וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון, קבל החלטה נכונה - ופרוש מהממשלה

29.5.2016 / 18:40

די בעזיבתו האמיצה של השר אבי גבאי כדי להבהיר לשר האוצר שבעת הזו, אין מקומו בממשלה הנוכחית. מליברמן לא צריך לדאוג, שהרי הוא לחוד והבטחותיו לחוד, אבל הממשלה הזו לא תיפול בידי החרדים ובנט, והמחויבות של כחלון בפני העם מחייבת אותו לומר "עד כאן"

התפטרותו של השר אבי גבאי יכולה לשמש אמתלה מצוינת לשר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, לגאול את ישראל מממשלת נתניהו הנוכחית. ישנן מספיק סיבות טובות לעשות זאת, אלא שלשם כך דרוש אומץ פוליטי, שאר רוח והתעלות מעל שיקולים אלקטורליים צרים. האם משה כחלון בשל לכך? האם הוא מוכן לשים קץ לממשלת הימין הקיצונית, ההזויה והפונדמנטליסטית? בכך אין שום ודאות.

ככלות הכל, כחלון פוליטיקאי, אך מי שבנה לעצמו תדמית של אדם ישר, בעל ערכים ועקרונות נעלים, אינו יכול להשקיף מהצד ולהשלים עם ממשלה אווילית, צינית עד כאב, שבראשה עומד אדם המודרך על ידי אינטרסים זרים לחלוטין. מינוי ליברמן לשר ביטחון והדחתו של יעלון הם מעשים ציניים, בלתי ראויים, ומעל הכול, מעשים המסכנים את ביטחון אזרחי ישראל.

בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית, אין אפשרויות רבות להפיל את הממשלה; כל מפלגות הקואליציה מעולם לא שבעו נחת כמו בממשלה הנוכחית. המפלגות החרדיות הצליחו להשיג את המיטב והמרב - ביטול החוק לשווין בנטל, קצבאות ומה לא. אין להן סיבה אמיתית לעזוב את הקואליציה המיטיבה עמן כפי שמעולם לא היטיבו.

שר האוצר משה כחלון. מרץ 2016. ראובן קסטרו
זו העת להחלטה נכונה - פרישה מהממשלה. כחלון/ראובן קסטרו

גם מפלגת הבית היהודי לא תמהר לעזוב את הקואליציה. הקולות המאיימים הנשמעים מפיהם של בנט וחבריו נועדו לצרכים אלקטורליים מובהקים. שר החינוך צודק מאוד בביקורתו על תפקוד הקבינט המדיני-ביטחוני. כל מי שחקר את הנושא יסכים עם בנט. כל מי שהיה חבר קבינט יכול לאשר שבנט צודק. כל ועדות החקירה הצביעו על ליקויים חמורים בתפקוד הקבינט הביטחוני לדורותיו.

התעקשותו של בנט לתקן את הפגמים צודקת לחלוטין, גם אם הצעתו לתיקון אינה הטובה ביותר, בלשון המעטה. מה שמדאיג הוא שגם בנט יודע שנתניהו לא ישנה את מהות עבודתו, גם אם שיטת העבודה תשונה. גם בנט יודע היטב הממשלה הנוכחית היא הרע במיעוטו. לא בנט ולא מפלגתו יעזבו את הקואליציה ויפילו את הממשלה. לבסוף, תימצא הנוסחה להוריד את בנט מן העץ ונתניהו יוכל לומר שביטחון ישראל מובטח עתה כפי שמעולם לא היה כי הרי נמצאה הנוסחה הגואלת. המצער הוא, שמה שהיה הוא שיהיה.

הבטחות לחוד, ליברמן לחוד

ליברמן, בניגוד למומחים ומעריכים אחרים, לא יפציץ את סכר אסואן וגם לא ימוטט את שלטון חמאס. ליברמן בונה על העתיד, והעתיד הוא לכבוש את בוחרי הימין. ליברמן רוצה להיות ראש ממשלה. ברזומה שלו חסר הניסיון הצבאי. כשר ביטחון ליברמן ינסה ללמוד את המטריה. יש לו מספיק זמן. בבוא היום, יוכל ליברמן לטעון שהוא מוכן לקחת על עצמו את תפקיד ראש הממשלה. זו מטרתו ובעבורה הוא מוכן לבלוע הרבה צפרדעים בדרך.

מישהו זוכר מה קרה להבטחתו של ליברמן לגבי השוויון בנטל? הנה תזכורת מלפני כחצי שנה, והיא מובאת כאן כלשונה:

"אי אפשר להתעלם מהעיתוי האומלל שדווקא בשבוע הבא ממשלת ישראל מביאה חוק שמבטל את השוויון בנטל", אמר אז ליברמן. "בכלל, מה שעובר על הליכוד - הכניעה המוחלטת שלו למפלגות חרדיות, נוגדת את כל הרוח של הציונות. כל ההתנהלות פה של משרד הביטחון היא בלתי סבירה בעליל. כל העיתונאים כאן כותבים ששר הביטחון דיבר בהתלהבות רבה בקבינט על מחוות לפלסטינים. הייתי מצפה משר הביטחון שידבר קודם כל על ביטחון ישראל ורק אז על מחוות לפלסטינים, לא הפוך. בנושא ביטול השוויון בנטל, בעיתוי הזה, שבו אנחנו מתמודדים עם אינספור אתגרים ביטחוניים - אנחנו רואים מה קורה ביו"ש, בירושלים, יש איומים מעזה כל שבוע, או ירי טילים על ישראל, אנחנו רואים מה קורה בצפון, מה קורה בסיני, מה קרה עם המטוס הרוסי, כמה המצב מסובך בסוריה ולבנון. בעיתוי הזה, לבטל את השוויון בנטל זו פגיעה באותם אנשים שכל הנטל נופל עליהם. גם שירות פעיל, גם עבודה וגם תשלום מסים? אין לזה שום הצדקה הלכתית".

דברים כדורבנות. עתה, כשליברמן שר ביטחון, לבטח ישנה את המצב הזה מן היסוד. ובכן, זה לא יקרה כי ליברמן יודע מה התוצאה. מה אכפת לו מהבטחות? כאלה היו הרבה, החל מברית הזוגיות, גיור קל, וכן הלאה. כל ההבטחות נותרו על הנייר.

כחלון יודע מיהו ראש הממשלה, מיהו ליברמן, ומה מטרותיהם. כחלון יודע היטב שהימין הקיצוני בממשלת נתניהו מבקש להפוך את ישראל למעוז של דיקטטורה בזויה. בגלל כל אלה ועוד סיבות אחרות, על כחלון לעשות מעשה, להפיל את הממשלה הרעה הזו, ולגאול את עם ישראל ממנה.

צ'לו רוזנברג הוא פרופסור, היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully