וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורכת הדין העיוורת שמתקשה למצוא עבודה: "מאמינה בסיכוי שווה"

7.6.2016 / 2:12

עו"ד דורית חן היא אם לשניים בעלת שלושה תארים, ועדיין מתקשה למצוא עבודה, בשל מה שהיא מגדירה מגבלה טכנית בלבד. בריאיון לאולפן וואלה! NEWS היא סיפרה: "אני לא מקבלת סיכוי שווה בגלל דעות קדומות, אבל אני לא נחותה"

עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

בישראל חיים 700 אלף איש הסובלים מלקות ראייה, שמתוכם 130 אלף סובלים מקושי רב ו-25 אלף מחזיקים בתעודת עיוור. אותם עיוורים מתמודדים עם קושי במציאת עבודה, בידוד חברתי והתמודדות עם סטיגמות. עו"ד דורית חן, עיוורת, התארחה באולפן וואלה! NEWS לרגל יום ההזדהות עם עיוורים ולקויי ראייה, שחל אתמול (שני), וסיפרה על חיפוש עבודה כאישה עם מוגבלויות מנקודת מבטה האישית.

לפני כשלושה חודשים פרסמה חן בעמוד הפייסבוק שלה קריאה המבקשת ממעסיקים סיכוי שווה בקבלה לעבודה, שבה תיארה את לימודיה לתואר ראשון ושני בהוראה ובייעוץ חינוכי ולתואר ראשון במשפטים, את הסמכתה לעו"ד והפיכתה לאם חד הורית לשני ילדים. "אתה, המעסיק שקורא את השורות הללו, תן מקום לרגש האחריות החברתית שלך. חשוב על הערך המוסף שאני, כאדם עם מוגבלות, יכולה להוסיף לגוף או לחברה שלך. עשה מעשה אמיץ, שים בצד את החששות והחסמים ותן לי סיכוי להוכיח לך שיש לי דרכים לפצות על הפגיעה החושית ולהיות גורם משפיע ומקדם כשנוהגים בי בשוויון", ביקשה חן.

"קיבלתי תגובות אוהדות מתלמידים שלמדו איתי בפקולטה למשפטים, מאנשים שקראו את הפוסט והתרגשו, וגם מאנשים שהעלו רעיונות למשרות, אבל לצערי הרב אין עדיין הצעת עבודה קונקרטית. אבל אני מאמינה בסיכוי שווה, זו אינה סיסמה ריקה מתוכן בעיניי", סיפרה.

עוד בוואלה! NEWS:
נתוני הלמ"ס: לרבע מהעיוורים בישראל אין קשרים חברתיים
"מחקרים מראים שדיבור על התאבדויות מצמצם את התופעה"
פועל שנפצע והפך לנכה: "מתייחסים אליי כאל חצי בן אדם"

איש עיוור. ShutterStock
"לא לראות זה לא קל, אבל זה גם לא כל כך נורא"/ShutterStock

לדברי חן, יש אמצעים טכנולוגיים זמינים שיכולים לסייע בשילובה בשוק העבודה: "יש למשל תוכנות קוראות מסך, שיכולות להקריא לעיוור את הכתוב בצג שמולו. הן זמינות כבר מ-1995, וצברו תאוצה בשנות ה-2000. אני שמחה מאוד שנולדתי בדור שבו אמצעים כאלה נגישים. גם מבחינה חוקית מחייבים להנגיש אתרים וטקסטים לעיוורים. יש לי קורא מסך במחשב וגם באייפון יש לי תוכנה מעולה, שאפל דאגו שתהיה נגישה גם בעברית. זה מצמצם את הפער – והציבור צריך לצמצמם עוד קצת".

חן מגדלת שני בנים, נתנאל בן העשר ויהונתן בן השש. "הם האור של חיי ואני גאה בהם", העידה. "הם מעריכים את המאמץ שעשיתי כדי לגדל אותם. הבן שלי תמיד אומר לי שהוא מעריץ אותי וגאה בי כי הוא יודע שאני עושה את הכול למרות שקשה לי. לקבל פידבק כזה מילד זה תענוג. אני לא מטילה עליהם את האחריות לקחת אותי למקומות. אני מאוד עצמאית ודואגת שיהיה להם מרחב משלהם ושיהפכו לעצמאים בעצמם. זה הערך המוסף שהעיוורון נתן לי. לדעת איפה להרפות ושיש לי את האיכויות שלי".

לתפיסתה של חן, עיוור הוא "בסך הכול נכה חושית", ובינו לבין אדם שאינו עיוור ישנו פער טכני בלבד. "אני מפצה על החוסרים באמצעות מוטיבציה ובאמצעות רצון אמיתי לבצע את העבודה שלי, לפחות כמו של אחרים אם לא יותר. אני לא מקבלת סיכוי שווה בגלל דעות קדומות, אבל אני לא נחותה. אני בדיוק כמוכם. יש לי רק בעיה טכנית. תפתחו את הלב. אני רוצה מאוד לעבוד בצוות של ערכי דין בתחום של משפחה וחברה. אני רוצה לבנות עמדה חיובית כדי שיקבלו אותי. מעסיק שמעסיק עיוור מקבל מתנה. הוא לא עושה לי טובה, הוא מקבל עובד עם מוטיבציה גדולה יותר משל אחרים. לא לראות זה לא קל, אבל זה גם לא כל כך נורא".

  • עוד באותו נושא:
  • עיוורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully