וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פספסו הזדמנות היסטורית": החלטת בג"ץ פגעה במאבק ברבנות

7.6.2016 / 0:20

בעלי המסעדות שעתרו נגד חוק הכשרות נעצבו לשמוע כי ביהמ"ש תמך בעמדת הרבנות וטענו שמדובר בהחלטה אנטי דמוקרטית: "זו בושה, החלטה עצובה שפוגעת באזרחים שימשיכו לסבול מיוקר מחיה"

צילום: זוהר גואטה, עריכה: מיכאל ברגמן

בווידאו: דיון על השגחה פרטית בוואלה! מקומי

שי גיני, בעלי מסעדת "טופולינו" בירושלים החזיק תעודת כשרות מטעם הרבנות הראשית לישראל, אך הסיר אותה לאחר שהרבנות דרשה ממנו להשתמש רק בירקות מסוג "גוש קטיף", המרוססים בכמות גדולה יותר של חומרי הדברה מירקות רגילים, לטענתו, מבלי שניתנת לכך הצדקה. יהונתן ודעי, בעלי "קרוסלה", הסיר את התעודה לאחר שנדרש לשלם לרבנות 600 שקלים בחודש על משגיח כשרות. אחרי שהחליטו להפסיק את הקשר עם הרבנות ולהצטרף למערך כשרות אלטרנטיבי, מהלך שגובה על ידי פרשנות מקלה של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, הם נחלו אתמול (שני) הפסד צורב בקרב על הכשרות.

אף שניתקו קשרים עם הרבנות, ודעי וגיני המשיכו להנהיג את כללי הכשרות במסעדותיהם והצטרפו ל"השגחה פרטית" - גוף כשרות חלופי לרבנות. המיזם מבוסס על ברית נאמנות בין בתי האוכל ללקוחותיו, שבמסגרתה מתחייבים העסקים להקפיד על כללי כשרות שנקבעו על ידי גורמים הלכתיים ולשתף פעולה עם "נאמני כשרות" הפועלים מטעם המיזם, שתפקידם לעקוב אחר שמירת הכללים במסעדות. בתי העסק השותפים למערך קיבלו תעודה כתובה המעידה על "ברית הנאמנות" אך לא מציגה את המסעדה בכתב ככשר.

לפני כארבע שנים נקנסו שתי המסעדות על ידי פקחים של הרבנות הראשית משום שעל פי חוק ההונאה בכשרות, "בעל בית אוכל לא יציג בכתב את בית האוכל ככשר, אלא אם כן ניתנה לו תעודת הכשר". בתגובה לכך הם עתרו לבג"ץ וביקשו לבטל את הקנסות ולהעניק פרשנות מקלה לחוק הקיים. אתמול דחה בג"ץ את העתירה של ודעי וגיני וכן את פרשנותו של היועץ לשעבר יהודה וינשטיין. בהחלטה קבע בית המשפט העליון כי עסק יוכל להציג את עצמו ככשר בכתב רק אם קיבל תעודה מהרבנות הראשית לישראל.

יהונתן ודעי, מסעדת קרוסלה, ירושלים. יוני 2016. נועם מושקוביץ
"לא נירתע, נמשיך הלאה". ודעי במסעדת "קרוסלה"/נועם מושקוביץ

השניים מגדירים את ההחלטה "עצובה" ו"אנטי דמוקרטית", "שמשאירה את המונופול על כנו". "טופולינו" של גיני בשוק מחנה יהודה בבירה נסגרה לפני כשלושה חודשים בשל המצב הביטחוני הקשה בירושלים, אך הוא כבר מתכנן את פתיחת המסעדה החדשה שבבעלותו בתל אביב ומצהיר כי היא "לא תהיה כשרה". הוא כבר מיואש מההתמודדות עם הרבנות: "ניסיתי להיות בסדר עם כולם אבל זה לא עבד".

גיני סבור כי ההחלטה בבג"ץ היא "אנטי דמוקרטית". הוא הסביר כי מדובר בהחלטה שמשאירה את המונופול והאי-צדק בידיים של הרבנות. "זו פסיקה שנודף ממנה ריח השלטון הנוכחי. הרבנות במונופול שהיא מחזיקה פוגעת באזרחים. בג"ץ פעל למען בעלי הכוח והשררה. התגלגלנו לפתח בית המשפט כדי שיעשה צדק אבל אם בג"ץ החליט שהצדק הזה אינו מתאים לו, יראו אזרחי המדינה את התוצאה. זו בושה".

מסעדת "קרוסלה" של ודעי בשכונת רחביה הירושלמית המשיכה אחר הצהריים לפעול בכל הכוח, גם אחרי פסיקת בג"ץ. "זו החלטה עצובה", אמר ודעי, אך הדגיש: "אבל אנחנו לא נירתע. נמשיך הלאה. עצוב ששוב בג"ץ נכנע ללחצים ומנציח את המונופול על הכשרות. זה משפיע על האזרחים שימשיכו לסבול מיוקר המחייה. הייתה פה אפשרות היסטורית לתקן אבל פספסו אותה כי בית המשפט קבע אחרת".

לקריאה נוספת:
מהפך: גוף פרטי יוכל לתת תעודת כשרות למסעדות
מהפכת הכשרות בירושלים: בתי העסק שמאסו ברבנות
בג"ץ נגד משפחת הרב הראשי יוסף: כוחה בתחום הכשרות יוגבל

מסעדת קרוסלה, ירושלים. יוני 2016. נועם מושקוביץ
יבקשו דיון נוסף בבג"ץ. מסעדת "קרוסלה", אתמול/נועם מושקוביץ

ודעי כבר מצהיר כי הוא מתכוון לבקש דיון נוסף בבג"ץ. "אם זה לא יתאפשר, אנחנו נמשיך את הפעילות נגד המונופול בכל דרך ומקווים שהתקשורת לא תשאיר אותנו לבד. אני מאד אוהב את המסורת, הדת אבל הרבנות והשליטה הבלעדית שלה בכשרות בארץ מרחיקים את זה ממני ומעוד הרבה אנשים. האמנתי שאפשר אחרת ואני עדיין מאמין שאפשר אחרת. כשלנו, הפסדנו, אבל אנחנו לא נוותר. הציבור יתעורר", קבע.

"ארגון 'השגחה פרטית' לא הולך לשום מקום"

עשרות מסעדות הצטרפו בשנים האחרונות למיזם הכשרות האלטרנטיבי, אולם, כעת בעקבות החלטת בג"ץ הוא עומד בסכנה. הרב אהרון ליבוביץ', מייסד המיזם "השגחה פרטית" וחבר מועצת העיר ירושלים מטעם סיעת "ירושלמים", אמר אתמול כי על אף החלטת בג"ץ "השגחה פרטית" לא הולך לשום מקום. "להיפך, אנחנו ממשיכים לספק כשרות איכותית לציבור שאיבד כל אמון ברבנות".

ליבוביץ' התייחס גם לביקורת שכתבו שופטי בית המשפט העליון על מערך הכשרות של הרבנות הראשית ולדרישה שלהם להחלת שינויים תוך שנתיים. "הדברים מעידים על כשלים חמורים במערך הכשרות של הרבנות, ולכן תלו את פסיקתם לשנתיים", אמר. "כגוף המקצועי והערכי ביותר בארץ בתחום הכשרות לא נפקיר את הציבור בידי הרבנות, ונמשיך לספק שירותי כשרות איכותיים לאזרחי ישראל".
בתנועת נאמני תורה ועבודה, שמקדמת ערכי יהדות ליברלית, ציונית ומוסרית, אמרו אתמול כי החלטת בג"ץ היא "קריאת השכמה לכנסת ולממשלה. הפסיקה ממחישה כי ללא שינוי יסודי שוק הכשרות ימשיך להתנהל בצורה רשלנית ומזיקה לשומרי הכשרות ולציבור כולו".

מסעדת קרוסלה, ירושלים. יוני 2016. נועם מושקוביץ
"ממשיכים לספק כשרות איכותית". תעודת "ברית נאמנות" של "השגחה פרטית"/נועם מושקוביץ

מנגד, החרדים, הדתיים והרבנות הראשית לישראל בירכו על ההחלטה של בג"ץ. ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר כי "מרענן לראות שמרנות בשורות בג"ץ. כל פסיקה אחרת שהייתה מאשרת לבתי עסק להציג עצמם ככשרים למרות שהם לא, הייתה מנוגדת לכוונת המחוקק ומפרה שוב את האיזונים הראויים בין הרשויות".

הרבנים הראשיים לישראל דוד לאו ויצחק יוסף בירכו גם הם על ההחלטה. הרב לאו אמר כי "ישנה מערכת כשרות ממלכתית שתפקידה להעניק את "תו התקן" לכשרות המזון. כל החלטה שהייתה מאפשרת מתן תעודות הכשר אלטרנטיביות, שבחלקן אף פיקטיביות, הייתה מובילה להטעיה קשה כלפי הציבור הרחב ואני מברך על כך שהדבר נמנע". הרב יוסף הוסיף כי "יש לברך על ההחלטה שנועדה למנוע הטעיית ציבור שומרי הכשרות".

(עדכון ראשון: 22:15)

ח"כ בצלאל סמוטריץ', ירושלים. 15 במרץ 2016. ניב אהרונסון
"מרענן לראות שמרנות בשורות בג"ץ". ח"כ סמוטריץ'/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully