וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע בריאותו המידרדרת: תאילנד ציינה 70 שנה לשלטון המלך

10.6.2016 / 0:25

770 נזירים קיימו טקסים בבנגקוק ועשרות חיכו בתורים כדי לקנות במאה באט את שטר 70 הבאט החדש. אחרי שלפני עשור חגגה המדינה את שלטונו המונרך הוותיק בעולם באירועים מרהיבים, השנה הצטמצם היקף החגיגות לנוכח מצבו הרפואי

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

תאילנד ציינה אתמול (חמישי) 70 שנה למלוכתו של פומיפון אדוניאדט בן ה-88, המונרך הוותיק ביותר בעולם – בעוד הוא שוכב ללא נוע במיטת חוליו, מחלים משורת מכאובי גיל. מצבו הבריאותי המידרדר הוביל תאילנדים רבים להרהר איך ייראה עולמם בלעדיו.

פומיפון - או בכינויו השושלתי ראמה התשיעי - לא צפוי להיראות בציבור השבוע. בעשור האחרון שוהה המלך בבית החולים באגף חדש שנבנה במיוחד בשבילו ומטופל בשל מגוון בעיות רפואיות. מחלותיו פגעו בחוזקו והעלימו אותו כליל מהעין הציבורית. ביום שלישי האחרון הוא עבר ניתוח מעקפים, והרופאים ציינו כי תוצאותיו היו מניחות את הדעת. "אני לא יודע מה יהיה על המדינה ללא המלך. זה פשוט בלתי אפשרי לחשוב על זה", אמר נונתאוויט קאנלאפניוט, סוחר מזון בן 23. "המונרכיה היא בבסיסו של העם התאילנדי".

עוד בוואלה! NEWS:
חשש בבריסל: אלפי נאצים בלגים מקבלים פנסיות מגרמניה
"סעודיה איימה על מזכ"ל האו"ם - והוא הסיר אותה מהרשימה השחורה"
אחרי שביקר בבית כנסת: האפיפיור יגיע לביקור באושוויץ בחודש הבא

חגיגות 70 שנים למלך תאילנד, בהומיבול אדוליאדג'. יוני 2016. רויטרס
"מה יהיה על המדינה ללא המלך?" החגיגות בתאילנד/רויטרס
חגיגות 70 שנים למלך תאילנד, בהומיבול אדוליאדג'. יוני 2016. רויטרס
קעקוע של המלך על צווארו של אזרח תאי/רויטרס

לפני עשור, חגיגות ה-60 היו מרהיבות. דוברות מוזהבות ונוצצות שטו בנהר הצ'או פראיה אל מול קהל של נציגים מ-25 משפחות מלוכה מרחבי העולם. מאות אלפי אזרחים תאים התאספו בבנגקוק כדי לשמוע את המלך נושא נאום קצר וקורא לאחדות לאומית.

השנה הפכו החגיגות למצומצמות יותר. היום בבוקר ערכו 770 נזירים טקסים דתיים באולם חדש שנבנה במתחם ארמון המקדש, בליווי זיקוקים. תורים ארוכים השתרכו מחוץ לבנקים כדי לקנות במאה באט את שטר ה-70 באט המיוחד (ששוויו כשני דולרים) המעוטר במסגרת צהובה, צבע המלוכה התאית. לרגל היום המיוחד התמלאו הרכבות בנוסעים שלבשו חולצות צהובות.

תאילנד: 70 שנה למלוכת בהומיבול אדוליאדג'. רויטרס
הוכתר בעוד נער, פומיפון/רויטרס

פומיפון הוכתר בעודו נער ב-1946 בנסיבות קשות: אחיו הגדול בן ה-20, מלך אננדה, נורה למוות במיטתו בארמון. שליטת המונרכיה במדינה הסתיימה בהפיכה צבאית שהתחוללה ב-1932, ולאחריה שלטו בתאילנד דיקטטורות. אנשי מלוכה ותיקים הצליחו לסייע לו לצבור כוח ולהשפיע על המונרכיה.

מאמציהם לא היו מסתייעים ללא הכריזמה של המלך ומסירותו העיקשת לראות את מדינתו מתפתחת. אוהדיו ומבקריו נותנים לו את הקרדיט בהובלת האומה דרך התהפוכות האזוריות של שנות ה-60 וה-70, בזמן שמדינות שכנות היו מעורבות במלחמה ונפלו לשלטון טוטליטרי.

הידרדרותו הבריאותית הגוברת של המלך מעלה את השאלה מי יחליף אותו. רבים תוהים כיצד מעבר זה ייעשה באופן חלק במדינה שבה רוב האזרחים לא מכירים מלך אחר. בנו היחיד של המלך הוא הנסיך מאהה וצ'יראלונגקון שנחשב לדמות שנויה במחלוקת, אפילו בקרב אנשי המלוכה.

(עדכון ראשון: 20:14)

חגיגות 70 שנים למלך תאילנד, בהומיבול אדוליאדג'. יוני 2016. רויטרס
חגיגות 70 שנים למלך תאילנד, בהומיבול אדוליאדג'. יוני 2016/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully