וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כנראה בנכם בין ההרוגים": אלה הנהלים החדשים בצה"ל בזמני מלחמה

29.5.2016 / 18:00

שינוי באופן ההודעה על הרוגים, נהלים חדשים בנוגע לבנים יחידים, והרחבת המוקדים הטלפוניים הם רק חלק מהשינויים שנשקלים בצה"ל כחלק מהפקת לקחי המלחמות בעשור האחרון. אכ"א המליץ: הורים לא יוכלו לבטל את האישור לבנם להיות לוחם

צילום: ראובן קסטרו, עריכה: ניר חן

(שיחה עם קציני נפגעים בצה"ל - ריאיון לאולפן וואלה! NEWS מיום הזיכרון)

עשור לאחר מלחמת לבנון השנייה ושנתיים לאחר מבצע "צוק איתן", הוחלט בצה"ל על כמה שינויים ארגוניים מהותיים באגף כוח האדם. בין היתר, בשל המהירות שבה עובר מידע ללא בקרה בעתות מלחמה ברשתות החברתיות, נשקלת האפשרות למסור למשפחות החללים "הודעה בספק" על מות בנם עוד לפני שהסתיים הליך הזיהוי המלא. מסתמן כי נוסח ההודעה יהיה: "ככל הנראה בנכם הוא בין ההרוגים".

כמו כן, יינתן מענה טלפוני לציבור הרחב שדורש בשלום החיילים בזמן לחימה. המוקדנים יהיו מחוברים למערכת נתונים בזמן אמת, ויעדכנו את בני המשפחה אם החייל בסדר או שיש לבדוק את מצבו מאחר שלא הכל כשורה. כמו כן, בוצעה בחינה מחדש של ארגון קציני הערים וההיערכות לחירום, ולפיכך יאוחדו כל קציני הערים עד לקיץ הקרוב למרכז אחד. עוד הוחלט למנוע ממפקדים להעניק מענה וסיוע חריג מהפקודות לבני משפחות של נפגעים כדי לא ליצור הבדלים בין המשפחות והחיילים.

התרומות לחיילים בעת מבצע או מלחמה ימוקדו, ואגף כוח אדם יכריז על פריטים מסוימים שנבחרו מראש לתרומות ועל מוקדי איסוף של האגודה למען החייל ברחבי הארץ. כמו כן, יאכפו באכ"א את קבלת התרומות ישירות ליחידות השונות, המנוגדות לפקודות. חיילים ומפקדים שייתפסו בשגרה ובחירום מקבלים תרומות, ייענשו. לאחרונה הודח נגד בחטיבה סדירה שקיבל תרומות בניגוד לפקודות.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
עיריית בית שמש ארגנה אירוע חינוכי עם הפרדה בין נשים וגברים
מלכת השושנים בבית המשפט: בן זקן מואשמת בהפרעה לשוטר
אחד הצעירים שנעצר באלימות ברחובות: "אני מושפל, הכול סטיגמות"

טנקים סמוך לגבול רצועת עזה. מאי 2016. AP
מפקדים לא יוכלו להעניק סיוע חריג ללוחמים שלהם. חיילים בגבול הרצועה/AP

עוד נבחנה מחדש סוגיית הבנים היחידים, לאחר שבמבצע "צוק איתן" תשעה לוחמים הוצאו מאזורי הלחימה משום שהוריהם משכו את החתימה שמאפשרת להם להילחם. באכ"א המליצו על שינוי הפקודה בסוגיה, כך שיובהר להורים כי אם יחתמו על האישור שמתיר להם להיות לוחמים – לא יוכלו לחזור בהם. סוגיית החיילים שהם בנים למשפחות שכולות עדיין בבחינה.

נוהל נוסף שייושם הוא הכנה מנטלית לחיילים על ידי מפקדי מחלקות שיוכשרו לכך, לפני שייכנסו לפעילות מבצעית בדגש על מבצע או מלחמה. לא יהיה מדובר רק על הוראות הפתיחה באש, אלא גם מיקוד בנתוני האזור ודרכי הפעולה המתבקשות. עוד הוחלט כי לשם התייעלות, ולשם התייעלות נבחנת באכ"א יצירת 'דסקית חכמה' לחיילים בשירות סדיר ובשירות מילואים, שתדווח היכן הם נמצאים בזמן אמת.

תרגיל פתע באוגדת עזה. מרץ 2015. דובר צה"ל
הלוחמים יכבלו הכנה מנטלית לפני פעילות מבצעית. תרגיל פתע באוגדת עזה, מרץ 2015/דובר צה"ל

מערך "המפיצים" - חיילים בשירות מילואים שמפיצים בעת חירום צווי גיוס – יבוטל. פעולת האיסוף של חיילי המילואים תתבצע במקרים חריגים במיוחד. לעומת זאת, נבחנת הקמה של פלוגות חרדים נוספות במילואים, מאחר שהיום קיימת רק אחת.

באכ"א ממשיכים לבחון גם את הטיפול בסגן הדר גולדין, שנהרג במבצע "צוק איתן" ונקבר בישראל, אך כפי הנראה גופתו מוחזקת בידי חמאס ובשונה מסמל-ראשון אורון שאול, שמקום קבורתו לא נודע, מבקשת משפחתו להגדיר מחדש את מעמדו המיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully