וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסקימוסי" ו"כושי" בחוץ: מונחים פוגעניים לא יופיעו בחוקי ארה"ב

24.5.2016 / 19:42

הצעת חוק, שביקשה לבטל את השימוש בביטויים פוגעניים ביחס לקבוצות בחברה האמריקנית ונתמכה על ידי שתי המפלגות, אושרה בקונגרס ונחתמה על ידי הנשיא. גם המילים "אוריינטלי" ו"אינדיאני" הוחלפו במונחים ניטרלים יותר

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(ברני סנדרס על ירי באזרחים שחורים: "שוטרים חייבים לתת את הדין")

נשיא ארצות הברית ברק אובמה חתם אתמול (שני) על חוק שיבטל את השימוש במונחים פוגעניים המתייחסים לקבוצות שונות בחברה האמריקנית בחוקים פדרליים בארצות הברית. הצעת החוק בנושא של נציגה דמוקרטית בבית הנבחרים, גרייס מנג, אושרה מוקדם יותר החודש בבית הנבחרים ובסנאט.

לפי החוק החדש, בחוקים פדרליים לא ייעשה שימוש במונחים כמו "ניגרו" (כושי), "אוריינטלי", "אסקימוסי" או "אינדיאני", ביטויים שהיו נהוגים לפני עשרות שנים בארצות הברית וכיום נחשבים לפוגעניים ולבלתי מקובלים. במקום המילה "ניגרו" ייכתב מעתה בחוקים הפדרליים "אפרו-אמריקני", במקום המילה "אוריינטלי" ייכתב "אסייתי-אמריקני", הביטוי "דובר ספרדית" יפנה את מקומו לטובת "היספאני", ואילו המילה "אינדיאני" תצא מהלקסיקון ובמקומה ייכתב "ילידי-אמריקני".

גם המילה "אסקימוסי" כבר לא תיכתב יותר בחוקים פדרליים בארצות הברית, ובמקומה תופיע המילה "יליד אלסקה". יש לציין כי בעוד המילים הללו הוצאו כעת רשמית משימוש, הרי ששנים רבות הן לא נכתבו בחוקים חדשים. הפעם האחרונה שבה נזכרה המילה "אוריינטלי", למשל, היא בחוק משנת 1976.

הפגנות סטודנטים בארצות הברית, אוקטובר 2015. AP
הפגנות סטודנטים אפרו-אמריקנים בארצות הברית, אוקטובר 2015/AP

החוק אושר פה אחד ובקידום פעיל של חברים משתי המפלגות, שיתוף פעולה נדיר למדי כשמדובר בשנת בחירות. יוזמת החוק מנג, ממוצא סיני, העלתה אותו לאישור במהלך חודש המורשת האסייתית-פסיפית-אמריקנית המצוין בחודש זה. היא פרסמה הצהרה באתר האינטרנט שלה ובה כתבה כי "למונח 'אוריינטלי' אין מקום בחוק הפדרלי. הוא מעליב, לא מעודכן, וטוב שהוא הלך מאתנו לעולם. ממשלת ארצות הברית לא תתייחס יותר לאסייתים-אמריקנים בדרך פוגענית, ואני מוחאת כפיים לנשיא אובמה שחתם על החוק ועזר להיפטר מהמונח המיושן הזה. אמריקנים רבים לא מודעים לכך, אבל מדובר בביטוי פוגע ומעליב שהיה צריך להסיר מספרי החוקים".

יו"ר ועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים, הציר הרפובליקני אד רויס, ציין בהצהרה המשותפת עם מנג כי "אף אחד, בטח שלא הממשלה הפדרלית, צריך להשתמש במונח פוגעני כמו 'אוריינטלי' כשמדברים על אמריקנים-אסייתים". לדבריו, "ארצנו מלאה במגוון תרבותי של אנשים מרקעים שונים, ומגיע להם שיתייחסו אליהם בכבוד והגינות".

זו לא הפעם הראשונה שמנג מצליחה להעביר חוק בנושא זה. בשנת 2009, כששימשה מחוקקת במדינת ניו יורק, היא העבירה חוק שמונע שימוש במונח "אוריינטלי" בכל מסמך רשמי של המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully