וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניצול של חולשה": ויצו מבקשת מהורים לאשר שימוש בתמונות ילדיהם

7.6.2016 / 17:40

ערכת ההרשמה לגני ומעונות ויצו כוללת בקשה להשתמש בתצלומי ילדיהם בפרסומים בכל מדיה. על רקע המחסור במעונות והביקוש הגבוה, יש הורים שחוששים כי אם לא יחתמו, ילדיהם לא יתקבלו לגן: "אין לנו אלטרנטיבה אחרת"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מקטין את הסיכוי של הילד להיבחר". גן ילדים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הורים שביקשו לרשום את ילדיהם לגני ויצו לשנה הבאה נתקלו לאחרונה בבקשה להסכמה להשתמש בתצלומי ילדיהם בפרסומי הרשת בכל מדיה וכן להסכמה שהילדים ישתתפו בעבודה מעשית ומחקרית. חלק מההורים שלא מעוניינים לחתום על ההצהרה חוששים כי ילדיהם לא יתקבלו בשל כך לגנים. "גם ככה יש תחרות על מקום בוויצו, הורים שלא יחתמו על ההסכמה מקטינים את הסיכויים של ילדיהם להיבחר", אמר הורה מרחובות.

הדרישה הופיעה כחלק ממסמכי ערכת ההרשמה לגני ויצו שבאמצעותה רושמים הורים את ילדיהם. "אנו מאשרים בזאת שימוש ללא תמורה בתמונות צילום ילדינו לצרכי ויצו, לרבות שימוש באתרי האינטרנט של ויצו, בדפי הפייסבוק ובכל מדיה חברתית של ויצו בפרסומים שונים בכל מדיה לרבות, מדיה אלקטרונית, בקמפיין פרסומי או תדמיתי או אתר שיעשה בהם שימוש בישראל או בחו"ל וכן בפרסומים שונים לצורכי יחסי ציבור", נכתב במסמך.

עוד בוואלה! NEWS:
זינוק של 27% בניגשים לבגרות ב-5 יחידות מתמטיקה ב-2016
"אף משרד לא מוכן לקחת אחריות": מחאת הקייטנות הגיעה לכנסת
ההורים למורה: "רוצה ללמד את הילדים שלנו? אל תיכנסי להיריון"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בוויצו דורשים "שימוש ללא תמורה בתמונות צילום"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההרשמה לוויצו, שמחזיקה ב-187 גנים ומעונות ברחבי הארץ, החלה בתחילת החודש. מוסדות אלה יכולים להכיל כ-14 אלף תלמידים. בישראל חיים כ-400 אלף ילדים בשנתונים שבין לידה לגיל שנתיים, 120 אלף שנמצאים במעונות מפוקחים ו-280 אלף ילדים שאינם במסגרות מפוקחות בין שזה מבחירת ההורים ובין שלא. המחסור במעונות ובסייעות מביא למצב שבו עשרות אלפי ילדים לא מתקבלים למעונות, ולכן ה"מלחמה" על כל מקום במוסדות ויצו קריטית.

בחודש האחרון יצאו הארגונים החברתיים למאבק מול משרד הכלכלה לפתיחת מעונות נוספים ומתן תקציבים לקיימים. כמו כן, ביום רביעי שעבר שבתו כ-3,000 עובדיו במוסדות ברחבי הארץ. שביתה זו הגיעה לדברי הוועד בעקבות ההחלטה החד-צדדית של הנהלת ויצו לזמן עשרות מנהלות ומטפלות של מעונות היום שמפעיל הארגון לשימוע לפני פיטורין, מתוך כוונה לסגור באופן חד צדדי בשנת הלימודים הבאה תשעה מעונות יום.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסמך ההסכמה לשימוש בתצלומים הילדים בפרסומי ויצ"ו/מערכת וואלה!, צילום מסך

שרון, החברה בוועד ההורים של ויצו נחלת יצחק, סיפרה בשיחה עם וואלה! NEWS על הליך ההרשמה שחייב אותה להסכים לשימוש בתמונות בנה ועל המפגש עם המסמך השנוי במחלוקת. "פתחתי את ערכת ההרשמה, שבה יש שורה של מסמכים ובהם גם המסמך הזה. לא חשבתי פעמיים וחתמתי", סיפרה. היא הסבירה כי יצאה מנקודת הנחה שאם היא רוצה שבנה יתקבל לגן, זה התנאי שהיא חייבת לחתום עליו.

שרון הייתה מעדיפה שיבקשו את אישורה לכל צילום. "לא לכל הצילומים האפשריים שאלוהים יודע איפה יפרסמו אותם". לדבריה, מאוד קשה להתקבל למעונות של ויצו. "יש אצלנו רשימות המתנה, ועדות קבלה, יש פי חמישה ביקוש למעונות מסובסדים בגילים האלו מהיצע". האלטרנטיבה מבחינתה היא גן פרטי, אך ההפרש עומד על 2,500 שקלים לחודש. "זה היה ברור שאנחנו חייבים לחתום כי אחרת לא היינו מתקבלים לגן". היא תיארה את החוויה: "זה ניצול של החולשה שלנו כהורים ממעמד סוציו אקונומי נמוך, והידיעה שאין לנו אלטרנטיבה אחרת, והאלטרנטיבה יקרה לנו ואנחנו נחתום על כל מה שמבקשים".

הפגנה בעניין השביתה במעונות היום מולת בית וואלה רחוב אבן גבירול בתל אביב. יהושע בריינר באמצעות מצלמת וואווי, יהושע בריינר
הפגנת מטפלות והורים בתל אביב, לפני שבועיים/יהושע בריינר, יהושע בריינר באמצעות מצלמת וואווי

הורה נוסף המעוניין להתקבל לגני ויצו ברחובות הודה כי היה המום לגלות את המסמך. "זה בעייתי גם ככה יש תחרות על כל מקום בוויצו ומכאן שהורים שלא יחתמו על ההסכמה מקטינים את סיכוייהם להיכנס ולרשום את ילדיהם. בגנים בלונדון יש איסור גורף לצלם את הילדים למען שמירה על ביטחונם, פה לא מדובר על צילום הילדים בחגיגות יום העצמאות או בקבלת שבת, אלא בצילום למטרות פרסום ויח"צ בכל מדיה אפשרית. אם היו שואלים אותנו על כל תמונה, אבל ההכללה הגורפת הזאת היא אבסורדית".

עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח, אמרה כי הורים רשאים להתנגד לצילום ילדיהם במוסדות החינוך ולפרסום התמונות, וחוסר הסכמתם אינו יכול לשמש קריטריון לאי קבלתם לגן. "זאת בפרט כשההסכמה הנדרשת בוויצו היא כה גורפת, וחלה בערך על כל פרסום בכל מדיה בכל מקום ובכל זמן".

לדבריה, "אפשר היה להתווכח על ההיגיון בסירוב כשמדובר בתמונות של ילדים חמודים שמועלות לאתר של הגן או לקבוצת הווטסאפ שלו, אבל במקרה זה החשש ברור. כך גם בעניין המחקר. ויצו דורשת מראש הסכמה להשתתפות ילדים במחקר בלי שההורים ידעו באיזה מחקר מדובר, מהי מטרתו, מה נדרשים הילדים לעשות במהלכו, מיהם החוקרים וכמה זמן הוא ייקח. קשה להגדיר הסכמה כללית כזו 'הסכמה מדעת', כפי שדורש המשפט. ראוי היה שהגן יפנה להורים לפני כל מחקר, יספק על אודותיו הסבר, ואז יבקש את אישורם להשתתפות. ושוב, גם כאן, לא ניתן לדחות בשל כך ילדים מהגן".

ויצו: הרישום במעונות אינו תלוי בהסכמת ההורים לצילום ילדיהם

מוויצו נמסר בתגובה: כארגון חברתי בינלאומי מקיימת ויצו פעילות תקשורתית ושיווקית מגוונת למטרות גיוס כספים למעונותיה, הסברה על שירותי החינוך שלה ופעילות יחסי ציבור להעלאת סוגיות חברתיות. לצורך כך מבקשת ויצו מההורים הסכמה כללית לצילום הפעילות במעונות, אשר כוללת לעיתים צילום ילדים.

להורים יש כמובן אפשרות בחירה אם לאפשר לילדם להשתתף בצילומים ואין זו חובה. בטח ובטח שההסכמה אינה מוגדרת כתנאי לרישום למעונות. יתרה מכך, הסכמת ההורים אינה גורפת ולפני כל צילום דואגת ויצו לקבל את אישורם של ההורים לרבות קבלת חתימתם ולעולם לא מתבצע צילום ללא יידוע והסכמה ספציפית של ההורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully