וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה בביקורת חריפה נגד שקד: "פוגעת במעמד ובסמכות"

31.5.2016 / 1:25

פרסום ראשון: שפירא שיגר מכתב נגד שרת המשפטים על כך שהודר מהליך ניסוח חוק נציבות הביקורת על הפרקליטות. במכתב ששיגר כינה את חלק מסעיפי החוק "תמוהים"

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

(צפו: השרה שקד מגיבה להתפטרות גרסטל בצל מאבק הפרקליטים, בחודש שעבר)

מבקר המדינה יוסף שפירא מתח ביקורת חריפה על כך שהודר מהליך ניסוח חוק נציבות הביקורת על הפרקליטות, וכינה את חלק מסעיפיו "תמוהים". במכתב ששלח המבקר לשרת המשפטים איילת שקד בשבוע שעבר, כתב שפירא כי ראוי לשלב את משרדו בהליך, וזאת "כדי למנוע פגיעה אפשרית כלשהי במעמדו ובסמכויותיו של מבקר המדינה".

במכתב, שהעתקיו נשלחו גם ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ולפרקליט המדינה שי ניצן, כתב שפירא כי הוא רואה במשרד המבקר גוף שיכול לפקח על עבודת הפרקליטות. לפי הצעת החוק הנוכחית, הנידונה בימים אלו במשרד המשפטים, נציבות הביקורת על מערך התביעה (הנבת"ם) תהיה זו שמופקדת על מערך התלונות הפרטניות נגד פרקליטים, כשאת הביקורת המערכתית תבצע יחידת ביקורת פנימית במשרד המשפטים.

עוד בוואלה! NEWS:
שקד מגנה את השתלחות חברו של קובי פרץ בשופטת: "קו אדום"
אחרי שבועיים: הפרקליטים סיימו את השביתה וישובו לבתי המשפט
המדינה דרשה צו מניעה לשביתת הפרקליטים: "העיצומים לא מוצדקים"

הילה גרסטל, מועמדת לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. אוקטובר 2015. ניב אהרונסון
פרקליטי המדינה טענו כי היא חרגה מסמכותה. גרסטל/ניב אהרונסון

"טבע הדברים הוא שמהותה של הצעת החוק רלוונטית למשרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, אחריותו וסמכויותיו", כתב שפירא. "יש להצר, אפוא, על כך שעד כה לא הובאה הצעת החוק לעיוננו לקבלת התייחסותנו, ולמצער, אף לא לידיעתנו".

לטענתו, סוגיות מרכזיות בחוק המעלות "תמיהות", ובהן היקף סמכויותיו של גוף הביקורת החדש שיוקם, השפעת הקמתו על אחריותו של מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מיקומו המתאים וכפיפותו של הגוף החדש והיקף הגורמים המבוקרים על ידו. בנוסף, כתב המבקר לשקד כי מעורבות משרדו נדרשת בין היתר כדי "לוודא שנלמדו הלקחים הקמת נציבות הביקורת והתנהלותה עד כה".

החוק החדש מתבסס בעיקרו על ממצאי דוח מבקר המדינה לשעבר אליעזר גולדברג שהמליץ על פיצול גוף הנציבות. השופטת בדימוס הילה גרסטל, שעמדה בראש הנציבות, התפטרה מתפקידה בתום סכסוך ארוך עם ארגון פרקליטי המדינה וצמרת משרד המשפטים, שביקרו את התנהלותה וטענו כי היא חרגה מסמכותה. התפטרותה הגיעה לאחר שפורסם כי החוק החדש של שקד יפצל בשנה השנייה לתוקפו את מערך הנציבות, ויפריד בין האגף הפרטני שיישאר כגוף חיצוני, לבין האגף המערכתי שיוכפף ליחידת ביקורת פנימית במשרד המשפטים.

במקביל, בימים אלה מתנהל דיון בבג"ץ נגד פרסום דוח שהכינה גרסטל, העוסק בקשרים הפסולים שבין המכון הפתולוגי ופרקליטות המדינה. בעתירה שהוגשה על ידי 11 פרקליטים נטען כי יש למנוע את פרסום הדוח במתכונתו הנוכחית. מחר יתקיים דיון בוועדת חוק, חוקה ומשפט בנושא חוק הנציבות, שבו צפויה להופיע הנציבה גרסטל, נציגי משרד המשפטים וארגון הפרקליטים. מוועדת חוקה נמסר כי נציגי משרד המבקר הוזמנו אף הם לדיון.

השרה איילת שקד, ישיבת ממשלה, 22 במאי 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
"נשמח לקבל גם את הערות מבקר המדינה". שקד/פול צלמים, אמיל סלמן

מלשכת שרת המשפטים נמסר בתגובה: "תזכיר חוק נציבות ביקורת מייצגי המדינה בערכאות עבר לעיון הגורמים השונים, בכלל אלה גם משרד מבקר המדינה. גופים רבים העירו הערות חשובות על התזכיר, ובזכותן הוא השתפר מאוד ביחס לטיוטה הראשונית שהופצה. נשמח לקבל גם את הערות מבקר המדינה".

(עדכון ראשון: 22:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully