנה מחדש אזורים ציבוריים רבים, ובהם איצטדיונים ותחנות מרכזיות, כדי להבטיח שכוחות משטרה כבדים יוכלו להגיע למקום בקלות במידת הצורך. "כשמדובר באבטחת אירוע ספורט בינלאומי, רשויות המודיעין משתפות מידע במהירות לכל חברות האבטחה הציבוריות והפרטיות המעורבות במאמץ הביטחוני", אמר ל-CNBC מלקולם טרביט, מנהל האגף הבטיחות במרכז הבינלאומי לביטחון בספורט. "גם אם זה מידע רגיש על חשודים בטרור ממדינות שונות או מידע על מבצעים ביטחוניים באתר מסוים, תקשורת טובה בין כל הצדדים תהיה חשובה להצלחת הטורניר מבחינה ביטחונית".

ערמות זבל נרקבות ברחובות, טייסים מאיימים לשבות

אך לא רק שוטרים ומאבטחים יקבלו את פניהם של האוהדים הרבים ברחובות פריז, שם נרקבות עשרות ערמות זבל. שביתות העובדים, וייתכן שגם שביתת הטייסים, ממשיכות גם בבוקר הטורניר. "יש אנשים שפשוט לא אכפת להם שהמדינה שלהם עומדת לארח אירוע גדול שמייצר משרות ומניב רווחים עצומים", אמר שר הספורט הגרמני תיירי בריילארד.

חיילים ברחובות פריז 10 יוני 2016. רויטרס
עשרות ערמות זבל. חיילים ברחובות פריז, אתמול/רויטרס

הודעתו נפלה על אוזניים ערלות. לאחר שהשיחות על השכר קרסו, הודיע איגוד העובדים החזק CGT כי ירחיב את שביתת איסוף הזבל בבירה עד 14 ביוני, בעוד טייסי "אייר פראנס" אישרו כי ישבתו החל מיום שבת לארבעה ימים. זאת ועוד, בזמן ששירותי הרכבות חזרו לשגרה בתום תשעה ימי שביתה, איגוד רכבות אחר הזהיר כי הוא עלול לשבש את הנסיעות ולהקשות על האוהדים להגיע לצרפת למשחק הפתיחה. כמו כן, חברת "אייר פראנס" הודיעה כי תיאלץ לבטל 30% מהטיסות במהלך ארבעת ימי השביתה, אך הבטיחה מינימום הפרעה לערים המארחות את הטורניר.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר היום כי הרפורמה שעליה מוחים העובדים היא המפתח להורדת שיעור האבטלה, שתקוע על 10% מאז עלה הולנד לשלטון ב-2012. זאת, אף שהצמיחה הכלכלית השתפרה ושיעור המשרות עלה ברבע הראשון של השנה הנוכחית לעומת כל רבע בשנים האחרונות מאז 2008.

נזקים של מאות מיליוני אירו מהשיטפונות

אחרי שבועות של שיטפונות, היום הראשון של טורניר הספורט הגדול ביבשת צפוי להיות מעונן אך לא גשום. עם זאת, שאר השבוע מנבא ממטרים כבדים. בדרום פריז פונו בתחילת השבוע אלפי בני אדם מבתיהם בשל שיטפונות שפקדו את רוב הערים ואף גבו את חייהם של ארבעה בני אדם. נוסף על כך, עשרות כפרים נותרו ללא חשמל ומים זורמים.

הצפות בצרפת, יוני 2016. AP
אלפים פונו מבתיהם, ארבעה נהרגו. השיטפונות בפריז, לפני כשבוע/AP

עננים כבדים התקדרו מעל פריז ביממה האחרונה, אך מפלס נהר הסיין הבוצי החל לרדת מגובה השיא של שלושה עשורים, שאליו הגיע לפני כשבוע. מפלס המים גרם לשיטפונות ברחבי העיר ואילץ את המוזיאונים המפורסמים בעיר כמו ד'אורסה והלובר לסגור את דלתותיהם ולפנות יצירות יקרות.

אך עבור האוהדים הרבים ששטפו את העיר, פגעי מזג האוויר הפכו לסנסציית צילום. הם התאספו על גדות הנהר, שמפלסו עלה ליותר משישה מטרים, ותיעדו את הנזקים. זאת, בזמן שבעיירות הסמוכות מנסים לשפץ את הבתים שהיקף נזקיהם נאמד בכ-600 מיליון אירו.

"זה ממש נורא, אנחנו לא צריכים את זה עכשיו עם כל השביתות", אמר פסקל דרבי, עובד בנק בן 62 בהתייחסו לכוננות הגבוהה שנמשכת מאז מתקפת הטרור בנובמבר. "כל הרשויות עובדות מסביב לשעון - המשטרה והכבאות - עלינו לכבד אותם. זה סיוט", טען בפני כתב הסוכנות הצרפתית בעודו מסתכל על מימיו הגועשים של הסיין.

הצפות בצרפת, יוני 2016. AP
עבור רבים, פגעי מזג האוויר הפכו לסנסציית צילום. השיטפונות בפריז, לפני כשבוע/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully