וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזירה הסורית וסוגיית הפנסיות: נתניהו ממריא הבוקר לביקור במוסקבה

6.6.2016 / 7:21

ראש הממשלה ישהה ברוסיה זמן ארוך מהרגיל, יומיים וחצי, שבמהלכן ייפגש עם הנשיא פוטין זו הפעם הרביעית בתוך פחות משנה. במוקד השיחות יעמדו מלחמת האזרחים בסוריה ופתרון בעיית הפנסיות של יוצאי ברית המועצות לשעבר המתגוררים בישראל

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: מתן חדד

(נתניהו בטקס יום ירושלים: "לא נחזור למציאות של עיר מחולקת ופצועה")

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ימריא הבוקר (שני) לביקור עבודה מדיני במוסקבה, שבמהלכו ייפגש עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. הסיבה הרשמית לביקור היא ציון 25 שנים לחידוש היחסים הדיפלומטיים המלאים בין ישראל ורוסיה, אולם במוקד השיחות שיקיים נתניהו עם פוטין ובכירי הממשל הרוסי יעמדו סוגיות נוספות, ובראשן מצב מלחמת האזרחים בסוריה ופתרון בעיית הפנסיות של יוצאי ברית המועצות המתגוררים בישראל.

הפגישה היום במוסקבה תהיה פגישתם הרביעית של נתניהו ופוטין בתוך תשעה חודשים. הם נפגשו פעמיים בסוף 2015, פעם אחת כאשר נתניהו הגיע לרוסיה ופעם נוספת כאשר נועדו בשולי ועידה בינלאומית שנערכה בפריז. בהמשך הגיע נתניהו לביקור נוסף במוסקבה, בחודש אפריל האחרון, וזאת לאחר שגם הנשיא ראובן ריבלין פגש את פוטין כמה שבועות קודם לכן, ואף ביטל ביקור מתוכנן באוסטרליה לצורך כך. ריבוי המפגשים הללו מעיד על החשיבות הרבה שישראל מייחסת לתיאום הדוק עם רוסיה בזירה הסורית, ובכלל להשפעה הגוברת של רוסיה במזרח התיכון.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מוסקבה רוסיה. אפריל 2016. רויטרס
נתניהו ופוטין בפגישתם הקודמת במוסקבה, אפריל/רויטרס

בניגוד לשני ביקוריו הקודמים ברוסיה, שהיו "ביקורי בזק" של שעות בודדות בלבד, הפעם נתניהו מתכנן לשהות ברוסיה יומיים וחצי. בהודעה מטעם לשכת ראש הממשלה נכתב כי נתניהו ופוטין ידונו "ביישום ההבנות שהושגו במהלך ביקורו של נתניהו במוסקבה בחודש אפריל, כמו גם בסוגיות אזוריות, בין השאר בהקשר של המאבק בטרור העולמי, המצב בסוריה ואופק התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים".

בנושא האחרון, רוסיה היא שותפה מרכזית לדוח של הרביעייה הבינלאומית (הקוורטט) בנושא הקיפאון המדיני, אשר צפוי להתפרסם בקרוב, ומעורר דאגה בירושלים. הדוח צפוי לכלול ביקורת חריפה על מדיניות ההתנחלויות של ישראל ולהטיל עליה חלק משמעותי מהאחריות לכישלון המאמצים לחידוש המשא ומתן בין הצדדים. הנושא לא צוין בהודעה של לשכת ראש הממשלה, אך הוא בהחלט צפוי לעלות במהלך השיחות שיקיים נתניהו תוך כדי הביקור בבירה הרוסית.

נושא הגולן לא צפוי לעלות בביקור

אמש נאם נתניהו בעצרת הממלכתית לציון יום ירושלים, והתייחס במהלך דבריו גם לנושא התהליך המדיני. "מדינת ישראל רוצה שלום. אני רוצה שלום. אני מעוניין לחדש את התהליך המדיני שתכליתו השגת שלום. אבל כל תכתיב בינלאומי רק מרחיק את השלום, והוא רק מקשה עוד יותר את עורפ?ם של הפלסטינים ומקצין את עמדותיהם", אמר. נתניהו התייחס גם לביקורו הצפוי ברוסיה ואמר כי "רוסיה היא מעצמה עולמית והיחסים בינינו לבינם הולכים ומתהדקים. אני עמל על הידוק הקשר הזה והוא משרת אותנו, את הביטחון הלאומי שלנו בימים אלה, וגם מנע התנגשויות מיותרות ומסוכנות בגבולנו הצפוני".

בביקורו הקודם של נתניהו ברוסיה הוא דן עם פוטין בנושא רמת הגולן, לאחר שהצהיר כי ישראל תשמור את הרמה בשטחה לנצח. נתניהו הודה בסיום הפגישה כי לפוטין יש עמדה אחרת בנושא הזה. נתניהו לא צפוי להעלות את נושא הגולן בביקור הנוכחי, אך עשוי לדון עם פוטין בחשש של ישראל מפני העברת נשק רוסי מתקדם לידי איראן וחיזבאללה בלבנון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הטנק הישראלי מקרב סולטן יעקוב, שאותו הסכים לאחרונה הנשיא פוטין להשיב לישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעבר לנושאים המדיניים והביטחוניים, צפוי להיחתם במהלך הביקור הסכם בין המדינות בנושא משבר הפנסיות של עולי ברית המועצות לשעבר. על ההסכם יחתמו השר זאב אלקין, שיתלווה לביקור, ושר הרווחה של רוסיה. גם שר החקלאות אורי אריאל יצטרף לנתניהו במהלך הביקור, ועל פי ההודעה של לשכת ראש הממשלה, ידון עם מקבילו הרוסי בשיתוף הפעולה בין המדינות בתחום החקלאי. כמו כן תצטרף לנסיעה רעייתו של ראש הממשלה, שרה נתניהו. בין השאר, השניים יבקרו במוזיאון השריון במוסקבה, בו נמצא הטנק הישראלי מקרב סולטן יעקוב, שאותו הסכים לאחרונה הנשיא פוטין להשיב לישראל.

במקביל, ראש הממשלה הגיב אמש לעובדה שהיועץ המשפטי לממשלה הורה לבדוק את עדותו של המיליונר הצרפתי ארנו מימרן, העומד למשפט בצרפת במסגרת פרשה פלילית חמורה שזכתה לכינוי "עוקץ המאה", והעיד בשבועה בפני בית משפט בפריז כי העביר לנתניהו סכום של מיליון אירו. מלשכת נתניהו נמסר כי "מר נתניהו לא קיבל כל תרומה אסורה ממימרן. כל טענה אחרת היא שקר. מימרן תרם לפעילות ציבורית של נתניהו בתחילת שנות ה-2000, כשמר נתניהו היה אזרח פרטי ולא מילא כל תפקיד פוליטי. פעילות זו כללה הופעות בתקשורת ומסעות הסברה רבים בחו"ל לטובת מדינת ישראל, ונעשתה בהתאם לחוק. מימרן עומד לדין על מעשה הונאה בהיקף של מאות מיליוני דולרים, ומנסה להסיט את תשומת הלב ממשפטו על ידי הונאה נוספת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully