וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מכה אנושה למשטרה": אלשיך מראה לקצינים בכירים את הדלת

7.6.2016 / 13:03

מפקד המרחב שהשליט סדר בדרום העיר והיה מקובל על כל המגזרים ביפו, מפקד הימ"ר שהוביל את הסגרת רוזנשטיין וקציני מבצעים, חקירות ואבטחה מוערכים מכל הארץ - וכולם עוזבים את המשטרה של אלשיך. "עוד נרגיש את גל הפרישות הזה"

רוני אלשיך מפכ"ל המשטרה בועדה לזכויות האישה בכנסת. נועם מושקוביץ
המשטרה מאבדת קצינים מנוסים ומקצועיים. אלשיך/נועם מושקוביץ

אחד אחרי השני, החלה פרישתם בפועל של קצינים בכירים ומשמעותיים במשטרה, שלא מצאו את מקומם בארגון מאז כניסתו של המפכ"ל רוני אלשיך. השבוע סיים את תפקידו ניצב אהרון אקסול, מי שזכה להערכה על התקופה שבה פיקד על מחוז תל אביב בעת המורכבת שבה התרחשה המחאה החברתית, ובתפקידו האחרון שימש כראש אג"ם. אקסול נחשב לאחד מקציני המבצעים המובילים במשטרה, ודאי מהמנוסים והוותיקים בארגון, ובתקופה שבה שימש כסגן מפקד הימ"מ הוביל מבצעים רבים נגד גרעיני הטרור ביהודה, שומרון ועזה, אך אלשיך לא היה חפץ ביקרו וסלל לו את הדרך החוצה.

הפרישה ההמונית מעלה ביקורת קשה בתוך המשטרה כלפי אלשיך, שהחליט להיפטר משורה ארוכה של קצינים מקצועיים ומוערכים, עטורי ניסיון מבצעי וניהולי. "את משבר הפרישה ההמוני אנחנו נרגיש בקרוב מאוד", אמר קצין בכיר במשטרה.

לאקסול מצטרפים קצינים בכירים רבים מאזור תל אביב, ובכלל. אחד מהם הוא ניצב משנה דוד גז, מפקד מרחב יפתח ומי שנחשב לשוטר מספר 1 ביפו ובדרום תל אביב, שעזיבתו נחשבת למכה קשה מאוד למשטרת תל אביב. מדובר בקצין שהצליח בשנים האחרונות לפרק את המתיחות בין ערבים ליהודים ביפו, בימי הכיפורים המתוחים ובתחילת גל הטרור הנוכחי. הוא נחשב לסמכות המשטרתית העליונה ביפו, והחלטותיו מקובלות על הציבור היהודי והערבי כאחד. בארבע השנים האחרונות גז הצליח להפעיל משטרה אפקטיבית בדרום תל אביב, בדגש על מתחמי התחנה המרכזית החדשה והישנה בעיר, וכן בכך שצמצם את מעורבות הנתינים הזרים מאפריקה במקרי פשיעה באזור.

האיש שהוביל את הסגרת רוזנשטיין: מפקד ימ"ר תל אביב פורש גם הוא

תת-ניצב יורם אוחיון, ש"הוגלה" לפני ארבעה חודשים לשירותי כיבוי האש, מסיים גם הוא את דרכו במשטרה אחרי שאלשיך לא היה מעוניין בשירותיו. אוחיון נחשב למומחה בתחום האבטחה המבצעית במשטרה, וכיהן כסגן מפקד מחוז תל אביב במשטרה, כראש מטה השר, עוזר ראש אג"ם ומפקד מרחבי ירקון ויפתח. הוא היה אחראי על אבטחת ביקוריהם של ראשי מדינות ובכירים רבים, דוגמת נשיא ארצות הברית והאפיפיור. למעשה, אוחיון הוא זה שאחראי להקמת חדר השליטה של המשטרה במטה הארצי, זה שמכונה "הבור של המשטרה".

אליהם מצטרף ניצב משנה גדי אשד, מפקד ימ"ר תל אביב שיצא לחופשת פרישה לפני ימים אחדים. אשד שנחשב לקצין חקירות מתוחכם ומנוסה, הוביל את מהלך הסגרתו לארצות הברית של היעד מספר 1 של המשטרה - זאב רוזנשטיין, לאחר שגייס את האחים דדוש כעדי מדינה נגדו. הוא מאדריכלי פרשה 512 ובין היתר אחראי על חקירותיה של משפחת מוסלי.

ניצב משנה יורם אוחיון, מפקד מרחב יפתח. קובי אליהו
היה בגלות בארבעת החודשים האחרונים, וכעת נפרד מהמשטרה. אוחיון/קובי אליהו

בין הפורשים משורות המשטרה נמצא גם ניצב משנה יצחק גטניו, קצין החקירות של מחוז שי, ששימש קודם לכן כקצין החקירות של מחוז תל אביב. מדובר באחד מקציני החקירות הוותיקים והיצירתיים במשטרה, שפרישתו היא אבידה קשה לאגף החקירות. הדבר נכון גם לגבי ניצב משנה אלון גרוסמן שיפרוש בעוד כמה ימים, ונחשב למומחה הגדול במשטרה בטיפול בתיקי עבירות מין ופשיעת נוער. הוא שימש כסגן ראש היאל"כ, היה קצין הנוער של המשטרה וכן ראש אגף החקירות במרחב דן, כשבין היתר ניהל את תיק החקירה נגד הזמרת מרגלית צנעני ושלח את השחקן חנן גולדבלט לכלא, אחרי שהורשע במעשי אונס לאחר תרגילי חקירה ייחודיים.

פורש נוסף הוא תת ניצב אבי נוימן, ראש מחלקת ההדרכה של המשטרה, שפיקד בעבר על היאל"כ ועל ימ"ר מרכז, וזכה להצלחות רבות בפיענוחים של תיקי פשיעה סבוכים. נוימן, שגדל בימ"ר תל אביב, היה אחד מהאחראים להפללתו של זאב רוזנשטיין, פיענח את רצח משפחת אושרנקו בראשון לציון וניהל את החיפושים בירקון אחר גופת רוז פיזם, והביא להרשעת סבה ואמה ברצח. נוימן, שפיענח גם את רצח השופט אדי אזר, ראה מאלשיך את הדלת החוצה גם כן.

הקצין שפירק את הכת של גואל רצון

לצד נוימן, יפרוש מאגף החקירות תת ניצב חיים איפרגן, סגן ראש אגף החקירות ומי שבעבר פיקד על היאחב"ל. איפרגן נחשב לדמות מרכזית במשטרה בכל הקשור למלחמה בשחיתות הציבורית, ועד יותר מכך במאבק בארגוני הפשיעה. הוא נחשב לאדריכל של פרשה 512 שפירקה את ארגוני הפשיעה בישראל.

אחד הקצינים הבכירים שמהם נפרדת המשטרה הוא ניצב שלומי מיכאל, מפקד מחוז ש"י. מיכאל נחשב לאיש המבצעים הבכיר במשטרה לאחר שפיקד על שלוש יחידות העילית בארגון - הימ"מ, הגדעונים וימ"ר תל אביב. מיכאל הוביל את השינוי המבני הגדול ביותר בימ"מ וזכה על כך בהערכה רבה מצד גורמי ביטחון והצמרת המדינית, ובין היתר הביא לפירוק הכת של גואל רצון.

פורשים נוספים מהמשטרה הם תת ניצב אמיתי לוי, שיפרוש בימים הקרובים לאחר ששימש כקצין האבטחה של המשטרה ועמד בראש שורת רפורמות בנושא האבטחה בישראל בשנים האחרונות, ונחשב למומחה ברמה עולמית, אך אלשיך לא מצא לו תפקיד; סגן ניצב עמי דהן, קצין התנועה של מחוז מרכז שנחשב לקצין המקצועי ביותר בגוש דן ובמחוז מרכז, ובעל היכרות עמוקה עם המורכבות של כל מערכי התנועה באזור באירועים גדולים. "אין ספק שהפרישה של כל כך הרבה קצינים מרכזיים ישפיע בטווח הקצר, וייתכן שגם ברחוק היותר, על כלל המשטרה", אמר קצין בכיר במשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully