וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר הסרטן: "ניידים הם לא סיגריות - אך הקשר לסרטן אמיתי"

29.5.2016 / 21:15

מנהלת היחידה לסרטן ולקרינה בבית החולים תל השומר התייחסה למחקר האמריקני באולפן וואלה! NEWS והבהירה כי מדובר בתוצאות אמינות ובעלות השפעה. "לא אמרתי זאת עד היום, אבל כעת אני חושבת שהטלפונים גורמים לסרטן"

עריכת תוכן: סוגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן, סטילס: תום רוכלין

מחקר אמריקני חדש מוכיח שהקרינה הסלולרית מהטלפון שלנו עלולה לגרום לסרטן. את המחקר המקיף, שהתפרסם בסוף השבוע בוול סטריט ג'ורנל, ביצע האיגוד הלאומי האמריקני לטוקסיקולוגיה על חולדות. פרופ' סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לסרטן וקרינה במכון גרטנר שבבית החולים תל השומר, הגיעה לאולפן וואלה! NEWS כדי לדבר על משמעות הממצאים. לדבריה, "אני היום חושבת ששני המחקרים ביחד מראים שטלפונים סלולרים גורמים לסרטן. זה משפט שלא אמרתי אותו עד עכשיו, כחוקרת בתחום".

"אני תמיד נזהרת ומדגישה שהמחקר לא דפנטיבי, אבל המחקר הזה הוא מחקר מאוד גדול, מבוקר היטב, שהתכוננו לו במשך הרבה מאד שנים וביצע אותו גוף מאוד מקצועי", אמרה סדצקי. "המחקר הזה אמנם בדק חולדות, אך למעשה מחקר אפדימיולוגי שבוצע כאן בישראל על בני אדם ותוצאותיו פורסמו ב-2010 הגיע למסקנות מאוד דומות.

"במחקר האחרון, לקחו חולדות והקרינו עליהן קרינה שדומה לקרינה סלולרית, שהן היו חשופות לה בכל הגוף. מצאו אצלן גידולים במוח ובמערכת העצבים ההיקפית", הסבירה סדצקי. "זאת, בעוד שאצל העכברים ששימשו ביקורות במחקר, שלא נחשפו לקרינה, לא התפתח אף גידול".

לקריאה נוספת:
הרופאים ספקנים לגבי פריצת הדרך בחקר סרטן השד: "זו רק ההתחלה"
פריצת דרך בחקר הסרטן: נמצא "עקב אכילס" של המחלה

אישה שוכבת במיטה ומשתמשת בסמארטפון. ShutterStock
להרחיק את מוקד הקרינה מהגוף/ShutterStock

סדצקי צופה כי למחקר תהיה השפעה גדולה. לדבריה, "ארגון הבריאות העולמי מסווג את כל החומרים בעולם על פי דרגת הסרטון שלהם. אם לפני כמה שנים טלפונים סלולריים סווגו כמסרטן אפשרי, אין לי ספק שעכשיו ארגון הבריאות העולמי יעלה קטגוריה. אולי לא נגיע לאזהרה כמו של סיגריות, אבל אנחנו מדברים על קשר נכון ואמיתי וזו צריכה להיות הנחת העבודה שלנו מעכשיו".

גם אם רובנו לא נפסיק להשתמש בטלפונים סלולריים בקרוב, עדיין יש דרכים לצמצם את הנזק. לדברי סדקצי, "הקרינה הכי משמעותית היא מהשיחות. עיקר החשיפה מהטלפון היא פשוט בגלל הקרבה לגוף. לכן הכי חשוב זה השיחות. חשוב לדבר באוזניה, גם אם אלחוטית, למרות המיתוסים עליה. בנוסף, חשוב להרחיק תמיד את המוקד מהגוף: לא לשאת על הגוף, לשים על השולחן בעת דיבור, לא לשים את הטלפון ליד הראש, לא לישון בחדר שיש בו ראוטר".

לגבי ילדים, לטענת סדצקי, "אין ספק שככל שגיל החשיפה נמוך יותר הסיכון לסרטן עולה. צריך לחשוב מה עושים עם הילדים, מאיזה גיל נתונים להם טלפון סלולרי – ואני בכלל לא בטוחה שלא צריך לאסור טלפונים סלולריים בית הספר. לגבי נשים בהיריון, אם מדברים הטלפון באוזן הוא מספיק רחוק מהבטן כדי שהוא לא יגיע לעובר. אבל צריך לזכור שנשים בהריון ששמות מחשב נייד על הבטן, למשל, מקרינות את העובר שלהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully