וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחה החוק לביטול ועדות קבלה בקיבוצים: "אפליה בחסות החוק"

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

29.5.2016 / 18:20

ועדת השרים דחתה את הצעתו של ח"כ יוסי יונה מהמחנה הציוני, לאחר שעורר התנגדות קשה במפלגתו, ובכללם ח"כ איתן ברושי. לדברי יונה, הצעתו נדחתה בעקבות "ציר אליטיסטי משותף יחד עם הבית היהודי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ציר אליטיסטי משותף". ח"כ יוסי יונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועדת השרים לחקיקה דחתה היום (ראשון) הצעת חוק לביטול ועדות הקבלה ביישובים הקהילתיים בנגב ובגליל. ההצעה, שהוגשה על ידי ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני), עוררה התנגדות עזה בתוך במפלגה, ובכלל זה ח"כ איתן ברושי, נציג התנועה הקיבוצית במחנה הציוני, שהפעיל לחץ על חברי מפלגת העבודה ועל חברי ועדת השרים.

הצעת החוק לביטול ועדות הקבלה, עליה חתמו כמחצית מחברי סיעת המחנה הציוני וח"כים נוספים ממפלגות הליכוד, כולנו וש"ס, קראה לבטל סעיף בתיקון לפקודת האגודות השיתופיות, המעניק לוועדות קבלה בישובים הקהילתיים שיקול דעת נרחב בכל הנוגע לדחיית מועמדים. לטענת יונה, ממייסדי הקשת הדמוקרטית המזרחית, למרות שהחוק אוסר על אפליה, התיקון המדובר מאפשר דחיית מועמדים בטענה ש"המועמד אינו מתאים לחיי חברה בקהילה" וכן במקרה של "חוסר התאמה של המועמד למרקם החברתי-תרבותי של היישוב הקהילתי".

לטענת יונה, בפועל מתבצעת בחסות החוק אפליה על בסיס גיל, מוגבלות פיזית, וכן כלפי חברי הקהילה הגאה, יוצאי אתיופיה, יוצאי מדינות חבר העמים לשעבר ומזרחים. "שנים ארוכות נעשה שימוש מחפיר בוועדות הקבלה ביישובים הקהילתיים כדי לדחות מועמדים שכל חטאם שארץ המוצא שלהם, גזעם, חזותם, חיתוך דיבורם, השכלתם, מעמדם הכלכלי, גילם או נטייתם המינית הביאו לדחיית בקשתם לגור ביישובים אלה", אמר יונה. לדבריו, הצעת החוק נועדה למגר את "הסלקציות הבלתי מוסריות האלה".

עוד בוואלה! NEWS:
סקר ראשון אחרי קריסת המו"מ: יחימוביץ' ומרגלית צמודים, הרצוג צולל
ח"כ יונה על המגעים בין הרצוג לנתניהו: "התוצאות היו מביכות"
ביקורת חריפה נגד הרצוג בישיבת הסיעה: "הוצאת אותנו טיפשים"

קיבוץ יחד. ספק – Family Guide,
החוק הקיים מאפשר דחיית מועמדים בשל "חוסר התאמה". קיבוץ בארץ/ספק – Family Guide

בעקבות הדחייה האשים יונה את ברושי בהקמת "ציר אליטיסטי משותף" עם הבית היהודי לסיכול החוק, ואמר כי בכוונתו להילחם על כך מחר בישיבת סיעת המחנה הציוני. "התנגדות הממשלה לחוק מהווה פגיעה בסולידריות, בשוויון ובאחדות העם. איפה כל השרים החברתיים שמדברים בשם עזרה לפריפריה?", אמר יונה אחרי הדחייה. "יש סקטורים בעם וגם במפלגה שלי שפועלים להשאיר את החומות בינינו". לדבריו, "זו סטירת לחי למרחב הכפרי".

ברושי, מנגד, הודה לשרים "שהבינו את צרכי ההתיישבות ודחו את את הצעת החוק "הפופוליסטית" של ח"כ יונה, שעוררה זעם בקרב תנועות המושבים והקיבוצים, המהווים לובי חזק במפלגת העבודה. "דברי ההסבר של הצעת החוק היו כתב שטנה נגד ההתיישבות כולה. פעם נוספת הוכח שיוסי יונה שייך לקבוצה הפוסט ציונית, אינו מייצג את בוחרינו וגורם נזק למפלגת העבודה ולמחנה הציוני כולו", אמר ברושי לאחר ההצבעה.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
סיעת המחנה הציוני, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועה איזנשטט
המושבים והקיבוצים הם לובי חזק במפלגה. ישיבת סיעת המחנה הציוני בשבוע שעבר/נועה איזנשטט

בסוף השבוע ח"כ ברושי פנה להרצוג וליו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ מירב מיכאלי, בדרישה למנוע מח"כ יונה להעלות את הצעת החוק, עליה חתמו שורה של ח"כים מהמחנה הציוני ובהם שלי יחימוביץ', איתן כבל, חיליק בר ואחרים. במקביל, ראשי מועצות ופעילים בהתיישבות העובדת הפעילו לחץ רב על חברי הכנסת ממפלגת העבודה נגד הצעת החוק, אותה הגדירו כ"פופוליסטית ומסוכנת".

"בבחירות האחרונות המרחב הכפרי 'תרם' כארבעה מנדטים למחנה הציוני. אחוז ההצבעה בחלק גדול מהישובים הוא משמעותי ורבים מהם אף סייעו באזורים אחרים בזמן הבחירות", כתב מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי דודו קוכמן בהודעת דואר אלקטרוני ששיגר ליו"ר הסיעה מיכאלי עם העתקים לכל הח"כים. "היוזמה שעומדת להגיע לוועדת השרים לחקיקה הפתיעה אותנו ואנו נביא לסיכולה, אך במבחן המציאות היוזמה הזו מאכזבת ומחייבת דיון דחוף על דרכינו", כתב. לטענת ברושי, משיחות שקיים עלה כי חלק ניכר מחברי הכנסת שחתמו על ההצעה לא הבינו את משמעותה.

ברושי אף קיים מגעים עם שרים החברים בוועדת שרים לחקיקה וביקש מהם להצביע נגד החוק וגם גייס את התנועה הקיבוצית, הקיבוץ הדתי ותנועת המושבים לפנות אל השרים. לפי ההערכה, שרי הבית היהודי יצביעו נגד ההצעה ובסביבתו של ברושי הביעו ביטחון שהיא תיפול. "לא אאפשר ליוסי יונה ולחברים אחרים לגרום לכך שסיעת המחנה הציוני תוביל לחקיקה שמטרתה היא פגיעה בהתיישבות", אמר. בסביבתו של ברושי תקפו בחריפות את יונה ואת מה שהגדירו "צביעות".

"אנשי ההתיישבות בכנסת דואגים ליישובים מכל האזורים בארץ וללא הבדלי מוצא, גזע ומין. למי יוסי יונה דואג? מאז שהקים שדולה לצדק חלוקתי הוא לא עשה כלום בנושא. מוטב שבמפלגה ציונית ושורשית שהוקמה על ידי ההתיישבות לא יהיו חברים כאלו אשר לא מזדהים עם ערכים אלה", אמרו.

(עדכון ראשון: 08:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully