וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לשלוח אתכם לגז": הושחתה אנדרטה בבית קברות יהודי בפולין

31.5.2016 / 11:50

בפעם השנייה בתוך 13 חודשים, אלמונים ריססו כתובות וניתצו סמל של מגן דוד באנדרטה בעיר רייגרוד שבמזרח המדינה, שקהילתה הושמדה בשואה. "מדובר בניסיון למחוק את ההיסטוריה"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(שרת המשפטים איילת שקד נואמת במצעד החיים ביום הזיכרון לשואה ולגבורה)

אלמונים השחיתו אנדרטת הנצחה שהוקמה לזכר הקהילה היהודית של העיר רייגרוד שבמזרח פולין. סמל מגן דוד שהיה על האנדרטה נותץ, ככל הנראה במהלך סוף השבוע, וכתובות אנטישמיות רוססו במקום, בהן "לשלוח אתכם לגז". העירייה פנתה למשטרה בבקשה לחקור את האירוע. זו הפעם השנייה מאז הוקמה בספטמבר 2014 האנדרטה לזכר הקהילה שהושמדה בשואה שאלמונים משחיתים אותה.

הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) גינה את האירוע. "אנדרטה זו הושחתה כבר פעמיים בתוך 13 חודשים, ולכן הפגיעה הנוכחית היא קשה שבעתיים. זו אינה רק התקפה על אנדרטה, אלא מדובר בניסיון למחוק את ההיסטוריה ולמחות את זכרם של אלו שנהרגו בשואה", אמר גדעון טיילור, יו"ר ועדת התפעול של איל"ר.

עוד בוואלה! NEWS:
הגנה עצמית או רצח? העליון יכריע בערעור האדם שרצח את האנס שלו
"שמחה מהולה בעצב": לאחר שהאב מת בפיגוע המשפחה ערכה לבנו "חאלקה"
"אין מספיק עמדות ימין": מהומה בכנס "שוברים שתיקה" בבן גוריון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האנדרטה שהושחתה בבית העלמין ברייגרוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו, "הרשויות חייבות לנקוט צעדים רציניים כדי למצוא את הפושעים ולהגן על אתר הנצחה זה ואתרים דומים אחרים בפולין". איל"ר פועל להשבת רכוש, פרטי וקהילתי, שנלקח מיהודים במדינות אירופה במהלך השואה, למעט באוסטריה ובגרמניה. בין היתר פועל הארגון, בשיתוף עם קהילות יהודיות מקומיות, לניהול משא ומתן עם ממשלות על מנת להגיע להסכמים ולהביא לחקיקה בנושא השבת רכוש.

האנדטרה הוקמה במסגרת פעולות לחידוש ושימור בית הקברות היהודי ברייגרוד, שהוקם ב-1719 ונהרס במלחמת העולם השנייה. זאת, כחלק מפעילות משותפת של צאצאי הקהילה היהודית של העיר ושל הקרן לשימור המורשת היהודית בפולין (FODZ), שהוקמה על ידי איגוד הקהילות היהודיות בפולין ואיל"ר. האנדרטה, שעוצבה בישראל, הוצבה בסמוך לבית הקברות היהודי, בטקס בהשתתפותו של הניצול היהודי האחרון שנותר בעיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האנדרטה לפני ההשחתה/מערכת וואלה!, צילום מסך

היהודים הראשונים התיישבו ברייגרוד כבר בשנת 1587. היזם והנדבן היהודי הנודע יצחק וולפסון הוא יליד העיר. באמצע המאה ה-19 היו 86 אחוז מתושבי העיר יהודים ומספרם הגיע ל-1,659. בתחילת המאה ה-20 היגרו יהודים רבים למערב. בשנת 1941 נכבשה העיר על ידי הגרמנים. כ-130 יהודים הוצאו להורג בירייה והיתר נשלחו בסתיו 1942 למחנות השמדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully