וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 שנות מאסר לדיקטטור האחרון של ארגנטינה על העלמת פעילי שמאל

29.5.2016 / 9:15

העונש נגזר על ריינלדו ביניונה, שכבר כלוא בגין עבירות אחרות שאירעו בשלטונו, בשל תיאום מבצע "קונדור" עם משטרים צבאיים אחרים באמריקה הלטינית במהלך שנות ה-70 וה-80

ריינלדו ביניונה, נשיא ארגנטינה לשעבר, במהלך משפט שבו נגזרו עליו 20 שנות מאסר בגין פשעים שביצע בזמן שלטונו, 27 במאי 2016. רויטרס
שיתף פעולה עם דיקטטורים אחרים. ביניונה בבית המשפט, שישי/רויטרס

מנהיג החונטה הצבאית האחרון בארגנטינה ריינלדו ביניונה הורשע ביום שישי על ידי בית משפט בארגנטינה יחד עם עוד 16 קציני צבא לשעבר בגין מעורבותן במעשי חטיפה ובהתנקשויות בפעילי שמאל במהלך מבצע "קונדור". ביניונה, בן 88, היה הדמות הבכירה ביותר מבין אלו שעמדו למשפט והוא נשלח ל-20 שנות מאסר. הוא כבר מרצה עונש מאסר עולם שנגזר עליו ב-2010.

על 14 מבין יתר המורשעים נגזרו בין שמונה ל-25 שנות מאסר ושניים זוכו. הפעולה, שהתרחשה בשנות ה-70 וה-80, הייתה בתיאום בין המשטרים הצבאיים בארגנטינה, בצ'ילה, בפרגוואי, בברזיל ובבוליביה, ובמסגרתה נרדפו ונרצחו אנשי אופוזיציה. ההחלטה זכתה לשבחים מצד פעילי זכויות אדם.

פשעים שונים שהתרחשו בזמן מבצע "קונדור" כבר נידונו במשפטי עבר, אך גזר הדין האחרון היה הראשון שהתמקד בעצם ההשתתפות בו. "הפסיקה הזאת, סביב התיאום בין הדיקטטורות הצבאיות באמריקה לבצע זוועות, יוצרת תקדים משמעותי להבטיח שהפרות חמורות אלו של זכויות אדם לא יתרחשו יותר באזור", אמר בשיחת טלפון חוזה מיגל ויואנקו, האחראי על אמריקה בארגון משמר זכויות האדם.

בית המשפט התייחס בגזר דינו להיעלמותם של 105 אנשים במהלך הדיקטטורה בארגנטינה, שהתקיימה בין 1976 ל-1983. "נקבע כי הטרור בחסות המדינה שהתרחש בארגנטינה לא רק היה פשע, אלא גם כי הוא תואם עם דיקטטורות אחרות", אמרה לוס פלמאס סלודה, עורכת דין שייצגה רבים מהתובעים בתיק הזה.

מבצע "קונדור", שנקרא על שמו של העוף הענק המתגורר ברכס הרים המשתרע בגבול צ'ילה וארגנטינה, תואם מחדר מבצעים משותף במטה המשטרה החשאית של צ'ילה בעיר סנטיאגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully