וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנגד למתווה הגז וספג ביקורת מארגוני סביבה: כהונתו של השר היוצא

28.5.2016 / 7:00

אבי גבאי, שהצהיר השכם והערב על כוונותיו לטפל בזיהום האוויר במפרץ חיפה, גם זכה לביקורת על נטייתו, לדברי הארגונים הסביבתיים, לטובת המפעלים. התפטרותו עוררה רגשות מעורבים: "ניסה לחולל שינוי"

צילום: יותם רונן, עריכה: אוהד פיטר

התפטרותו של השר להגנת הסביבה אבי גבאי תפסה אתמול (שישי) את ארגוני הסביבה ברגשות מעורבים. גבאי התבלט בהתנגדותו העיקשת למתווה הגז, ואף קטע את חופשתו המשפחתית כדי להצביע נגד אישורו בממשלה. זאת ועוד, הוא הציב בראש סדרי העדיפויות שלו את הטיפול בזיהום האוויר במפרץ חיפה, הגורם לתחלואה העודפת באזור. אך לאורך כל שנת כהונתו ספג ביקורת נוקבת מארגוני הסביבה שטענו שוב ושוב, כפי שהם טוענים גם היום, כי גבאי היטיב עם התעשייה המזהמת יותר מאשר עם איכות הסביבה.

"אנו מצרים על לכתו של השר להגנת הסביבה. גם אם לא הסכמנו תמיד, השר גבאי הטיב לנתב באחריות את מדיניות המשרד להגנת הסביבה והבין כי הגנה על הסביבה ועל שלום הציבור אחד הם", אמרו היום בארגון "גרינפיס" שנאבק רבות נגד אישור מתווה הגז. "השר ניסה לחולל שינוי ונלחם נגד בעלי אינטרסים זרים, כאלה ואחרים, שביקשו להמשיך ללכלך כדי למקסם רווחים על חשבוננו", הוסיפו וציינו כי "גבאי נאבק באומץ מול ניסיון שר האנרגיה יובל שטייניץ לקשור אותנו לפחם הורג במאה הקרובה ופעל לקידום אנרגיות מתחדשות ותעשייה ברת קיימא".

לקריאה נוספת:
השר גבאי מתפטר: "מינוי ליברמן - הצפרדע שכבר לא יכולתי לבלוע"
יעלון על התפטרות גבאי: "מעריך אותו, הוכיח שאפשר אחרת"
סקר: מפלגה בראשות יעלון, סער וכחלון תנצח את הבחירות

מסיבת עיתונאים שכינס השר להגנת הסביבה אבי גבאי בתל אביב 27 מאי 2016. מגד גוזני
לאורך כל שנת כהונתו ספג ביקורת נוקבת מארגוני הסביבה. גבאי, היום/מגד גוזני

השר גבאי נכנס לכהונתו במשרד להגנת הסביבה עם פרסום מסמך גרוטו שעורר סערה ציבורית גדולה אשר הציבה לראשונה בראש סדר היום הציבורי את הקשר בין התחלואה במפרץ חיפה לזיהום באזור. "השר אבי גבאי שהצהיר על עצמו בכל הזדמנות שהוא איש עשייה ולא פוליטיקאי מסיים שנה במשרד להגנת הסביבה, עם עשייה מאוד שנויה במחלוקת והרבה מדי מהלכים פוליטיים", הגיבה הבוקר ליאורה אמיתי, מנכ"לית עמותת אל"ס (אזרחים למען סביבה) ממובילות המאבק נגד הזיהום במפרץ חיפה.

באפריל 2015 התפרסם מכתבו של פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שהצביע על קשר בין תחלואת הסרטן העודפת בקרב ילדי מפרץ חיפה לבין זיהום האוויר באזור. לאורך כהונתו הקצרה הצהיר, כמו גם בנאומו היום, גבאי על כל במה אפשרית כי הוא עוסק באופן יום-יומי במאבק בזיהום האוויר במפרץ ואף סיפר כי נהג לקיים פגישות רבות עם ארגוני הסביבה בחיפה ובסביבתה.

אלא שפעמים רבות, מתחו עליו ביקורת הארגונים הסביבתיים בטענה כי הוא אינו קשוב, לא מטפל בבעיות הזיהום המהותיות ביותר במפרץ ולא פועל דיו לאכיפת הגורמים המזהמים. בשונה מהמציאות, כפי שתיארו אותה הארגונים, הצהיר גבאי לאורך כל הדרך, גם בריאיון לאולפן וואלה! NEWS, כי המפעלים במפרץ חיפה אינם חורגים מהתקנים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
מפעל דור כימיקלים, מפרץ חיפה, אפריל 2015. המשרד להגנת הסביבה,
לכל אורך הדרך הצהיר גבאי כי המפעלים במפרץ חיפה אינם חורגים מהתקנים. מפרץ חיפה/המשרד להגנת הסביבה

גם התכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה, שעליה הכריז במסיבת עיתונאים חגיגית בדצמבר באחרון, ספגה ביקורת קשה מצד ארגוני הסביבה. הארגונים אמרו בשעתו כי בזמן שמרבית זיהום האוויר נגרמת ממפעלי התעשייה הפטרוכימית במפרץ, התכנית הלאומית שבה הושקעו 330 מיליון שקלים לתקופה של חמש שנים, עוסקת בעיקר בצמצום זיהום האוויר מתחבורה ולא מהמפעלים המזהמים.

בתחילת השנה נפלה על ראשו של השר פצצה נוספת. ממצאי הביניים של המחקר האפידמיולוגי שנעשה באוניברסיטת חיפה נחשפו, ואלה העלו כי תינוקות במוקדי הזיהום בחיפה נולדים עם ראש קטן יותר ובמשקל נמוך יותר. אלא שכמו בסערה שהתחוללה באפריל 2015, גם במקרה הזה, מיהרו גבאי ושר הבריאות יעקב ליצמן להנמיך את גובה הלהבות, אל מול התרעומת והדאגה עמוקה בקרב כחצי מיליון תושבי מפרץ חיפה שחששו לבריאותם.

הפגנה בחיפה נגד הרחבת המפעלים המזהמים במפרץ העיר. אדריאן הרבשטיין
הפגנה נגד זיהום האוויר במפרץ חיפה, יוני 2015/אדריאן הרבשטיין

כבר באותו יום כינסו גבאי וליצמן מסיבת עיתונאים שבה הצהיר השר להגנת הסביבה כי בשל חשש ארגוני הסביבה והתושבים מניגוד עניינים מצד המפעלים המממנים את המחקר, הוחלט שמשרדו ומשרד הבריאות יעבירו את הטיפול לחסותם. אולם בשונה מההבטחות שגבאי שב ונתן במסיבת העיתונאים, ממצאי הביניים הסופיים של המחקר, לא פורסמו בחודש מרץ האחרון ולמעשה לא פורסמו עד עצם היום הזה.

"ההתפטרות באה במקביל להסתרת הדוח האפידמיולוגי על ידי המשרד", אמרה היום ד"ר רויטל גולדשמידט, מובילת המאבק החיפאי בארגון "מגמה ירוקה". גולדשמידט מנתה כמה יוזמות רגישות, שכעת לא יהיה גורם ממשלתי שיגן על הציבור מפניהן. "בתקופה הקרובה עומדים על הפרק תכניות להרחבת התעשיות המזהמות, כמו גם מתן היתרי פליטה לשנים הקרובות למפעלים המזהמים בישראל". לדבריה, "דווקא בתקופה רגישה שכזו נשאר הציבור החיפאי חשוף ללא מסגרת ממשלתית ראויה ומפרץ חיפה נותר חשוף ופגיע. אנחנו רואים בכך המשך של המחדל הלאומי המתרחש בחיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully