וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג על "ביביטורס": דוח חמור וקשה, מחייב דיון ציבורי

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

24.5.2016 / 17:10

באופוזיציה הגיבו בחריפות לדוח שעסק בנסיעותיו של ראש הממשלה לחו"ל. יו"ר מרצ גלאון: "גם אם ימצאו את הדרך לנקות את ביבי מאשמה פלילית, הטינופת לא תרד". גילאון: "נתניהו רוצה להיות ארדואן"

צילום סטילס: תום רוכלין, עריכה: ניר חן

"הדוח מצייר תמונה מטרידה ביותר של נבחר ציבור אשר התעלם באופן עקבי ושיטתי מנורמות שלטוניות רצויות המצופות ממנו" – כך נמסר היום (שלישי) מהתנועה לאיכות השלטון, בתגובה לדוח מבקר המדינה, שממנו עולה כי כחצי מיליון שקלים שולמו בידי גורמים חיצוניים ופרטיים כדי לממן את ביקוריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בחו"ל בעת ששימש שר אוצר. בתגובת התנועה, נטען כי המצוין בדוח שפרסם היום מבקר המדינה יוסף שפירא, שמגיע כחמש שנים לאחר חשיפת הפרשה שזכתה לכינוי "ביביטורס", היא "בוודאי לא התנהלות המצופה מנבחר ציבור בתפקיד הבכיר של שר".

"לא כל מה שלא אסור במפורש מותר", הבהירה התנועה, בהתייחסות לבדיקה הנמשכת על מנת לקבוע את הפן הפלילי של המתואר בדוח. "יש להצר על כך שדוח חשוב כל כך יוצא כמעט חמש שנים תמימות לאחר שהחל להיכתב, ולמעלה מעשור לאחר שהתרחשו האירועים אותם הוא בודק", עוד נמסר.

דוח מבקר המדינה - עוד בוואלה! NEWS:
טיסות נתניהו מומנו בידי גורמי חוץ: "חשש למראית עין של טובות הנאה"
כסף לא חסר: מדוע ישראל נכשלת בהסברה בחו"ל ובמאבק נגד החרם?

יו"ר מרצ זהבה גלאון מסרה כי "זהו מבחן ראשון ליועץ המשפטי אביחי מנדלבליט ולנחישות שלו לאכוף את החוק ללא מורא וללא משוא פנים". לדבריה, עליו "להורות על חקירה קצרה שלא תאפשר את מריחת הממצאים. היועץ המשפטי הקודם מעל בתפקידו כמעט בכל דרך אפשרית ופשוט התעלם מהחובה החוקית שהייתה מוטלת עליו, להחליט אם יש או אין סיבה לפתוח בחקירה בפרשת הטיסות".

עם זאת, הבהירה גלאון: "גם אם ימצאו את הדרך לנקות את ביבי מאשמה פלילית, הטינופת לא תרד. כמו עם הנרות הריחניים, הטיסות הראוותניות והשימוש במקלטי מס, זכותנו לדרוש מראש הממשלה שלנו קצת יותר מאשר לא להיות מואשם בפלילים". לדבריה, "זכותנו, חובתנו, לדרוש ממנו לפעול לפי כללי מוסר אלמנטריים, לא לעשות שימוש לרעה בכסף שעבדנו בשבילו והפקדנו בידיו, ולהיות מופת לאזרחות נקייה וערכית".

אראל מרגלית באירוע פתיחת הקמפיין שלו בדרום תל אביב. ניב אהרונסון
"נתניהו הוא ראש ממשלה שמקריב את המדינה למען עצמו". מרגלית/ניב אהרונסון

יו"ר הסיעה אילן גילאון טען בתגובה לדוח כי "נתניהו מייצג בהתנהגותו את פרת בשן הישראלית, שאינה יודעת שובע ואינה יודעת די, ואין לה בושה או יושרה ציבורית". לדבריו, "הדוח הזה, בין אם יהיו השלכותיו פליליות ובין אם לאו, מצייר דיוקן של מנהיג בעל נורמות מושחתות, נהנתניות וחסרות אחריות".

"נותר רק לקוות כי בשונה מהיועץ המשפטי הקודם, יהודה וינשטיין, ישכיל היועץ המשפטי הנוכחי לפעול בנחישות להוצאתן של המסקנות אל הפועל", הוסיף גילאון, "לו נכתבו הדברים על כל אדם סביר אחר, הוא היה מתחפר מתחת לאדמה ולא יוצא מפאת הבושה. ואילו ראש הממשלה שאינו מסוגל לומר מילה אחת אמת, מבצר את שלטונו אל פסגת מאווייו: להיות ארדואן הישראלי".

ח"כ זהבה גלאון, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
"מבחן ראשון לנחישות של היועץ המשפטי לאכוף את החוק ללא מורא". גלאון/נועם מושקוביץ
"לא כך עשו כולם! מספיק עם זה! ברור מאוד מה מותר ומה אסור"

ח"כ קסניה סבטלובה מהמחנה הציוני טענה כי "הדג מסריח מהראש. מדוח המבקר זועק משפט אחד, שלא כתוב בו: נתניהו הוא מונרך, שליט יחיד. לו מותר הכל". לדבריה, "כשראש הממשלה מקבל מימון לטיסות מחו"ל לו ולבני משפחתו מידיהם של בעלי הון, ברור אחר כך למה הוא משרת את האינטרסים שלהם, ולא של הציבור. השחיתות זועקת שבעתיים, כששומרי הסף הם מבקר המדינה מטעם והיועץ המשפחתי לממשלה". היא הוסיפה: "מעניין מה עוד מקבל נתניהו, כדי לא לדאוג לאזרחי ישראל, שאנו לא יודעים".

חבר הכנסת אראל מרגלית מסר כי "פעם היו ראשי ממשלה שהקריבו את עצמם למען המדינה. נתניהו הוא ראש ממשלה שמקריב את המדינה למען עצמו. כך בענייניו האישיים, כך בקריסת שירותי החוץ של ישראל, המתנהלים ללא שר בשל האינטרסים הפוליטיים של נתניהו, ובכל תחום אחר. עשר שנות כהונה של נתניהו הפכו את ישראל למדינה עם נמק מוסרי ההולך ומתפשט בכל הגוף".

חברו לסיעת המחנה הציוני, עמר בר-לב, כתב בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "מימון כפול או לא מימון כפול, בקבוקים של שרה או טיולים של קאיה, שבע שנים הביטחון והחזון הציוני מתפוגגים. על זה הוא צריך ללכת הביתה". גם יו"ר המפלגה יצחק הרצוג הגיב לדוח בטוויטר שלו, וטען כי "מדובר בדוח חמור וקשה המחייב דיון ציבורי. יש לי אמון מלא ברשויות הביקורת, החקירה והאכיפה שיעשו את עבודתם נאמנה".

ח"כ איל בן ראובן טען כי "דוח המבקר מאפשר ליועץ המשפטי לממשלה להוכיח שהוא קורץ מחומרים אחרים ולבדוק את החשדות כלפי ראש הממשלה לעומקם, במהירות האפשרית". יו"ר התנועה, ציפי לבני, הגיבה גם היא לדוח ויצאה נגד הגורמים שביקשו להגן על עמדתו של ראש הממשלה. לדבריה, "לא כך עשו כולם! מספיק עם זה! ברור מאוד מה מותר ומה אסור".

מבקר המדינה יוסף שפירא יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ןחברת הכנסת קארין אלהרר. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
"לאזרחי ישראל מגיע לדעת שראש הממשלה חף מכל התנהלות פלילית". אלהרר, יו"ר הכנסת ומבקר המדינה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת

מוקדם יותר היום, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר, האשימה את היועץ המשפטי לממשלה לשעבר וינשטיין בטיוח קבלת החלטה על פרשת "ביביטורס". בהצהרה שנשאה בכנסת, הבהירה אלהרר כי חוק מבקר המדינה דורש מהיועץ המשפטי להכריע תוך שישה חודשים אם לפתוח בחקירה פלילית או להשיב את החומרים למבקר המדינה, אולם לדבריה וינשטיין לא עשה זאת.

עם זאת, אלהרר הוסיפה כי היא פנתה ללשכת היועץ המשפטי, והיא צפויה לקבל עדכון בנושא "בזמן הקרוב והמידי, על ידי המשנה לפרקליט המדינה האמון על התחום הפלילי". לדבריה, זמן קצר לפני פרסום הדוח, "במידה ותתקבל החלטה שאין כאן היבט פלילי, אדרוש ממבקר המדינה לפרסם לציבור את כל החלקים שלא נכנסנו לדוח שיפורסם היום". אלהרר הוסיפה כי היא "סמוכה ובטוחה" כי שפירא יעשה את עבודתו במהרה ובצורה עניינית.

"לאזרחי ישראל מגיע לדעת שראש הממשלה חף מכל התנהלות פלילית", הבהירה. "אזרחי ישראל חייבים לדעת שהגורמים האמונים על שלטון החוק עושים את עבודתם ללא משוא פנים, מקפידים על החוק בחרדת קודש ונותנים דין וחשבון לציבור. אני רוצה להדגיש, אין כאן עניין פרסונלי. יש כאן נושא עקרוני וערכי בעל עניין ציבורי חשוב – כולם שווים בפני החוק, גם אם מדובר בראש ממשלת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully