וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פועל שנפצע והפך לנכה: "מתייחסים אליי כאל חצי בן אדם"

6.6.2016 / 20:04

כשכף הטרקטור ריסקה את רגלו של סאמר יאסין, הוא לא תיאר את הלחץ שיופעל עליו להתפטר. "חמוד שלי, זה לא עניין של חוק", נאמר לו כשהתחנן למשרה. סולל בונה: "הוא קיבל מעל ומעבר". האזינו להקלטה

עריכה: שניר דבוש

"חמוד שלי, זה לא עניין של חוק, לא היה לך כושר עבודה. אז מה, היינו מעסיקים אותך והיית יושב בבית? מה? באמת אני שואלת" – כך אמרה סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת "סולל בונה" לסאמר יאסין, בן 36 ואב לשלושה שאיבד את כושר העבודה שלו בעקבות תאונת עבודה חמורה, בהקלטה שהגיעה לידי וואלה! NEWS. יאסין, תושב הצפון, עבד במשך שנתיים בתפקיד מנהל עבודה ואף הצטיין בו. לפני שנה וחודש, נפגע מאחד מכלי העבודה בשטח – רגלו נמחצה, מערכת העצבים שלו נפגעה והוא הפך לבעל 83% נכות. בתגובה – החברה החתימה אותו על פיטורים ללא שימוע במהלך חופשת המחלה.

"הכול השתנה אחרי התאונה", סיפר יאסין, שעבד 19 שנה בתחום, לוואלה! NEWS. "הייתי בסיור עם הקבלן ומפקח עבודה, כשלפתע הרגשתי דקירה ברגל. כף פגעה בי ומחצה לי את האצבעות ואת כף הרגל. הוגדרתי חולה CPS, כל מערכת העצבים נמעכה לי ברגל, שמו לי קוצב בעמוד השדרה ואני הולך על קביים. הרופא התעסוקתי אמר לי שאני יכול לעבוד בחלק העליון, בעבודה משרדית, אבל אני לא יכול לעבוד בשטח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ברגע שרואים את הקביים - מסרבים לי". יאסין/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אמרו לי 'תחתום עכשיו, ברגע שתהיה עבודה נחזיר אותך ונסדר לך משהו'"

במהלך חופשת המחלה, סיפר יאסין כי פנה אליו בכיר בחברה וביקש ממנו לחתום על מסמך התפטרות ללא שימוע בטענה שרק כך יתנו לו את הפיצויים שמגיעים לו, מאחר שאין לחברה עבודה לספק לו. "אמרו לי: 'תחתום וניתן לך את פיצויי הפיטורים, כי אין לנו עבודה אחרת לתת לך. אם לא תחתום, לא נשחרר לך את הפיצויים'", שחזר. "רציתי לקחת את הכסף על חשבון הפיצויים, הייתי במצב כלכלי רע, אני מפרנס שלושה ילדים. אמרו לי 'תחתום עכשיו, ברגע שתהיה עבודה נחזיר אותך ונסדר לך משהו'".

שנה וחודש אחרי האירוע, ליאסין עדיין לא הוצעה כל עבודה ב"סולל בונה". "לחברה יש עשרות פרויקטים ברחבי הארץ בהיקפים של מיליארדים ואלפי עובדים, אין מצב שלא היו יכולים לסדר לי עבודה", טען. "זו לא חברה של חמישים איש".

נוסף על כל זאת, במהלך הדיונים במשפט שעסק בתאונה, ביקש בית המשפט מהחברה את דוח חקירת התאונה – אך זו, לדברי יאסין, סירבה להעבירו. "אי מסירת הדוח פוגעת בזכויות הסוציאליות והכלכליות שלי מול הרשויות וחברות הביטוח, כעת אנחנו בהליך משפטי ומחכים לתשובת החברה", הסביר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אתר בנייה, תל אביב. מרץ 2016. ראובן קסטרו
אתר בנייה בתל אביב, מרץ/ראובן קסטרו

כעת, בחיים החדשים שהוא עוד מנסה להתרגל אליהם, סיפר יאסין שהרבה פחות קל למצוא עבודה. "אחרי התאונה ניסיתי להתראיין לכמה אנשים, אבל ברגע שרואים אותי על הקביים מסרבים. אותנו, הנכים, מגדירים במדינת ישראל כחצי בן אדם. נהרסו לי החיים", סיפר. מעבר לקשיים הפיזיים, החוויה מביאה עמה גם התמודדות נפשית לא פשוטה. "מגיל 16 אני עובד, ופתאום המכה הזאת שמכריחה אותי לא לעבוד. זה קשה מאוד. נקלעתי למצב נפשי לא טוב בגלל הסיפור הזה, טופלתי אצל רופאה פסיכיאטרית, הייתי במצב על הפנים".

יאסין שיתף בפורום למניעת תאונות עבודה את הסיפור שלו, שם גולל את כלל הפרטים; כיצד נפצע, פוטר שלא כדין ומאז מחפש עבודה. בתגובה, התקשרה אליו סמנכ"לית משאבי האנוש מירב כהן, וניסתה ללבן איתו את הדברים. "היא אמרה שלא הייתה מודעת למה שקרה ושלא הייתה נותנת לי לחתום על מכתב הפיטורים", הסביר. "אמרתי לה איך הופעלו עליי לחצים על ידי גורמים בכירים בחברה כדי שישוחררו כספי הפיצויים על מנת שאביא אוכל לילדיי, עוד אמרו שיחזרו אליי וימצאו לי עבודה... רונית אפל אחראית משאבי אנוש בחברה, אמרה לי שאני לא צריך להגיע לשימוע, אלא לחתום בפקס".

"תנו לי גם שליש משרה - רק להישאר בחיים"

כהן: אני שומעת את הכאב שלך, אבל אני רואה שאתה חתום על מכתב שאתה מוותר על זכות השימוע.

יאסין: אמרו לי לחתום. יגאל קריסה... היינו בישיבה, היה איתנו גם אסף, אמרו לי 'אתה צריך לחתום, אתה יש לך אי כושר עבודה'. אני הייתי אצלכם מנהל עבודה מצטיין, נתנו לי את הפיטורים כשהייתי בחופשת מחלה, עברתי ניתוחים וגם החודש יש לי ניתוח.

כהן: אני מאחלת לך בריאות ורפואה שלמה, קודם שתרגיש טוב, לפני הכול. אני מבינה פרקטית שאתה לא יכול לחזור לעבודה נכון? זה לא שאתה יכול לעבוד.

יאסין: יש לי בעיה ברגל, אני הולך על קביים, הרכיבו לי מכשיר על קוצב בעמוד השדרה כי כף הרגל שלי נמעך עם הטרקטור, אבל אני עבדתי באתר מידטאון, אני הייתי בניהול, בבטיחות ממש לבד... אפשר לעבוד בחצי משרה, שליש משרה, לתת לי רק כדי להישאר בחיים.

כהן: סאמר חמוד, תגיד לי, על מה אתה מתלונן? אני באמת אומרת, אני לא רוצה שתרגיש ככה, אבל זו עבודה בטיחותית באתר, אתה על קביים. אני רק רוצה שתהיה בריא, איך במצב כזה אפשר לעבוד?

יאסין: אפשר לסדר עבודה משרדית. ביקשתי בזמנו לעבוד בלי תשלום, בלי תמורה, רק כדי להשאיר אותי בחיים. זה לא עניין כספי, זה עניין של להישאר בחיים. אף אחד לא יכול להחזיק אותי עם הנכות הזאת. ביקשתי לעשות ניירת כמו שהייתי עושה את הבטיחות באתרים, את ההדרכות. הייתי מקבל ציונים של 98 בהדרכות באתרים. בתקופה הקצרה שעבדתי עשיתי לכם שלושה פרויקטים גדולים, לא הייתה לי פאשלה אחת.

[...]

כהן: סאמר, חמוד שלי, אף אחד לא זרק אותך. אתה יודע איך זה, אנחנו חברת בנייה. אין לנו עבודות משרדיות בלי סוף שאנחנו יכולים לתת. הלוואי והיית בריא, הלוואי והיית ממשיך לעבוד כאן, אבל זה לא שיש לי מה להציע לך. ברגע שאתה לא כשיר לעבוד במשרה שלך, אני לא יכולה לתת לך משרה של מזכירה.

[...]

יאסין: זה לא עניין של כסף, אני מקבל קצבה בגודל של המשכורת שלי. את הפיטורים שלי נתנו לי במהלך חופשת המחלה, זה אסור לפי החוק.

כהן: חמוד שלי, זה לא עניין של החוק, לא היה לך כושר עבודה. אז מה, היינו מעסיקים אותך והיית יושב בבית? אבל מה? ממי, באמת אני שואלת. ברגע שיש אבדן כושר עבודה והרופא מוציא אבדן כושר עבודה.

יאסין: הרופא כתב בפירוש אפשר להעסיק רק בעבודה משרדית.

כהן: לצערנו, בענף שלנו נפצעים הרבה עובדים ומאבדים כושר. זה הענף, אתה יודע. אין לי יכולת לשים את כולם בעבודות משרדיות, הלוואי שהכול היה בסדר והיית בריא, תצא תלמד נדבר עוד שלוש שנים, תלמד משהו חדש, אני לא רוצה שתהיה עצוב, אף אחד לא זרק אותך, חס וחלילה. הנה, כבר סיימת ויותר חשוב לי לשמוע אותך, למה זה מבאס אותך. אתה יכול להביע את הדעה שלך איך שאתה רוצה, אבל אני לא רוצה שזאת תהיה התחושה שלך.

יאסין: יש לי ידע בתחום הזה חבל על הזמן. מה שכואב לי את השם שלי עשיתי בשנים שעבדתי אצלכם באתר. היו באים לבקר מחברות אחרות באתרים שלכם. ברגע שקרתה לי התאונה כולם ניתקו את הקשר, זהו, בן אדם מת, חצי בן אדם זה מה שנקרא, זה מה שכואב לי גם. כמו שאומרים זהו אי אפשר להעסיק אותו יותר אז מנתקים איתו קשר.

כהן: חס וחלילה.

יאסין: אבל זה מה שקרה, זאת עובדה קיימת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב מעורך הדין של יאסין ל"סולל בונה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

סמנכ"ל בחברה מסר לוואלה! NEWS כי להערכתו הוא אמור היה לשוב לעבוד, ו"מישהו במשאבי אנוש החליט לשחרר אותו". "הוא נפצע בזמנו. בשלב מסוים הוא חזר לעבודה ללא אישור של רופא תעסוקתי. אמרתי לו שאי אפשר לעבוד לפי רופא תעסוקתי, הוא לא ביקש ללכת הביתה, הוא לא ביקש שיפטרו אותו ולא ביקש להתפטר", אמר. "הוא היה אמור לגמור את הטיפול הרפואי ולחזור לעבודה. כנראה שמישהו שם החליט מהמשאבי אנוש לשחרר אותו. אני רק זוכר שהוא עבר תאונת עבודה ולא היה יכול לחזור לעבודה בלי אישור של רופא תעסוקתי".

ראובן בן שמעון, מנהל הפורום למניעת תאונות עבודה מסר: "הפוסט של סאמר הוא דוגמה לפרשות אחרות ולא פחות חמורות אשר בשלב זה אני מנוע מלפרסם. יחד עם זאת קראתי את התגובות בפורום ואין לי אלא להצטער על מה שקרה למר יאסין. מתוך הכרות איתו אני יכול לומר שמדובר במנהל עבודה מקצועי, מצטיין ואנושי, ומקווה שנסיבות המקרה שלו יתבררו בבית המשפט. הפורום למניעת עבודה מהווה במה לכל הפועלים והעובדים אשר יכולים להביע את עמדתם וכאבם בגין העוולות שנעשות להם".


מחברת "סולל בונה" נמסר: "בהתנהלות 'סולל בונה' לא נפל פגם. החברה נהגה בעובד לפנים משורת הדין, ברגישות וסייעה לו בתנאים רבים הרבה מעבר למה שמגיע לו, לרבות רכב חברה לתקופה של כמעט כשנה בזמן ששהה בביתו.
גם במקרה זה, כבמקרים אחרים, סולל בונה עשתה מעל ומעבר על מנת לסייע לעובד. חבל שעובד שקיבל הרבה יותר ממה שמגיע לו בוחר להציג את העובדות באופן מעוות, והכול אגב ניסיונות לקבלת כספים שאינם מגיעים לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully