וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת ההילולה במירון: "גשר המהדרין" ימשיך לשמש גברים בלבד?

25.5.2016 / 15:12

משרד הדתות הפציר ביו"ר ועד מושב מירון להתיר עלייה של נשים לגשר, המוביל לקבר רבי שמעון בר יוחאי. אלא שהוא מתנגד נחרצות ומדגיש: "אם נשים יעלו למקום, הן יצטרכו חטיבת טנקים שתגן עליהן"

עריכה: שניר דבוש

הילולת ל"ג בעומר המסורתית בקבר רבי שמעון בר יוחאי, הנמצא למרגלות הר מירון, תיערך הערב (רביעי), ומאות אלפי בני אדם צפויים לעלות למקום במהלך היומיים הקרובים. בשיאן של ההכנות האחרונות התעורר ויכוח בין המדינה לוועד מושב מירון בנוגע לגשר שנבנה במקום במטרה לווסת את תנועת הקהל הרב, אך בפועל משמש להפרדה בין הגברים והנשים המגיעים לאירוע.

אתמול, 24 שעות לפני ההילולה, הורה היועץ המשפטי של משרד הדתות, עו"ד ישראל פת, ליו"ר ועד המושב, הרב מרדכי הלפרין, להתיר מעבר נשים בגשר, שכן אין כל ביסוס משפטי להפרדה. עם זאת, הלפרין ממשיך להתנגד בחריפות למהלך ורומז כי בפועל לא יעלו נשים למקום.

"את הדרך הזאת פתחו לגברים בלבד", אמר הלפרין בריאיון לוואלה! NEWS. "מעניין אותי עכשיו לראות אילו נשים ירצו ללכת שם. לצורך כך יצטרכו לדעתי להביא לפחות חטיבת טנקים שתגן עליהן". לדבריו "זה צחוק, מישהו הופך את ל"ג בעומר לפורים. זה פיקוח נפש. תהיה התרעמות גדולה מאוד מצד גברים. האם אפשר לתאר דבוקה של אנשים שביניהם לא מפרידים אפילו סנטימטרים?".

עוד בוואלה! NEWS:
חשד לרצח כפול: בני זוג כבני 30 נמצאו ירויים בבית בראשון לציון
הקלה בעונש מוות למחבלים וזכות הצבעה בחו"ל: עיקרי ההסכם הקואליציוני
שלושה פלסטינים חשודים באונס נכה בת 20 ממניע לאומני

ההילולה בקברו של רבי שמעון בר יוחאי במירון, מאי 2015. דוברות המשרד לשירותי דת, מערכת וואלה! NEWS
"תהיה התרעמות גדולה מאוד מצד גברים". ההילולה במירון בשנה שעברה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשרד לשירותי דת

"גשר המהדרין", המוביל לקברו של הרב המקובל, הוקם לפני ארבע שנים. משרד התיירות השקיע אז מאות אלפי שקלים בהקמתו בטענה שהוא נדרש לצרכים בטיחותיים ולוויסות הקהל. במהלך השנים, על אף הצהרת משרד הדתות שלפיה הגשר ישמש את שני המינים, שימש הגשר בפועל למעבר של גברים בלבד, ובכניסה אליו אף הוצבו שלטים שציינו זאת במפורש.

הסערה הנוכחית התעוררה לפני כעשרה ימים, כאשר נענה היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת לדרישה של "מרכז צדק לנשים", העוסק בזכויות נשים במערכת בתי הדין הרבניים בישראל, לדעת מדוע נאסרה עליית נשים לגשר. במענה למכתב ששיגרו השיב היועץ המשפטי כי "דרך המלך העולה לקבר הרשב"י - שהיא הדרך הראויה, הנוחה והקצרה ביותר, משמשת את כלל הציבור, ואין ולא תהיה בה כל הדרה של נשים". הוא עוד הוסיף: "כפי שנמסר לנו על ידי הנהלת המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, האמונה על ניהול אירועי ל"ג בעומר, אין ולא תהיה כל מניעה של גישת נשים לדרך זו, והיא פתוחה לכל דכפין". בסיום המכתב הדגיש היועץ המשפטי: "יצוין במפורש על גבי הדרך כי היא פתוחה לכל המעוניין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההילולה במירון בשנה שעברה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המכתב עורר סערה בקרב גורמים במגזר החרדי, ובעקבותיה באה גם תגובתו הנחרצת של יו"ר מושב מירון. ביום ראשון האחרון שיגר הרב הלפרין מכתב ליועץ המשפטי וטען כי אין למשרד הממשלתי כל סמכות לקבל החלטה בנושא רגיש זה, וכי הגוף היחיד המוסמך לקבוע את ייעודו של הגשר הוא ועד המושב. "הננו להודיעך כי דרך זו אינה מעוגנת בחוק, היא דרך פרטית בבעלותנו ורק אנחנו נקבע מי רשאי לעבור בה", כתב הרב הלפרין. "גם בית המשפט העליון לא יכול לפגוע בזכותנו הקניינית בניגוד לחוק".

אתמול השיב היועץ המשפטי לרב הלפרין והדגיש כי גשר המהדרין הוקם בשעתו על ידי החברה הלאומית לדרכים ואינה עוברת בשטח המושב. לדבריו, גם אם כן היה עובר במושב, הגשר אינו בבעלות האגודה השיתופית של המושב אלא נמסר לה בחכירה מרשות מקרקעי ישראל אך ורק לייעוד של קיום מושב. עוד הוסיף היועץ כי המדינה השקיעה רבות בהכשרת הדרך, והיא מנוהלת בימי ההילולה על ידי המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, "ומטרתה העיקרית היא ויסות מאות אלפי העולים לציון רשב"י במועד ההילולה".

"גם אם מדובר בקרקע בחכירה של האגודה השיתופית, הרי שעל האגודה חלות נורמות מהמשפט הציבורי, לרבות החובה לנהוג בשוויון ולהימנע מכל התנהלות מפלה או מדירת נשים", כתב עו"ד פת ליו"ר מושב מירון, במכתב שהעתקים שלו נשלחו, בין היתר, לאנשי לשכת היועץ המשפטי לממשלה. "זכות הקניין כשלעצמה בוודאי אינה מקיימת לאגודה את הזכות לנהוג באופן מפלה ופוגעני ולהדיר נשים אך מחמת היותן כאלה". כעת יש להמתין לערב ולראות אם קביעת המדינה תיושם בפועל, או שמא העלייה לגשר תמשיך להיות נחלת הגברים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully