וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתגר של ליברמן: הארגונים הסלפיים ברצועה מחממים את הגבול

27.5.2016 / 0:35

ארבע הרקטות ששוגרו לעבר ישראל הזכירו את מידת הנפיצות באזור ואת התסיסה בעזה. קבוצות המזוהות עם דאעש מענישות את חמאס בירי כדי להביא לתקיפה של צה"ל נגד הארגון. שר הביטחון החדש יצטרך להכריע אם לשנות את מדיניות האיפוק

צילום: רוני כנפו, עורך: לירן מוסלי, עורכת משנה: סיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

(הליכוד וישראל ביתנו חתמו על הסכם קואליציוני, שלשום)

ארבע הרקטות ששוגרו שלשום (רביעי) מרצועת עזה לעבר ישראל, על ידי הארגון הסלפי "גדודי עומר חדידי", מסמלות את מידת הנפיצות באזור. גם התקיפה של חיל האוויר שבאה בעקבותיהן מדגישה את השבריריות של השקט ששורר בדרום ברוב הזמן. בעת חמאס וישראל מנסים לשמור על רגיעה בגבול, הסלפים ברצועת עזה מעוניינים להצית את העימות מחדש. עד כה נפלו הרקטות, שאותן הם גונבים ממחסני חמאס, בשטחים פתוחים או בגבולות הרצועה. ואולם, הרג או פצועים כתוצאה מהירי עשויים לשנות את התמונה ולהוביל להסלמה.

במערכת הביטחון הסתפקו בתקיפת שני יעדים של חמאס, אחד מהם הוא מתקן אימונים של הקומנדו הימי של הארגון, שבו רואים בירושלים את הריבון והאחראי לכל הנעשה ברצועה. בשבוע הבא ייכנס יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לתפקיד שר הביטחון, ונושא מדיניות התגובה של צה"ל לירי מרצועת עזה יונח על שולחנו. במערכת הביטחון מעריכים כי הוא לא ישנה את המדיניות בתקופה הנוכחית, משום שהיא משרתת את הצד הישראלי ולא מחממת את האווירה המתוחה ממילא.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
טראמפ הגיע למספר הצירים הדרוש להבטחת מועמדתו לנשיאות ארה"ב
סקר ראשון אחרי קריסת המו"מ: יחימוביץ' ומרגלית צמודים, הרצוג צולל
ניצול שואה בן 101 נאבק על ביתו עם ההוצאה לפועל: "רוצים את הקן שלי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תהלוכת חמאס לקראת מינוי ליברמן לשר הביטחון, בסוף השבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

ישראל אמנם עדיין מדאיגה את חמאס, אך היא אינה הבעיה היחידה של הארגון, שמוטרד גם מהפעילים הסלפים המזוהים עם הג'יאהד העולמי ועם שלוחת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסיני.

מנגד, פעילי דאעש בחמאס דווקא משתפים פעולה עם הארגון השולט ברצועה. היחסים ביניהם כוללים הברחת אמצעי לחימה לעזה והקמת מחסני תחמושת עבור חמאס בסיני - תמורת הדרכה, תכניות מבצעיות, מודיעין וטיפול בפצועים ברצועה הרחק מעיני המצרים.

לפי הערכת מערכת הביטחון יש אלפי פעילים סלפים ברצועת עזה והם מהווים את האתגר המשמעותי ביותר עבור חמאס. הם קוראים תיגר על שלטון חמאס שמצר את צעדיהם ומפרסמים כרוזים שמופנים אליו, ועליהם נכתב למשל "ישראל כלאה אתכם בכלא הזה ואתם כולאים אותנו?". הסלפים מציגים את עצמם כאלטרנטיבה לשלטון חמאס, שבחר להגיע להסדר עם ישראל בסוף מבצע "צוק איתן" ולהימנע מירי – להוציא את ירי פצצות המרגמה בעת חשיפת המנהרות בחודש האחרון.

אביגדור ליברמן בחתימה על ההסכם הקואליציוני, מאי 2016. יותם רונן
ליברמן בחתימה על ההסכם הקואליציוני, שלשום/יותם רונן

מנגנוני הביטחון של חמאס ברצועה עוצרים פעילים סלפים ומשחררים אותם בתנאים מגבילים לאחר שנכלאו לזמן ממושך. בכל תקופה שבה נוקט חמאס אכיפה מוגברת ועוצר פעילים סלפים מחשש להתארגנות טרור נגד שלטונו, הם משגרים בתגובה רקטות לעבר ישראל. גורמי ביטחון התייחסו הבוקר לכרוז שהפיצו הסלפים, שבו נכתב כי ירי הרקטות הוא תוצאה של פעילות חמאס נגדם "ונועד להפנות את המצפן לעבר היהודים ולמנוע פיצוץ פנימי (בין הסלפים לחמאס – א"ב)".

ברצועה אין אופק מדיני - מאז "צוק איתן"

כמעט שנתיים חלפו מאז מבצע "צוק איתן" אך עדיין אין ברצועת עזה אופק מדיני, והנהגת חמאס מרגישה היטב את הקרקע בוערת מתחת לרגליה. הגורמים שמלבים את האש הם בעיקר מצוקה כלכלית, מחסור במים ובעיות קשות בתשתיות החשמל. למרות המצב הקשה של התושבים החליט הארגון להגביר את המיסוי, שמגיע לסכום כולל של 140 מיליון שקלים לפי ההערכות בישראל. הוא תגבר גם את אכיפת החוק ואת הצעדים לשמירה על המשילות. כל ניסיון להפר את הסטטוס קוו נענה בפעולה נחרצת של מנגנוני הביטחון של חמאס, ובמקרים חריגים גם של פעילי הזרוע הצבאית בארגון, גדודי עז א-דין אל-קסאם.

גורמים במערכת הביטחון מסבירים כי הביקורת על המצב ברחוב הפלסטיני קיימת בשוליים החברתיים של רצועת עזה, ובאה לידי ביטוי בעיקר ברשתות החברתיות. אך כשהביקורת מוגזמת, גופי הביטחון של החמאס נוקטים צעדים, ולפעמים עוצרים בלוגרים פוליטיים וכופים עליהם לעבור לסקר תחומים אחרים, רגישים פחות, למשל ספורט.

(עדכון ראשון: 21:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully