וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנדרס מכריח את המפלגה "להשלים את הפער בנוגע לכיבוש הישראלי"

נציגי המועמד הדמוקרטי לוועדה שתנסח את מצע המפלגה קראו "לתת מקום לצד הפלסטיני", והבטיחו כי המצביעים תומכים בשינוי המדיניות במזרח התיכון. קלינטון הבטיחה לחסום את הניסיון

מתוך הסרט הדוקומנטרי "Between the lines", עריכה: גדי וינסטוק

(היועצת של סנדרס לענייני יהודים: "קמפיין החרם על ישראל שינה את תפיסותיי כלפיה")

המרוץ הדמוקרטי למועמדות מתקרב לסיומו, ותוך פחות מחודשיים תתקבל הכרעה בנוגע לזהות המועמד – או ככל הנראה המועמדת – לנשיאות ארצות הברית. על אף שסיכוייו של הסנאטור היהודי מוורמונט ברני סנדרס נראים קלושים למדי, הוא נחוש להותיר את חותמו על מדיניות המפלגה. אחד מהשיאים של מאמציו של סנדרס הוא ההזדמנות שניתנה לו להשפיע על מצע המפלגה הרשמי לארבע השנים הקרובות, באמצעות מינוי שליש מהנציגים בוועדה המנסחת.

הוועדה מורכבת מ-15 חברים, מהם חמישה מונו על ידי סנדרס, שישה על ידי יריבתו הילרי קלינטון והארבעה הנותרים על ידי יו"ר המפלגה דבי ווסרמן שולץ. למרות המגוון הרחב של הנושאים שידונו בהם חברי הוועדה, נראה כי יחסה של המפלגה לישראל יקבל מקום מיוחד במרכז הדיונים – ויעורר לא מעט מחלוקות בקרב חברי הוועדה ובקרב הציבור כולו.

עוד בוואלה! NEWS:
קלינטון תוקפת את טראמפ על רקע התרסקות המטוס: "מעודד טרור"
סנדרס וקלינטון התווכחו על ישראל בעימות: "נתניהו לא תמיד צודק"
יועצתו החדשה של סנדרס לענייני יהודים קיללה את נתניהו בפייסבוק

קורנל ווסט באירוע בחירות של ברני סנדרס, איווה, 29 בינואר 2016. AP
"התפקיד של כסף ושל שדולות מקשה לנהל שיח כנה". ווסט באירוע בחירות של סנדרס, ינואר/AP

שניים מהיועצים שמינה סנדרס גינו אתמול (רביעי) את הכיבוש הישראלי בגדה המערבית וברצועת עזה ויצאו נגד התמיכה החד-צדדית, לדבריהם, של המפלגה בממשלה הישראלית. על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", הם יבקשו לשלב את עמדותיהם במצע המפלגה שיוצג בוועידה הלאומית בפילדלפיה, בחודש יולי הקרוב.

לדברי ד"ר קורנל ווסט, אחד מחמשת נציגיו של סנדרס לוועדת ניסוח המצע, "צדק לפלסטינים לא יושג ללא סיום הכיבוש". בריאיון שהעניק לאחרונה, טען כי הוא מכיר בצורך להגן על היהודים, "שהיו עם שנוא" במשך אלפי שנים, אולם הבהיר כי המצע חייב "לתת מקום לצד של העם הנכבש". הוא אף האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו ב"פשעי מלחמה", והוסיף כי "התפקיד של כסף ושל שדולות מקשה עלינו לנהל שיח כנה על ישראל".

ד"ר ג'יימס זוגבי, נשיא המכון הערבי-אמריקני ונציג נוסף של סנדרס, העריך כי "השיח סביב הנושא הזה זז במשך 30 השנים האחרונות, והמצע נשאר מאחור. זה הזמן להשלים את הפער". לדבריו, "ברור שרוב הדמוקרטים מסכימים. אבל נראה מה יקרה". למרות שאין כל ערבות לכך שווסט וזוגבי יכריעו בנוסח הסופי, הרכב הוועדה מבטיח דיון ציבורי ער באחד מהנושאים הרגישים ביותר, שעשויים לאחד – או לפלג – את המפלגה.

הילארי קלינטון בכנס איפא"ק השנתי בוושינגטון, 21 במרץ 2016. AP
"עמדותיה מתועדות היטב". קלינטון בכנס איפא"ק, לפני כחודשיים/AP

על פי סקר של מכון פיו שפורסם בחודש שעבר, תומכי המפלגה הדמוקרטית מעדיפים לתמוך בפלסטינים על פני הישראלים, בשיעור גבוה פי שניים מזה של לפני שנתיים. 40% מהם טענו כי הם תומכים יותר בפלסטינים, ו-33% הבהירו כי הם שומרים אמונים לישראל.

סנדרס עצמו הביע ביקורת חריפה כלפי ישראל, והיה, למשל, המועמד היחיד שלא נאם בוועידת השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק. "תמיד תמכתי ותמיד אתמוך ב-100% בזכותה של ישראל להתקיים ולחיות בשלום ובביטחון", הצהיר. "אני גם מאמין ששלום בר-קיימא באזור לא יגיע ללא יחס הוגן ומכבד כלפי העם הפלסטיני. אני מאמין שמרבית הדמוקרטים מאמינים בעמדה זו, ושנגיע לקונצנזוס רחב בוועידת המפלגה הדמוקרטית".

הילרי קלינטון וברני סנדרס בעימות הדמוקרטי בניו יורק, אפריל 2016. AP, AP
יצליחו למצוא פשרה? קלינטון וסנדרס/AP, AP

קלינטון הציגה עמדה נוחה הרבה יותר כלפי הממשלה הישראלית. ג'ייק סליבן, יועצה הבכיר למדיניות חוץ, הבהיר כי הנציגים שלה לוועדה יתנגדו להצעות של נציגי סנדרס. "עמדותיה של הילרי קלינטון על ישראל ועל יחסי ארצות הברית-ישראל מתועדות היטב, והיא סמוכה ובטוחה שנציגיה יעבדו על מנת להבטיח שמצע המפלגה ישקף אותן", אמר.

גם התגובה מיהודי ארצות הברית לא איחרה לבוא. מלקולם הונליין, סגן יו"ר "ועידת הנשיאים" של יהדות ארצות הברית, טען כי מינויו של ווסט "מדאיג", והוסיף כי נציגים אחרים, כמו קית אליסון, מוסלמי שתומך בזכות השיבה הפלסטינית, מעלה חשש כי המפלגה "תאמץ עמדות שייתפסו כעוינות כלפי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully