וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון על התפטרות גבאי: "מעריך אותו, הוכיח שאפשר אחרת"

טל שלו, כתבתנו הפוליטית, ועדי חשמונאי

27.5.2016 / 14:10

שר הביטחון היוצא התייחס להתפטרותו של השר להגנת הסביבה, שהגיעה ברקע עזיבתו, ואמר כי "עמידה על עקרונות הפכה מושא ללעג וזגזגנות היא 'תחכום'. גבאי מוכיח שאפשר אחרת". הרצוג: "אובדן של בלם בדרך להקצנת הממשלה"

צילום: יותם רונן, עריכה: אוהד פיטר

שר הביטחון היוצא משה יעלון התייחס הבוקר (שישי) להתפטרותו של השר להגנת הסביבה אבי גבאי ברקע מינויו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן במקום יעלון. "בפוליטיקה שלנו, עמידה על עקרונות הפכה מושא ללעג, בעוד זגזגנות וגניבת דעת נחשבות 'תחכום'", כתב יעלון בחשבון הטוויטר שלו. "מלוא ההערכה לאבי גבאי שמוכיח שאפשר אחרת. אסור לוותר".

חברי כנסת מהאופוזיציה בירכו על המהלך. "התפטרותו האמיצה של השר גבאי היא אובדן של עוד בלם, אולי האחרון, בפני דהירת ממשלת נתניהו לימין הקיצוני ושל מדינת ישראל להתנגשות חזיתית עם העולם כולו", אמר יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. "את מחיר תאונת הדרכים הטראגית הזו נשלם כולנו".

"השר להגנת הסביבה הריח זיהום מוסרי והתפטר, בעוד כחלון ממשיך להחזיק באצבעותיו את ממשלת נוער הגבעות, וחושב שלא נשים לב", אמר ח"כ אראל מרגלית מהמחנה הציוני. "אני קורא לשר האוצר: גלה יושרה, עצור את הממשלה הקיצונית הזאת. לא תתנקה מהאחריות".

עוד ידיעות בנושא בוואלה! NEWS:
קיצור הדרך לעונש מוות למחבלים וזכות הצבעה בחו"ל: עיקרי ההסכם
נתניהו וליברמן חתמו על ההסכם הקואליציוני: "שותפים חדשים-ישנים"
"מצפים לתמיכה בהרחבת הממשלה": בליכוד מסרבים לדון בדרישות בנט

השר אבי גבאי, ישיבת ממשלה, 22 במאי 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
"איבד אמון בממשלת נתניהו-בנט-ליברמן". גבאי/פול צלמים, אמיל סלמן

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), לשעבר השר להגנת הסביבה, אמר כי "ההתפטרות של אבי גבאי היא עוד לבנה מוסרית שנשמטת מתחת לרגליו של נתניהו, ומהווה הוכחה נוספת לכך שבממשלתו אין מקום לאנשים מתונים שאינם שותפים לאידאולוגיה של הימין הקיצוני".

לדבריו, "גבאי היה מהעוגנים האחרונים של שפיות מדינית ומתינות בממשלה הזו, אולם כאדם ערכי הוא הבין שאינו יכול להמשיך לקחת חלק בדהרה חסרת האחריות שמוביל נתניהו ואשר מסכנת את עתיד ישראל. התנגדותו העיקשת והאמיצה למתווה הגז והתנהלותו לכל אורך הדרך - כולל באופן שבו לא היסס לוותר על כיסאו בעבור עקרונותיו - ראויות לכל ההערכה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
טקס פרידה משר הביטחון משה יעלון. בסיס הקריה, 22 במאי 2016. ראובן קסטרו
"אסור לוותר". יעלון/ראובן קסטרו

גם ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) התייחס להתפטרות של גבאי ואמר כי "כמו רבים וטובים במערכת הפוליטית ובחברה הישראלית, הוא איבד אמון בממשלת נתניהו-בנט-ליברמן". לדבריו, "הצטרפותו של ליברמן לוקחת את מדינת ישראל אל עבר מקומות אפלים, שנוגדים את אופיה וצביונה כמדינה יהודית, דמוקרטית, בטוחה וצודקת. אני קורא לאבי גבאי, בהיותו מנהיג ואדם, לחבור אלינו, לגוש המרכז-שמאל, ולהצטרף למאמץ להחליף ממשלה ימנית קיצונית שהינה מסוכנת לישראל. אני קורא גם לשר כחלון, שאין לי ספק בראייתו את הסכנה בממשלת נתניהו, לאזור אומץ ולעזוב את הממשלה המסוכנת".

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) ציינה לטובה את גבאי ואת עמדתו בדיונים על מתווה הגז. "גבאי הראה שוב כי הוא עומד על עקרונותיו, בדומה להתנהלותו האמיצה בכל הנוגע למתווה הגז. אמנם לא תמיד ראינו עין בעין על הדרך, אך על הרצון לעשות טוב, הערכיות, והחשיבות שבהגנת הסביבה תמיד הסכמנו", אמרה. "התפטרותו של אבי גבאי מהממשלה היא קריאת השכמה לרוב המתון במדינה, גבאי הוא שר נוסף שמעמיד מראה בפני הציבור על הקצנת הממשלה".

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) התייחס גם הוא למהלך. "עוד אבן נופלת מחומת נתניהו, עוד קול שפוי נוטש את קואליציית הקיצון ההזויה הזו", אמר. "ראש הממשלה מקריב את הנהגת מדינת ישראל ועתידה על מזבח שרידותו הפוליטית. נפעל כאופוזיציה לוחמנית ונשכנית כדי לרסן את הממשלה הרעה הזו".

חבר הכנסת עמיר פרץ נואם במליאה בכנסת. נועם מושקוביץ
"גבאי היה מהעוגנים האחרונים של שפיות מדינית". פרץ/נועם מושקוביץ

בארגון גרינפיס הביעו צער על התפטרותו של השר. "גם אם לא הסכמנו פעמים רבות, השר גבאי היטיב לנתב באחריות את מדיניות המשרד להגנת הסביבה והבין כי הגנה על הסביבה ועל שלום הציבור חד הם", נמסר. "השר ניסה לחולל שינוי, ראה בארגוני החברה האזרחית שותפים לדרך ונלחם נגד בעלי אינטרסים זרים, כאלה ואחרים, שביקשו להמשיך וללכלך כדי למקסם רווחים על חשבוננו. גבאי נאבק מול ניסיון שר האנרגיה שטייניץ לקשור אותנו לפחם הורג במאה הקרובה ופעל לקידום אנרגיות מתחדשות ותעשיה ברת קיימא. אנו מקווים שהבא אחריו יהיה מחויב לדרך שהשאיר ובראש ובראשונה לציבור הרחב למען יצירת חברה מקיימת וידידותית לאדם ולסביבה".

במטה מאבק הגז התייחסו להתפטרות ומסרו: "עזיבתו של השר להגנת הסביבה אבי גבאי היא מכה לאזרחי ישראל שנותרו ללא נציג בממשלה מול מונופול הגז וכוחות ההון-שלטון שהשתלטו על כלכלת ישראל. השר גבאי היה היחיד בממשלה שלא שיתף פעולה עם טייקוני מונופול הגז. גבאי ביקש להציג לממשלה מתווה גז שרואה את טובת הציבור, אך נתניהו מנע זאת ממנו. גבאי שימש עלה התאנה של משה כחלון שזנח את הציבור לאחר הבטחתו להילחם במונופול הגז. ללא גבאי, נחשפת כולנו כעוד מפלגה משרתת טייקונים ומונופולים".

"גבאי שימש עלה התאנה של משה כחלון שזנח את הציבור"

גבאי הודיע הבוקר על עזיבתו. "למרות החשיבות הרבה שאני רואה במשרד ובפעולות המשמעותיות שאנו מקדמים בו לצמצום זיהום האוויר ובתחומים רבים נוספים, הרי שהמהלכים הפוליטיים האחרונים והחלפת שר הביטחון הם בעיניי מעשה חמור שמתעלם ממה שחשוב לביטחון המדינה ויגרום להקצנה נוספת בשסעים בעם".

לדברי גבאי, מדובר במהלך פוליטי שמונע ממנו להמשיך את עבודתו נאמנה. "זהו קו שאינני יכול להיות שותף לו והוא מהותי מדי בעיני מכדי שאוכל להמשיך כחבר ממשלה", אמר. "אני מבקש להודות ליו"ר כולנו על התמיכה, האמון והסיוע ואין לי ספק שתנועת כולנו תמשיך להטביע את חותמה ביעדים שקבענו בעת הקמתה". על פי גורמים במפלגה, הוא הודיע על החלטתו לכחלון עם חתימת ההסכם הקואליציוני ביום רביעי.

(עדכון ראשון: 08:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully