וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 400 אלף שנה: הר געש חדש נולד בניו זילנד

5.6.2016 / 10:45

מדענים טוענים כי גילו הצטברות גדולה של מגמה כ-200 ק"מ מדרום לעיר אוקלנד, שיכולה להצביע על תחילתו של הר געש חדש באזור. ואולם, הוא לא צפוי להתפרץ בקרוב. "זאת הייתה הפתעה גדולה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היו סדרת רעידות אדמה באזור. האי הדרומי של ניו זילנד/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדענים טוענים כי גילו היווצרות של מגמה ליד עיירה בניו זילנד שעשויה להצביע על תחילתו של הר געש חדש – אולם הם לא צופים התפרצות שלו בזמן הקרוב. הגיאופיזיקאי איאן המלינג אמר כי מאז 1950, הצטבר מתחת לקרקע של עיירת החוף מטטה מספיק חומר סלעי מותך כדי למלא 80 אלף בריכות שחייה אולימפיות. הגילוי עשוי להסביר את סדרת רעידות האדמה שפקדו את האזור בין 2004 ל-2011. העיירה נמצאת 200 ק"מ מדרום-מזרח לעיר אוקלנד.

מאמר שפורסם אתמול (שבת) במגזין האינטרנטי "Science Advances" חשף את הממצאים החדשים. המלינג, החוקר הבכיר של המגזין, אמר כי בעוד באזורים אחרים בניו זילנד יש הרי הגעש פעילים, באזור מטטה לא היו כאלו במשך 400 אלף שנה. "זאת הייתה הפתעה גדולה", אמר. החוקרים טוענים כי נתוני GPS ותמונות לוויין סייעו להם לגלות שטח בגודל 400 קמ"ר שצמח ב-40 ס"מ מאז 1950.

המלינג אמר כי התרוממות הקרקע המהירה שאירעה בין 2004 ל-2011 ככל הנראה גרמה לאלפי רעידות אדמה קטנות. בעבר סברו כי הן נגרמו כתוצאה מתזוזת לוחות טקטוניים. לדבריו, המגמה נותרה כעשרה ק"מ מתחת לפני השטח, עמוקה מספיק כדי לא להתפתח להר געש בזמן חייו. הוא הוסיף כי הר געש יכול להתפתח במשך מאות או אלפי שנים או שהמגמה תתקרר לבסוף ותתקשח.

במטטה חיים כ-650 בני אדם. המלינג אמר כי הוא מקווה שמחקרים נוספים יעזרו למדענים לפתח מערכת התראה מפני רעידות אדמה באזור. הוא אמר כי הציוד המודרני מאפשר להם למדוד במדויק שינויים בקו החוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully